Koulutuspalaute: ”Oli vain käytäntöä?”

12.4.2016    Jari Parantainen   5 kommenttia

Neljätoista innokasta kokoontui tänään Tuotepäällikön pelastuspakkaus -koulutukseeni Rantasipi Airportiin Vantaalla.

Juttelimme päivän aikana tuotepäällikön tärkeimmistä tehtävistä, kuten ajankäytön suunnittelusta, strategiatyöstä, tiedustelutoiminnasta, tuotteistamisesta ja lanseerauksista.

Yksi palautteista yllätti. Se oli tavallaan ylimääräinen kommentti kysymykseen, miten koulutuksen sisältämä käytäntö ja teoria oli sovitettavissa yhteen:

”Oli vain käytäntöä?”

Olin heitosta erittäin tyytyväinen. Toki luulen ymmärtäväni hyvän teorian arvon. Mutta käytännössä teoriasta tuntuu usein olevan vain haittaa.

Jos joku on sitä mieltä, että teoriaosuudet ajelehtivat jotenkin käytännöstä erillään, yleensä se tarkoittaa täsmälleen yhtä asiaa:

Päivä ei tarjonnut konkreettisia eväitä arkiseen työhön.

Olisi mahtavaa, jos kouluttaisin asiakkaideni mielestä vain käytäntöä. Teoriat jätän mielelläni itseäni fiksumpien kontolle.

Päivän Net Promoter Score -pisteiksi tuli pyöreät 100, eli paras mahdollinen tulos.

Tässä jälleen kerran koko koulutuspalaute sensuroimattomana:

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • ”Monta hyvää ajatuksen aihetta!”
  • ”Miksi ja miten tehdä parempi tuote.”
  • ”Vinkit palvelun tuotteistamiseen.”
  • ”Ideoita, kuinka ja mitä tuotteistaa.”
  • ”Tuotteistamisen isot linjat – mikä on olennaista.”
  • ”Hyvä paketti hukassa olevalle tuotepäällikölle suuntaviivoiksi.”
  • ”Hyvä setti, kiva myös tutustua muihin tuotepäälliköihin.”
  • ”Usko ja vahvistus omaan tekemiseen. Konkreettiset ohjeet; tee näin; älä tee näin.”
  • ”Herätti mukavasti ajattelemaan ’toisin’.”
  • ”Konkreettisia toimenpideideoita tuotteistukseen.”
  • ”Ajanhallinta, konkreettiset välineet.”

 B. Koulutuksen sisältö (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: 4,8
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 4,9
  • Opitun hyödynnettävyys: 4,6
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 4,5
  • Koulutusmateriaali: 4,5
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,7

Kommentit koulutuksen sisällöstä

  • ”Kaikki keissit ja esimerkit hyviä!”
  • ”Oli vain käytäntöä?”

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 0  osallistujaa
  • Sopiva: 14 osallistujaa
  • Liian nopea: 0 osallistuja

D. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 4,9
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 5,0

Kommentit kouluttajasta

  • ”Jari on huipputyyppi ja ammattilainen.”
  • ”Vahva kokemus kuultaa läpi.”
  • ”Mukavan keskusteleva.”
  • ”Huumorin ja esimerkkien avulla hyvin asioita perille.”

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen: 4,3
  • Yhteydenpito: 4,4
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,6

Kommentit Ratekoulutuksen palvelusta

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: 4,9
  • Koulutustilat: 4,4
  • Sijainti: 4,2

Kommentit oheispalveluista

  • ”Parhaat ruoat ja paras palvelu tähän asti.”
  • ”Siisti paikka, helppo tulla.”
  • ”Ihan jees, muttei mikään elämys :)”

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • ”Verkko”
  • ”Sähköpostitse / työkaverilta”
  • ”Esimieheltä”
  • ”Digimarkkinointi”
  • ”pollitasta.fi”
  • ”Esimieheltä”
  • ”Esimieheltä”
  • ”Esimies”
  • ”Esimieheltä”
  • ”Sähköpostilla tuli mainos”
  • ”Sposti-mainoksesta”
  • ”Jarin koulutuksia googlettamalla”
  • ”Blogi”

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • ”Hyvä setti! Tulen todennäköisesti tilaamaan Jarin palveluja tulevaisuudessa! Kiitos kirjasta!”
  • ”Ei tässä ajassa olisi muita aiheita voinut toivoa.”
  • ”Hinnoittelua tai ehkä tulossa vielä.”
  • ”Enemmän: miten saada oma organisaatio mukaan muutokseen.”
  • ”Paikkaamisesta ja todennäköisistä munaustavoista (riskien välttämiseksi). Palvelutuotannosta.”

Muita kommentteja kurssin kehittämiseksi?

  • ”Jatkokurssilla syvällisempää konkretiaa tuotteistamisesta. Mitä konkretiaa eri vaiheet vaativat.”
  • ”Kurssin jälkeen (1 kk) 1/2 pv tapaaminen & seuranta ryhmässä.”

Suosittelupisteiden yhteydessä saamani palautteet (tekstiviesteinä):

  • ”Hyvä koulutus!”
  • ”Arvosana pelastuspakkauksesta on 9. Hyvä, loogisesti juokseva kokonaisuus!”
  • ”Suosittelutodennäköisyys riippuen kollegasta ja tarpeestaan 9. Hyvä koulutus ja paljon konkreettisia ideoita. Kiitos!”
  • ”Suosittelen kaikille joille koen että kursseistasi olisi hyötyä.”

Ilmoittaudu seuraavalle Tuotepäällikön pelastuspakkaus -kurssilleni. Vedän sen tiistaina 7. kesäkuuta 2016 Rantasipi Airportissa Vantaalla.


 (1)



5 kommenttia

  1. Erja Laurila kirjoitti:

    Hei Jari,
    kaksi Eventiumin kouluttajaa kommentoivat minulle tänään:
    "Tulen juuri Parantaisen koulutuksesta, jossa tapasin myös Sampon ja Nevalaisen Antin. Oli kiva päivä."
    "Kivaa kun on kysyntää. Ja kiva oli myös tämän päiväinen! Suosittelen lämpimästi."
    Tavataan siis kesäkuun tuotepäällikkökoulutuksessa, mielenkiinnolla odotan. Tarjouksen hinnoittelukoulutuksesta on ollut minulle jo nyt hyötyä, kaupat ovat klousaantuneet ilman liikoja viiveitä. Kiitos paljon Sinulle ja aurinkoista kevään jatkoa!

     (0)
     (0)
  2. Jaakko Timonen kirjoitti:

    Tuolla palautteissa on maininta seurantapäivästä. Olen usein miettinyt tuohon liittyen, että kun "kaikki tietää", että koulutusten* suurin ongelma on se, että vaikka koulutus olisi miten hyvä tahansa, niin hyvistä opeista vain osa tulee osaksi arkea ja näistäkin uusista tavoista osa voi feidautua pois. Eikö siis kannattaisi tuotteistaa pakettiin myös varmistus siitä, että muutos oikeasti tapahtuu?

    *Ongelma ei sinänsä toki ole koulutuksessa vaan ihmisten käytöksessä ja poisoppimisen hankaluudessa, mutta koulutusten tavoite lienee parantaa arkea ja parannus ei tapahdu ilman muutosta.

     (0)
     (0)
    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Ehdotus seurantapäivästä oli kyllä hyvä. Juttelimme eilen siitä, mikä on oppien "puoliintumisaika" – eli kuinka kauan menee siihen, että puolet päivän asioista on jo unohtunut.

      Mainitsin, että muistikuvat puoliintuisivat kahdessa viikossa. Siihen mukana ollut puheviestinnän kouluttaja Oili Valkila täräytti, että se on pikemminkin muistin nollaantumisaika.

       (0)
       (0)
    • HannuT kirjoitti:

      Minä olen sekä istunut oppilaana että ollut itse kouluttajana. Molemmissa rooleissa olen ajatellut, että kokopäivän koulutuksessa tulee "ämpärillä kaadetaan" -efekti: Astiaan ei voi kaataa vettä sen kokoa enempää. Liika vesi valuu pois astiasta. Samoin liiallisesti aivoihin kaadettu tieto valuu pois.

      Kokonaisen opetuspäivän aikana tulee niin paljon asiaa, että kaikkea uutta ei muista. Muistin kapasiteetti on rajallinen. Iltapäivän asiat työntävät aamun opetukset pois muistista.

      Olen miettinyt, että eikö tehokkaampi olisi esim. kaksi kertaa puolikas päivä vaikka kahden viikon välein?
      - Tietoa ei tule liikaa yhden päivän aikana.
      - Opiskelijat voivat väliaikana pureskella saamaansa tietoa. Toisella kerralla voi kysyä kouluttajalta asioita, jotka jäivät hämäriksi tai herättivät lisäkysymyksiä.
      - Opiskelijat voivat soveltaa oppejaan omaan työhönsä väliaikoina. Tästä voi tulla jopa ahaa-elämyksiä.

      Kommentteja, miltä kuulostaa?

       (0)
       (0)
    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Olen kaikesta sanomastasi täsmälleen samaa mieltä. Koko päivän koulutus on kaikkea muuta kuin optimaalinen. Kannatan lämpimästi vaikkapa puolikkaiden päivien ketjuttamista.

      Itse asiassa myyn enää aniharvoin kokonaisia päiviä suoraan yritysasiakkaille. He uskovat, kun kerron tilanteen juuri niin kuin kommentissasi kuvasit.

      Mutta avointen koulutusten perinne ei näytä murtuvan. Tavallaan se on helppo ymmärtää etenkin kaukaa paikalle matkustavien kannalta.

      Esimerkiksi kaksi erillistä puolen päivän reissua tarkoittaisi kuitenkin vähintään kahta kokonaista päivää pois työpaikalta. Se ei vain tunnu järkevältä ajankäytöltä kenestäkään.

       (0)
       (0)

Osallistu keskusteluun!