Datakeskuksen tärkein markkinointiviesti meni perille ilman, että sitä oli tarpeen erikseen edes mainita. Miten se oli mahdollista?
Asiakas osti projektiohjelmiston. Sovellus oli monipuolinen ja fiksu. Lisäksi se oli nykyaikaiseen tapaan verkon yli vuokrattava.
Toimittajalla oli selkeä hinnoittelu. Koulutusta oli tarjolla. Referenssejä löytyi. Kaikki tuntui olevan siis mallillaan.
Sitten ostaja tuli kysyneeksi, missä sovelluksen palvelimia säilytetään. Reipasotteinen myyjä talutti uteliaan asiakkaansa puolityhjään toimistohuoneeseen ja osoitti pöydän alle.
Siellähän se serveri puksutti!
Kaupat peruuntuivat. Kauppalopo ei näyttänyt ymmärtävän, mikä meni pieleen.
Vuokraohjelmistot yleistyvät. Yhä useammin asiakkaan tiedot menevät säilöön jonnekin oman yrityksen ulkopuolelle. Sovellusten vuokraajat eivät tunnu täysin tajuavan, miten tärkeää tuo data voi vuokraajalle olla.
Jos bitit lipsahtaisivat väärään paikkaan, seurauksena voisi olla asiakkaan konkurssi siltä seisomalta.
Siksi laitetilojen, tietoturvan, varmuuskopioiden ja muiden vastaavien yksityiskohtien täytyy olla mieluiten liioitellun mallikelpoisessa kunnossa. Muuten ostajasta tuntuu, että saattaa kuitenkin olla viisainta hillota tiedostot firman ikiomaan konehuoneeseen. Silloin on ainakin sellainen tunne, että kallein omaisuus on varmasti tallessa – oli se totta tai ei.
Tosin vaikka sovellusvuokraaja olisi maailman uskottavin, kaikki eivät silti halua lähettää tietojaan esimerkiksi USA:ssa sijaitseville palvelimille. George W. Bush & pojat ovat sen verran moneen kertaan jääneet rysän päältä kiinni. Totta kai eurooppalainen ajattelee, että NSA tai CIA iskee piuhansa kiinni minne se itse haluaa.
Mutta toisaalta jenkkimarkkinoija kyllä tietää, miten luottamusta herättävä mielikuva on rakennettava. Siitä voisi ottaa suomalainenkin oppia.
Muistan vieläkin vuosien takaa erään vaikuttavan lehtikuvan. Potretissa seisoi datakeskuksen pomo, jolla oli tiiliskiven muotoinen leuka. Hänen takanaan näkyi moninkertaisilla tunnistusjärjestelmillä varustettu ovi kaikkein pyhimpään.
Mutta kaikkein hienointa oli johtajan aikaisempi ammatti.
Hän oli ollut ydinsukellusveneen kapteeni.
Jotenkin tuli turvallinen tunne. Tuon miehen bunkkerissa henkilökunta muistaa ottaa varmuuskopiot, jos niin on kerran sovittu.
Tuotteistajan tehtävä on kuvata mutkikkaita asioita ymmärrettävästi. Yksi entinen merimies voi merkitä enemmän kuin tuhat tyhjänpäiväistä ylisanaa. Mikä konkretisoi tai edustaa tärkeintä viestiäsi vastaavalla tavalla?
2 vastausta