Kuka perhanan Parantainen?

Jari Parantainen

NImeni on Jari Parantainen. Puhelinnumeroni on 050 5229 529 ja sähköpostiosoitteeni etunimi.sukunimi[ät]noste.fi.

Tarina kertoo, että keksijänero Thomas Alva Edison istui usein patenttikonttorissa. Hän tutki siellä muiden patenttihakemuksia. Hän osasikin soveltaa ja testata ideoita hyvin taitavasti – olivat ne alun perin hänen omiaan tai eivät.

Mikset tekisi samoin?

Ideat ovat vapaata riistaa. Niitä ei voi kukaan patentoida. Siksi ideoita kannattaa pölliä, soveltaa ja yhdistellä. Tuotteista tuotteesi ja palvelusi niiden avulla vertailukelvottomaksi. Vain siten riisut tinkivät asiakkaasi aseista.

Tämä blogi on tarkoitettu tuotteistamisesta, markkinoinnista ja myynnistä kiinnostuneille asiantuntijoille, yrittäjille ja johtajille. Löydät näiltä sivuilta liikeideoita, palvelukonsepteja, kampanjoita ja näkökulmia.

Pölli tästä valittiin Digitodayn Blogit kunniaan 2008 -kilpailun ammatti- ja teknologiablogien voittajaksi. Lisäksi tuomaristo antoi kunniamaininnan sisällön kielellisestä rikkaudesta.

Nimeni on Jari Parantainen (puhelin 050 5229 529, sähköposti etunimi.sukunimi[ät]noste.fi).

Olen espoolainen yksinyrittäjä ja tuotteistaja. Firmani on Noste Oy. Nosteen leipälaji on asiantuntijapalvelujen ja huipputekniikan tuotteistaminen.

Käyn vetämässä kymmeniä tuotteistamista ja hinnoittelua käsitteleviä koulutuksia ja -seminaariesityksiä vuosittain.

Koulutukseltani olen elektroniikka- ja ohjelmistosuunnittelija. Valmistuin diplomi-insinööriksi Oulusta sähköosastolta vuonna 1989.

Ennen nykyistä yritystäni olen työskennellyt mm. tuotepäällikkönä, tuotekehittäjänä, mainostoimiston vetäjänä ja parin ohjelmistoyrityksen toimitusjohtajana.

Vuosina 1999-2004 naputtelin kolumneja Tekniikka & Talous -lehteen.

Talentum julkaisi ensimmäisen kirjani Sissimarkkinointi loppuvuodesta 2005. Nykyisin siitä on myynnissä kolmas, päivitetty painos.

Toinen kirjani on nimeltään Tuotteistaminen. Se tuli uunista ulos kesäkuussa 2006. Siitä on myynnissä kuudes painos.

Tuotteistuskirjan lisävarusteiksi Talentum julkaisi myös nimien suunnittelua käsittelevän teoksen nimeltään Tuotteistajan nimiopas sekä kirjassa kuvatun MicroMedian tuotteistusprojektissa tuotetut työtiedostot sisältävän aineistolevyn, jonka nimi on Tuotteistajan työkalupakki.

Kolmas teos on nimeltään – kuinka ollakaan – Pölli tästä. Se sisältää 101 ideaa, joita voit soveltaa, kun haluat tuotteesi tai palvelusi erottuvan kilpailijoistasi. Kirja tuli myyntiin maaliskuussa 2008. Myöhemmin siitä on julkaistu myös edullinen pokkariversio.

Neljäs opukseni on edellisen jatko-osa nimeltään Pölli tästä 2. Opuksesta löydät 77 mielenkiintoista tutkimustulosta, konseptia tai ideaa. Kirja tuli uunista ulos tammikuussa 2009. Myös Pölli tästä 2 on saatavana pokkarina.

Viides kirja on nimeltään Tuotteistaminen 2 (vuodelta 2011), joka käsittelee tuotteistajan psykologisia vipuja. Sen toinen kirjoittaja on silloinen yhtiökumppanini Antti Apunen.

Vuonna 2013 kirjoitin  Tuotepäällikön pelastuspakkaus -teoksen. Se kertoo, kuinka otat haltuusi neljä tärkeintä tuotehallinnan vaihetta.

Tuorein kirjani on Tuotteistaminen 2 -kirjasta kokonaan uudelleen toimitettu, tiivistetty ja helppolukuinen pokkari Tuotteistajan Taskuraamattu vuodelta 2014.

 (1)



23 kommenttia

  1. Raija Kämäräinen kirjoitti:

    Hei vaan,

    Olit viikko sitten kouluttamassa lähiruuan tuottajia Laureassa. Menen kouluttamaan ensi viikolla samaista joukkoa. Olisiko sinulla jokin evästys minulle ottaen huomioon ko. ryhmän?

    Terveisin

    Raija Kämäräinen
    Stima

     (1)
     (1)
    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Moi Raija, joukko oli mukavan nokkelaa ja vastaanottavaista! Sikäli on epäilemättä luvassa hyvä sessio.

      Itse keskityin ensinnäkin siihen, miten vähän tuotteen arvo on kiinni sen "teknisestä ytimestä". Siis että vaikkapa lähiporkkanan menestys riippuu hyvin vähän siitä, millainen itse porkkana on. Tietenkin sen täytyy olla laadukas, muttei sillä mitään kilpailuetua irtoa.

      Sen jälkeen juttelimme tuotteeseen liittyvän tarinan merkityksestä. Kävin läpi myös esimerkin siitä, miten esimerkiksi niukkuuden avulla on mahdollista kasvattaa tuotteen arvoa.

