Parranpärinää Jussin Bisneskahvilassa

28.2.2014    Jari Parantainen   11 kommenttia

Yrittäjä ja kouluttaja Jussi Vesterinen kutsui alkuviikosta juttelemaan tuotteistamisesta ja uusimmasta kirjastani (Tuotepäällikön pelastuspakkaus).

Kuulet videolla vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:

    1. Voiko myös palveluja tuotteistaa?
    2. Mikä on tärkein suomalaista asiantuntijaa vaivaava tuotteistusongelma?
    3. Millaisiin vaiheisiin tuotteistaminen kannattaa jakaa?
    4. Mitä törkeä lupaus tarkoittaa?
    5. Miksi niin harvoista tuotteistuksista tulee hittituotteita?
    6. Miksi myyjä pelkää myydä palveluja?
    7. Miksi ylipäätään piti kirjoittaa (vielä yksi) tuotepäällikkökirja? 

Heti ensimmäinen vastaukseni paljastaa, miten tottumaton olen kameran edessä. Onneksi Jussilla on lehmän hermot. Joku toinen olisi karjaissut saman tien, että ”POIKKI!”.

 (0)



11 kommenttia

  1. Thomas Pälikkö kirjoitti:

    Ostin ja luin tuon Pelastuspakkauksen. Seurauksena oli, että suhtaudun oman edealer™ -sovelluksen eteenpäinviemiseen tuotepäällikön hattu päässä. Tuli ihan uusi vinkkeli koko touhuun. Tackar och påckar.

    Vesterinen soitteli tuossa muutama viikko sitten ja ehdotti videoperformanssia aiheesta inbound liidien ohjaus ja hallinta. Pitänee harjoitella peilin edessä tai naurattaa siippaa ennen kuvausta. Ei tuo performanssi helpolta näytä. Auttaisiko, jos olisi jokin esine, jota voisi hiplata ja väännellä esityksen aikana?

     (0)
     (0)
    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Kiitos palautteesta! On aina mukava kuulla, jos raapustuksistani on jotain apua yrittäjäsiskoille tai -veljille.

      Videolla voisi tosiaan olla jotain kamaakin mukana. Mutta kuten tavallista yhden kiinteän kameran kuvauksessa, jouduimme tuossakin nojailemaan pöytään kohtalaisen lähellä toisiamme.

       (0)
       (0)
    • Teppo Lainio kirjoitti:

      Videossanne ei ole mitään vikaa - päin vastoin. Asiapainotteista esitystä oli paljon mukavampi seurata kuin jotain amerikkalaistyylistä hehkutusta.

      Oman lärvin näkeminen ruudulla aiheutaa ilmeisesti businesstohtorillekin outoja tuntemuksia. Kaikkeen tottuu. Jos et olisi alkanut kainostelemaan eka postauksessasi, niin kukaan ei kyseenalastaisi tuotosta.

       (0)
       (0)
    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Kiitos Teppo!

      Itseruoskintannallani tarkoitin sitä, että oikea ammattilainen miettisi vastauksia peruskysymyksiin valmiiksi. Siis vaikkapa sellaisiin kuin "mitä se tuotteistaminen tarkoittaa" tässä tapauksessa.

      Toki voisin pyytää kysymyksiäkin jo etukäteen tutustuttavaksi. Se olisi myös haastattelijan etu.

      Sitten ovat vielä erikseen nuo kaikki muut kompuroinnit, kuten että puhun haastattelijan päälle vähän väliä ja ainakin puolet ajasta mutisen epäselvästi jonnekin kainaloon.

       (0)
       (0)
    • Thomas Pälikkö kirjoitti:

      Kävin Jussin Bisneskahvilassa.

      Tarina löytyy osoitteesta:
      http://youtu.be/KW0HNoz_jZI
      Vähän kipsissä.

       (0)
       (0)
    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Et ollut yhtään kipsissä. Hyvä tarina alussa mursi jään heti.

      Tosi selkeästi ja vakuuttavasti esitit näkemyksesi – erinomainen pläjäys!

       (0)
       (0)
    • Thomas Pälikkö kirjoitti:

      Tackar och påckar

       (0)
       (0)
  2. Thomas Pälikkö kirjoitti:

    Olkaa hyvä vain. Tajusin eeposta lukiessa myös, että omista asiakkaista suht moni on juuri tuo Tuotepäällikkö ja käyttää meikäläistä apunaan raivatakseen tilaa sille tärkeimmälle eli omalle ajalle.

    Ja vielä syttyi lamppu sen verran, että käännän soutuveneen kokkaa enempi kohti tuotepäällikön roolia. Kirjoitin jo blogiini ensimmäisen kuvauksen aiheesta. Tuotteistamista treenaan...

     (0)
     (0)
  3. Jussi Kari kirjoitti:

    Tuli tuosta mainitsemastasi testauksesta mieleen, että pelialallahan on jo paljon erilaisia mielenkiintoisia bisnesmalleja, jossa ostaja maksaa vähemmän jos tulee mukaan projektin alkuvaiheessa.

    Suosituin näistä lienee miljoonia myynyt rakenteluseikkailulelusimulaattori Minecraft (Ruotsalainen tuote muuten! Sattumaako!?), joka maksoi alpha-vaiheessa muistaakseni 5 euroa, betavaiheessa 10 euroa ja valmis versio, jota edelleen päivitetään, 20 euroa. Jos siis osti jo alpha-vaiheessa, maksoi femman - ja sai kaikki uudet päivitykset peliin.

    Ei ketään haitannut se, että peli ei ollut alkuvaiheessa muuta kuin melko surkea legopalikkasimulaattori. Kaikki nimittäin tiesivät, että kyseessä on vielä epätäydellinen tuote, josta puuttuu ominaisuuksia.

    Muutenkin ihmiset kyllä ymmärtävät, että tuote voi olla epätäydellinen - kunhan siitä KERROTAAN heille. Jotenkin tunnutaan kuvittelevan, että tuotteen pitää olla heti täysin valmis paketti ja kaikki tuotekehitys tulee tehdä salassa. Sen sijaan, että tarjottaisiin halvempaa protoversiota kokeilukäyttöön, jota sitten voitaisiin kehittää asiakkaiden palautteen perusteella.

     (0)
     (0)
    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Bisneskirjailija Seth Godin hinnoitellut omakustanteitaan vastaavalla periaatteella. Ennakko-ostajat saivat alennusta. Julkaisuhetkellä opuksen hinta on huipussaan. Se jälkeen se alkaa pudota aika ripeästi.

      Tietysti myös joukkorahoitushankkeet ovat yksi muoto tästä. Roponsa pottiin kantaneet ovat ostamassa erittäin epätäydellistä, koska tuotetteesta on olemassa siinä vaiheessa vasta märkä uni.

      Kyse on tosiaan jälleen kerran viestinnästä. Jos tuotteessa on selkeitä puutteita, se kannattaisi sanoa suoraan.

      Sitä paitsi ostajilla saattaa olla hyvät syyt hankkia keskeneräistä.

      Etenkin yritysasiakas saattaa tavoitella etumatkaa ja kilpailuetua, jonka se saa vain ottamalla tuotteen käyttöönsä muita ennen. Lisäksi hän ehkä haluaa vaikuttaa tuotteeseen niin, että siitä tulee juuri hänen tarpeisiinsa sopiva.

       (0)
       (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *