Etsi kirjoituksia
Close this search box.

Tuotteistaja rakastaa vihollista

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Törmäsin kesäkuun MacWorld-lehdessä kiinnostavaan mustaan koko sivun mainokseen. Se vokotteli kuvapankin asiakkaaksi.

Näin yksinkertaisesti DollarPhotoClub.com mainosti palveluaan kesäkuun 2014 MacWorld-lehdessä. Klikkaa kuva täysikokoiseksi.
Näin yksinkertaisesti DollarPhotoClub.com mainosti palveluaan kesäkuun 2014 MacWorld-lehdessä. Klikkaa kuva täysikokoiseksi.

Sivun alareunassa oli muutama rivi tekstiä. Tässä rajusti muokkaamani tiivistelmä:

  • Yli 26 miljoonan kuvan valikoima. Uusia kuvia yli satatuhatta viikossa.
  • Voit ladata kymmenen kuvaa kuukaudessa 10 taalan jäsenmaksua vastaan.
  • Lisäkuvat maksavat aina dollarin kappaleelta, ostit niitä miten paljon tahansa.
  • Käyttämättä jääneet lataukset eivät katoa koskaan.
  • Käyttämättä jääneet lataukset säilyvät ikuisesti myös sen jälkeen, kun jäsenyys on loppunut.

Lista voi näyttää satunnaisesta lukijasta samantekevältä. Mutta se olikin selvästi tarkoitettu juuri minulle. Tai meille, jotka olemme esimerkiksi Shutterstock.com-kuvapalvelun asiakkaita.

Shutterstock mullisti kuvapankkibisnestä monin tavoin, kun se aloitti toimintansa vuonna 2003. Sen hinnoittelumalli oli aikanaan jotain aivan uutta. Parin satasen kuukausimaksua vastaan saa ladata 25 kuvaa joka päivä.

Kuvia voi siis imuroida kuukaudessa 750 kappaletta. Niiden kappalehinnaksi jää alle 30 senttiä. Se ei ole paljon se.

Mutta kun olen maksanut Shutterstockille vuosien mittaan tuhansia euroja, tunnen myös palvelun ärsyttävät puolet.

Jos unohdan ladata tiedostojani jonain päivänä, se siitä. Olen menettänyt ne ikiajoiksi. Kerran vuorokaudessa laskuri nollautuu. Saan taas ladata 25 uutta kuvaa. Mutta kuukausimaksustani on mennyt yhden päivän osuus kankkulan kaivoon.

Joku varmasti pystyy ajattelemaan, että hän lataa materiaalia pelkkään tarpeeseen. Hänhän on vain vuokrannut pääsyn valtavaan kuvapankkiin. Toimiston kahvikulutkin ovat suuremmat kuin sovelluksen vuosimaksu.

Itse olen kuitenkin niin pikkumainen, että jokainen lataamatta unohtunut kuva on katkera menetys. Luopumisen tuska piiskaa päivittäiseen kuvaistuntoon, vaikkei materiaalille olisi mitään välitöntä tarvetta.

DollarPhotoClub.com-palvelun kehittäjät ovat selvästi käyneet haastattelemassa Shutterstock-käyttäjiä. Sitten he ovat rakentaneet hinnoittelumallin, joka vetoaa juuri kaltaisiini saitureihin.

Kerran maksettuja kuvia ei voi menettää. Ne säilyvät jopa sen jälkeen, kun olen lakannut maksamasta jäsenmaksua.

Silläkään ei ole niin väliä, että yksittäisen kuvan hinta on lähes nelinkertainen Shutterstockin taksaan verrattuna. Dollari ei ole lainkaan paha veloitus. Vielä joitain vuosia sitten saatoin maksaa otoksista jopa satoja euroja kappaleelta.

DollarPhotoClub.com on mainio esimerkki bisneksestä, joka on valinnut vihollisensa. Se tekee markkinoinnista helppoa. Tarvitaan vain muutama täsmävirke, jotka osuvat suoraan markkinajohtajan heikkouksiin.

Mainos ei mainitse sanaakaan luotettavasta edelläkävijästä, halvasta hinnasta tai innovatiivisesta tekniikasta.

Inflaation nakertamat laatusanat on voitu jättää pois. Niitä ei kaipaa kukaan, joka on saanut tarpeekseen Shutterstockin bisnesmallista.

Fiksu tuotteistaja kysyy markkinajohtajan asiakkailta, mikä nyppii. Käyttäjät kertovat vaihtoehtopalvelun valmiin reseptin.

5 vastausta

  1. Kattelin että tuolla TOS:sa on maininta että kuvien copyright merkintää ei saa poistaa. Ootko ladannu yhtään kuvaa ja onko niissä (isolla) merkintä copyrightistä?

    1. Latasin yhden kuvan tätä varten kokeeksi. Ei siinä ole (näkyviä) copyright-merkintöjä sen enempää kuin kilpailevissakaan kuvapankeissa.

      Pikaisesti sisältöä selailemalla huomaa, että täälläkin löytyvät monet kilpailevista palveluista tutut kuvaajat. Toisin sanottuna täsmälleen samat tiedostot voi ostaa hyvin monesta lähteestä.

        1. On Shutterstockissakin puolensa. Esimerkiksi kuvien selaaminen tuntuu ketterämmältä näin lyhyen kokeilun perusteella. Mutta ehkä syynä on vain selkäytimeen syöpynyt rutiini, josta pitäisi vaihtaa nyt uuteen.

          Ehkä ärsyttävin Shutterstockin ominaisuus on tuo jokaisen latauksen yhteydessä tarvittava lukusarja. Firmahan selittää, että se tasoittaa palvelinten kuormaa, kun kuvia ei voi ladata enempää kuin yhden kerrallaan.

          Mekanismi on siis täsmälleen sama kuin qwerty-näppäimistössä. Näppäinten järjestys on alun perin suunniteltu niin, että (englannikielisen tekstin) kirjoittaminen olisi mahdollisimman hidasta niin, etteivät kirjasinten varret takertuisi toisiinsa.

  2. Kiitos tiedosta, täytyypä kokeilla! Edullisiksi tai joskus jopa ilmaisiksi itseään mainostavilla kuvatoimistoilla on usein toinenkin ärsyttävä piirre: Lopullista selkoa ei tunnu selostuksista löytyvän sille, mitä voit/et voi kuvalla tehdä. Niinpä jäävät varmuudeksi käyttämättä, jottei tarvitsisi rampata Nevadan oikeusistuimessa selvittelemässä välilöitä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.