       (1)
       (0)
  2. Janne Halla-aho kirjoitti:

    Moi, löytyisikö Tuotteistajan työkalupakki CD-ROM -tuotteesta jostain asiakkaiden käyttökokemuksia siitä miten tuo sisältö on vastannut tarpeisiin. Olen harkinnut sen hankkimista.

     (0)
     (0)
    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Tuotteen myyjä on kustantajani Talentum Media. Siksi en valitettavasti tiedä edes sitä, kuka on ostanut kyseistä tuotetta. Sen vain tiedän, että pakettia on täytynyt tuottaa kerta toisensa jälkeen lisää, koska sillä näyttää olevan tasainen kysyntä – vielä näin 7 vuotta julkaisunsa jälkeen.

      Varoitan kuitenkin, että CD sinänsä on hyvin tylsä. Se sisältää vain työtiedostot aineistoista, joita Tuotteistaminen-kirjan jälkipuolisko käsittelee. Siis MicroMedian tuotteistushankkeen muokattavat originaalit.

      Niiden avulla on toki helppo säästää aikaa niin, että lätty haukkuu hintansa. Mutta mitään (kirjan sisällöstä poikkeavia) uusia valaistumisia aineistosta ei ole luvassa.

       (0)
       (0)
  3. Tuula Ulkuniemi kirjoitti:

    Moi miksi tässä blogissa ei ole jaa facessa "nappulaa" t. Tuula

     (0)
     (0)
  4. Tuula Ulkuniemi kirjoitti:

    Tykkäys nappulakin voisi olla :)
    T. Sama

     (0)
     (0)
    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Tuula, kiitos aiheellisesta palautteestasi!

      Tykkäyspainike löytyy kyllä tuolta postausten lopusta, mutta tosiaan näiltä blogini kiinteiltä sivuilta ei.

      Hetki vain, eiköhän asia korjaannu!

       (3)
       (0)
  5. Checker kirjoitti:

    "Talentum julkaisi ensimmäisen kirjani Sissimarkkinointi loppuvuodesta 2005. Nykyisin siitä on myynnissä kolmas, päivitetty painos."

    Tsekkaapas tuo "Sissimarkkinointi" linkki, ei enää pelaa. Sinällään hauskaa kuluvana aikakautena, että kokeilin tuota ostamani pokkarin takakannen perusteella, heh. Taisi tosin toinenkin Talentumin linkki "Tuotteistaminen" olla rikki, se mikä oli eilen ei ole enää tänään...

     (0)
     (0)
    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Kiitos vikaraportista! Talentum oli vaihtanut kaikki verkkokauppansa tuotteiden osoitteet, kun he päivittivät ohjelmistonsa.

      Nyt pitäisi kaikkien kirjalinkkien olla taas kunnossa!

       (0)
       (0)
  6. Marko Paasila kirjoitti:

    Hyvä blogi, mutta ei näy minkään sortin "seuraa" -nappia tai RSS-syötettä.

     (0)
     (0)
    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Moi Marko, kiitos palautteestasi. Jokaisen postauksen lopussa löytyy painike, jolla voit tilata syötteen tai uudet kirjoitukset myös sähköpostiisi.

      Mutta se on totta, että myös jossain sivupalkissa saisi olla rss-syötteen tilausmahdollisuus. Pyydän sellaisen!

       (0)
       (0)
  7. Tatu Wikman kirjoitti:

    Kommentointi kysyi haluanko email ilmoitukset.. ensin ajattelin että joo kiva.. en enää :D

    Mutta en löydä mistään unsubscribe nappia (en emailista enkä tältä sivustolta).

     (0)
     (0)
  8. Santeri Miettinen kirjoitti:

    Hei Parantainen!

    Miksi et ryhtyisi sijoittajaksi? (Valitettavasti aivoni eivät suostu johdattelemaan tarkempaan kysymykseen, todennäköisesti joku evoluution tuottama mekanismi tai minun keksimä vale)

    Oletko kuullut/lukenut muuten Einsteinin kuuluisan kaavan "edeltäjästä"?
    http://www.italiansongs.org/2014/07/emc2-italian-formula-stolen-by-einstein.html

    Ja kuten monet ylirikkaat ihmiset viittaavat picasson sanontaan:
    Good artist copy; great artists steal

    Taidanpa jättää nämä sanat tänne.

    Hyvä blogi, jätämpä nämä sanat tänne ja pöllin toiset.

     (0)
     (0)
  9. Kiinnostunut kirjoitti:

    Moikka,

    Olemme tuotteistaneet uutta tuotetta ja haluamme nimenomaan erottautua osaamisellamme, toki muutenkin. Mikä olisi kirjoistasi se paras, josta aloittaa?

    Kiitos vastauksestasi jo etukäteen!

     (0)
     (0)
    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Morjens, aloittaisin ehkä Tuotepäällikön pelastuspakkaus -kirjasta. Se on tavallaan Tuotteistaminen-kirjani päivitetty painos, mutta sisältää myös muut tuotehallinnan oleelliset osuudet. Siitä löytyy myös tuo erottumiseen liittyvä näkökulma, jota myös tuotestrategiaksi kutsutaan.

       (0)
       (0)
  10. Pekka kirjoitti:

    Tuotteistajan Taskuraamattua ei näytä saavan mistään!?

     (0)
     (0)
    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Näin on, kirja on myyty loppuun. Olen pahoillani. Päätös uudesta painoksesta riippunee siitä, paljonko opusta vielä Talentumilta kysellään.

      Ehtisitkö lähettää yhteystietosi vaikkapa sähköpostitse? Katson, jos löytäisin sinulle vielä jostain yksittäisen joutilaan kappaleen.

       (2)
       (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *