Koulutuspalaute: ”Enemmän vinkkejä tekstien tekemiseen, nyt fokus myynnissä”

5.11.2017    Jari Parantainen   kommentoi

Tiistaina (31.10.2017) starttasi ensimmäinen Copywritereiden salainen veljeskunta paljastaa -koulutukseni Vantaan Cumulus Airportissa.

Paikalla oli 29 kirjoittamisen ammattilaista. Eräs heistä antoi kinkkisen kehitysehdotuksen:

”Ehkä enemmän vinkkejä nimenomaan tekstien tekemiseen, nyt fokus myynnissä.”

Painotus ei kuitenkaan ollut sattumaa. Se johtuu määritelmästä, joka kuvaa mielestäni parhaiten copywriterin tehtävää:

Copywriter on kirjoittava myyjä.

Jos siis päivä keskittyi kurssilaisten mielestä myymiseen, olen siitä suorastaan tyytyväinen.

Tosin aion vielä varmistaa erikseen, tarkoittiko palautteen kirjoittaja nimenomaan tekstin tuotantoprosessia. Se ei välttämättä nakertaisi myyntinäkökulmaa – päinvastoin.

En tosiaan tullut esittäneeksi läheskään aukotonta menetelmää, miten asiakkaan epämääräiset haaveet kannattaisi jalostaa rahakkaaksi myyntitekstiksi. Sikäli kommentti on aivan erinomainen.

Joku palkanmaksajistani toivoi, että koko porukka olisi esitellyt itsensä päivän aluksi. Olen tätä pähkinyt monesti ennenkin. Juttu on kaksipiippuinen.

Jos pyydän 30-henkisen ryhmän jäseniä kertomaan nimensä, firmansa ja kuvaamaan hiukan tehtäviään tai toiveitaan, kierrokseen pärähtää 20–30 minuuttia helposti.

Kun tehollinen peliaikamme on 330 minuuttia, esittelyihin palaa jopa kymmenesosa koulutuksesta. Jos päivän hinta on 600 euroa, siitä esittelykierrokseen voi ajatella kuluvan 50 euroa. Se yleensä ketuttaa ainakin puolta tusinaa osallistujaa – ja mielestäni aivan aiheesta.

Jos taas kaikki esittelisivät vain nimensä ja firmansa, sama tieto löytyy aineistomappiin tulostetusta osallistujalistasta. Jokaisella on myös nimikilpi pöydällään ja rintapielessään, joten kiinnostava kollega on helppo bongata joukosta.

Jätänkin esittelykierrokset väliin myös tulevaisuudessa.

Jotkut kommentoivat palautteissaan, että väitteideni tueksi olisi löydyttävä enemmän mittaustuloksia tai lähteitä.

Olen aivan samaa mieltä.

Läksytän copywriter-opiskelijoita jatkuvasti siitä, että he ripottelevat teksteihinsä perustelemattomia väitteitä aivan holtittomasti.

On siis aivan johdonmukaista edellyttää parempaa myös opettajalta itseltään.

(Sitä tosin pohdin, mitä pitäisi tehdä tiettyä periaatetta havainnollistavalle esimerkille, jonka täsmällisiä tuloksia en tiedä. Asiakkaani mittaavat harvoin paljon mitään. Faktaa ei siis yksinkertaisesti ole.)

Lopuksi kommentoin vielä yhtä palaute(lajia), jota kertyy jonkin verran jokaisesta koulutuksestani – oli sen aihe mikä tahansa. Tässä muutama näyte:

  • ”B2B vs. B2C, onko eroja, dataa, tutkimustietoa?”
  • ”Suomalaisia yritysesimerkkejä enemmän, vähemmän USA-esimerkkejä.”
  • ”Enemmän tuoreita esimerkkejä.”

Veikkaan, että nämä kumpuavat samasta tuskasta, josta kirjoitin esimerkiksi vuonna 2012 (Suomalainen, opi soveltamaan).

Totta kai tässä pätee lehtimiesten kultainen sääntö. Sitä en yritä vähätellä.

Ihmistä kiinnostaa eniten uutinen, joka tapahtui vartti sitten hänen kotinsa lähellä. Kaikkein vähiten ihmistä kiinnostaa uutinen, joka tapahtui tuhansia vuosia sitten toisella puolen maapalloa.

Silti esimerkiksi Sir Ernest Shackletonin työpaikkailmoitus vuodelta 1901 on aivan loistava tekstinäyte edelleen. Edes sillä ei ole mielestäni mitään merkitystä, vaikka koko tarina olisi silkkaa sepitettä.

Copywriter on kirjoittava myyjä.


Koska ensimmäinen copywriter-koulutus myytiin loppuun saman tien, tarjolla on vielä uusinta tiistaina 28. marraskuuta 2017.

Muutamia paikkoja lienee vielä jäljellä, ilmoittaudu siis heti.


Tässä jälleen kaikki osallistujien terveiset sensuroimattomina:

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • ”Käytännön vinkkejä konkarilta.”
  • ”Sain vahvistusta, miksi jotkut jutut kirjoituksissani toimii. Ja pari loistovinkkiä.”
  • ”Itsevarmuutta myyntikirjoittamiseen.”
  • ”Runsaasti uusia ideoita omaan tekemiseen ja AHAA-elämyksiä!”
  • ”Erittäin mielenkiintoinen koulutus, parasta mielenkiintoiset esimerkit / vinkit.”
  • ”Tosi mielenkiintoinen aihe ja esimerkit.”
  • ”Erinomaiset / poikkeavat lähestymistavat totuttuihin tapoihin.”
  • ”Uusia ideoita.”
  • ”Kattavasti sivuttiin monta eri aihealuetta. Aika pikainen katsaus pintapuolisesti.”
  • ”Copywritereiden parhaat vinkit toimivaan markkinointiin – Loistava paketti!”
  • ”Virkistäviä uusia ajatuksia kirvoittava päivä.”
  • ”Hyviä vinkkejä ja näkökulmaa omaan työhön. Hyvä yhteishenki.”
  • ”Jonkinverran uutta, esimerkkejä. Vinkkejä olisi voinut olla lisää, konkretiaa.”
  • ”Muistaa asiakas ytimessä!”
  • ”Imartele törkeästi.”
  • ”Inspiroiva ja mielenkiintoinen päivä, joka meni nopeasti!”
  • ”Ovelia juttuja, ihmisiin vaikuttaminen.”
  • ”Ajateltavaa omaan työhön, myyntihenkisyyttä.”
  • ”Ajattelun käynnistys. Konkreettiset vinkit.”
  • ”Hyviä esimerkkejä, ja perusteluita.”
  • ”Herätys perusasioihin tehokkaasti ja hauskasti.”
  • ”Munaa lisää teksteihin! Rohkeutta.”
  • ”Konkretia.”
  • ”Omaa tekemisen rohkeutta tulee nyt nostettua. Paljon hyviä muistiinpanoja.”
  • ”Harhat oli jälleen hyviä muistutuksia.”

 B. Koulutuksen sisältö (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: 4.4 (yleisin vastaus: 5)
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 4,7 (yleisin vastaus: 5)
  • Opitun hyödynnettävyys omiin tarpeisiin: 4,0 (yleisin vastaus: 4)
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 4,0 (yleisin vastaus: 4)
  • Koulutusmateriaali: 3,7 (yleisin vastaus: 4)
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,4 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit koulutuksen sisällöstä

  • ”Sovellettavissa hyvin myös myyjäntyöhöni.”
  • ”Loistavaa! Mielenkiinto pysyi yllä koko päivän.”
  • ”Uusia näkökulmia.”
  • ”Erinomainen, innostava ja oivaltava päivä.”
  • ”En ehkä kuulunut ”peruskohderyhmään” (tuotteiden vs. tiedon myynti), minkä toisaalta tiesin etukäteen.”
  • ”Kiitos! :)”
  • ”Lähteitä ja faktoja kaipasin, muuten hyviä esimerkkejä.”
  • ”Hyviä ja kiinnostavia esimerkkejä voisi tukea tuloksilla, jotka malliviesteistä oli saatu.”
  • ”Ehkä enemmän olin odottanut tekstiesimerkkejä, vrt. copywriterin työ.”
  • ”Päivä meni nopeasti, nopeammin kuin koulutukset yleensä. :)”
  • ”Tehokas päivä!”
  • ”Osaava kaveri, innostava tapa.”
  • ”Ihan loistosetti! Suoraa puhetta eikä lällättelyä!”
  • ”Erittäin hyviä muistutuksia tärkeistä asioista. Kenties pohjia/malleja vielä mukaan?”

