Tuotteistaminen kannattaa aloittaa sisäänheittotuotteesta

19.3.2018    Jari Parantainen   3 kommenttia

Menin loppusyksystä lupaamaan Sukseen hepuille, että toimitan heille uuden verkkokurssin materiaalit maaliskuun puoliväliin mennessä. Pläjäyksen nimeksi annoimme Troijalainen tuotteistus.

Kuvittelin, että perinteiseen tapaan alkuvuosi olisi aika rauhallinen. Yleensä asiakkaani pääsevät kunnolla vauhtiin vasta pääsiäisen aikoihin. Siitä tahti sitten kiihtyy juhannusta kohden, kun palvelut pitäisi saada paketoiduksi ennen kesälomia.

Unohdin vain sellaisen yksityiskohdan kuin suhdanteet.

Elämme pitkästä aikaa nousukautta. Ilmeisesti kilpailijani eivät ehdi ottaa enempää töitä vastaan, koska epätoivoisten ostajien viestejä päätyy myös omaan puhepostiini.

Kuten kaikki tietävät, konsultin homma on muutenkin raskasta. Loputtomien lounaiden, golfkierrosten ja jatkuvasti päälle pukkaavien lomajaksojen välissä pitäisi paiskia jopa nelituntisia työpäiviä. Laskujakin pitäisi ehtiä lähettää jossain välissä.

Troijalaisen vuoksi olenkin joutunut raatamaan jopa iltapäivän puolella. Videoiden kuvaukset eivät ole se työläin osa. Eniten aikaa meni kirjoittamiseen.

Verkkokurssin käsikirjoitukseen kertyi merkkejä 219 678 kappaletta. Se vastaa ehkä noin 200-sivuista kirjaa.

Siksi esimerkiksi Pölli tästä -blogissa on ollut hiljaista. Edellisestä postauksesta ehti pärähtää yli kuukausi.

Pudotan tähän leikkaamattoman ja muutenkin käsittelemättömän näytteen verkkokurssin osasta 29. Se kestää 11 minuuttia ja 11 sekuntia. Kaikkiaan koulutukseen kuuluu 33 moduulia, tämä pläjäys on siis loppupuolelta:

Troijalainen tuotteistus -verkkokurssi, osa D1. Koonti: etene tässä järjestyksessä

Entä mistä tuo verkkokurssin nimi putkahti?

Troijalainen tuotteistus viittaa siihen, että kurssin aiheena on sisäänheittotuotteen tai -palvelun tuotteistaminen. Se on usein hyvä tapa aloittaa tuotteistuspuuhat.

Ensinnäkin jokainen meistä tarvitsee jonkin (ostajan kannalta) riskittömän työnäytteen. Liian kallista ja laajaa pakettia on vaikea myydä.

Kannattaa siis rakentaa huumekauppiaan polku, joka etenee kevytmielisistä kokeiluista vähitellen kohti järeämpiä annoksia.

Siksi toisekseen myös suppeassa sisäänheittotuotteessa riittää tuotteistamista aivan tarpeeksi – etenkin jos homma ei ole kovin tuttua.

Syöksy keskiraskaiden palvelupakettiesi kimppuun vasta, kun olet treenannut hommaa ensin sisäänheittotuotteiden avulla.

Entä ne todella raskaan sarjan monsteripalvelut?

No, niitähän ei välttämättä kannata tuotteistaa lainkaan. Toki Suomestakin löytyy muutamia esimerkkejä onnistuneista, todella laajoista tuotteistuksista. Mutta niitä on vain muutamia.

Jos kuitenkin haluat itsetuhoisesti syöksyä laajaan tuotteistusprojektiin, suosittelen, että ensin pilkot monsterisi napakoiksi moduuleiksi. Tuotteista niitä tärkeysjärjestyksessä yksi kerrallaan.

Kun sopivia moduuleja on riittävästi valmiina, niistä on sitten mahdollista koota vaikka kuinka laajoja tuotteistettuja kokonaisuuksia. Sitä paitsi pääset silloin kokoamaan palikoista asiakaskohtaisia paketteja, jotka ovat silti täysin tuotteistettuja.

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa helposti ostettavasta sisäänheittopalvelusta, jonka avulla todistat osaamisesi asiakkaallesi.

PS. Troijalainen tuotteistus -verkkokurssi tulee myyntiin näillä näkymin ennen vappua 2018.

 (1)



3 kommenttia

  1. Olli Kuhta kirjoitti:

    Laitan vaan kommentin ettei Jarille tuu paha mieli. Hyvä teksti!

     (0)
     (0)
  2. Jari Parantainen kirjoitti:

    Kiitos Olli, tämäpä lohdullista! 😄

     (1)
     (0)
  3. Olli Kuhta kirjoitti:

    Sun pitää seuraavaks valita joku raflaavampi aihe. Vaikka siitä miten taiteilijoiden pitäis elättää itsensä yrittäjinä :D

     (1)
     (0)

Osallistu keskusteluun!