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 1 osallistuja
  • Sopiva: 23 osallistujaa
  • Liian nopea: 0 osallistujaa

D. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 4,7 (yleisin vastaus: 5)
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 4,6 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit kouluttajasta

  • ”Viihdyttävä ja asiantunteva.”
  • ”Kiitos!”
  • ”Osui ja upposi!”
  • ”Huippu! :)”
  • ”Innostava ja mukaan tempaiseva.”
  • ”Innostava, asiantunteva.”
  • ”Olisi kiinnostanut enempi fakta ja ohjeet.”
  • ”Hyvä kouluttaja, aktivoiva, huumori ok.”
  • ”Enemmän dataa esimerkkeihin mukaan.”
  • ”Ei tylsä. Energinen ja maanläheinen.”
  • ”Vahvat esimerkit jää mieleen.”
  • ”Paras.”
  • ”Energinen kaveri.”
  • ”Loistava asiaosaaminen & hyvä esiintyjä.”
  • ”Hyviä tarinoita!”

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen 4,2 (yleisin vastaus: 4)
  • Yhteydenpito: 4,3 (yleisin vastaus: 5)
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,6 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit Ratekoulutuksen palvelusta

  • ”Itse en koulutusta bongannut, onneksi sen teki joku muu.”
  • ”Aika vähäistä.”
  • ”Jopa liikaa viestejä.”
  • ”Asiallinen.”
  • ”Ei huomautettavaa Ratelle.”

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: 4,5 (yleisin vastaus: 5)
  • Koulutustilat: 4,3 (yleisin vastaus: 5)
  • Sijainti: 4,0 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit oheispalveluista

  • ”Hitusen kaukana, mutta toimivat ja kivat tilat ja hyvät yhteydet.”
  • ”Kaikki toimi hyvin.”
  • ”Selkeä opastus, erinomainen ruoka.”
  • ”Maukas ruoka ja allergiat huomioitu.”
  • ”Hyvä ruoka. Tilat & sijainti ok.”
  • ”Hyvät ruuat.”
  • ”Aika hankalassa paikassa.”
  • ”Loppupäivästä ilma raskasta.”
  • ”Ruuat loppuivat & kahvi myös. Ei latauspistokkeita.”
  • ”Ruoka meinasi loppua kahteen kertaan.”
  • ”Vähän kaukana omiin lähtökohtiin, mutta hyvä paikkana.”

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • Sähköpostista 13 kpl
  • Kollegalta 9 kpl
  • Esimieheltä 2 kpl
  • Netistä 1 kpl
  • Kouluttajalta 1 kpl

Kommentit

  • ”Raten sähköpostispämmistä.”
  • ”Sähköpostitarjous – Niin hyvä, että huomioni kiinnittyi! Nautittava teksti! Toimi.”

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • ”Oli hyvä tällaisenaan.”
  • ”En keksi, minusta suhteet olivat sopivat.”
  • ”Lopussa tuli kiire.”
  • ”Enemmän käytännön vinkkejä.”
  • ”Mielestäni koulutuspaketti oli todella hyvä, ei tarvita mitään enempää / vähempää.”
  • ”Olisi ollut mukava keskustella vielä enemmän, toisaalta kaikkea ei voi saada.”
  • ”En olisi halunnut kuulla vitsillä tehdystä koiranturkiskampanjasta. Ahdistavaa vähän! Itselläni koira…Hyvä kampanja.”
  • ”Oli epäselvää, mitkä ”faktat” olivat omia arvauksia, mitkä dataan perustuvia. Enemmän tuoreita esimerkkejä. Huumori ei osunut aina…”
  • ”Tuoreempia esimerkkejä.”
  • ”Ehkä enemmän vinkkejä nimenomaan tekstien tekemiseen, nyt fokus myynnissä.”
  • ”B2B vs. B2C, onko eroja, dataa, tutkimustietoa?”
  • ”Suomalaisia yritysesimerkkejä enemmän, vähemmän USA-esimerkkejä.”
  • ”Myyntisivuista olisi vielä ollut kiinnostavaa kuulla enemmän.”

I. Muita kommentteja kurssin kehittämiseksi?

  • ”Näin markkinoit tylsää ja tiukasti säänneltyä alaa/tuotetta.”
  • ”Myyvät tuotepakkaukset, mikä pakkauksessa vetoaa kuluttajiin.”
  • ”Muutama aihealue vähemmän.”
  • ”Tämä on toimiva paketti.”
  • ”Osallistujat voisivat esittäytyä aluksi.”
  • ”Mahtavaa kun oli paljon ihmisiä, sait tutustua. Kirjallisuusvinkkejä lisää?”
  • ”Tuoreempia esimerkkejä.”
  • ”Tarvitaanko tosiaan näin paljon jakoon papereita vai oliko vain ylimääräiset laitettu nyt jakoon? :)”
  • ”Kiitos lennokkaasta päivästä.”
  • ”Ei muita kommentteja.”
 (0)



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *