Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Vahvuutemme on keskinkertaisuus

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Vasta perustettu markkinointitoimisto otti yhteyttä.  Jopa firman nimi uhkui hyvää asennetta. Innostuneet tuoreet yrittäjät pistäisivät kaiken likoon.

Hienoa, nyt saisin rahoilleni vastinetta!

Muutaman alustavan sähköpostin jälkeen vastasin näin:

Morjens Masi (nimi muutettu), kiitos viestistäsi!

Haluaisin teiltä ensin työnäytteen. En tarkoita, että sen pitäisi olla ilmainen. Mutta nyt pitäisi aluksi nähdä, onko teistä mihinkään.

Ehdotus: Laatikaa infografiikkaan perustuva esittely, joka korvaisi Pölli tästä -blogini Kuka perhanan Jari Parantainen -sivun.

Yllättäkää minut aloitekyvyllänne, ripeydellänne, kekseliäisyydellänne ja ylipäätään mainiolla asenteellanne!

Mitä sanot?

T: Jari

PS. Infografiikalle pitäisi aikanaan toisessa vaiheessa luoda ilme ja linja, jota voisin hyödyntä kaikissa esitteissäni, tarjouksissani, verkkosivulla ja koulutusmateriaaleissani (esim. Prezi-, Keynote- tai PowerPoint-pläjäyksissä). Tai jopa käynti- ja joulukorteissani.

Kotvan kuluttua Masi vastasi:

Terve,

Voimme tehdä esityksen. Teemme sen suoraan digitaalisesti, eli sellaisena sovelluksena jota tulet käyttämään. Näin meidän osaamisen arviointi on varmasti käytännöllistä.

Sen verran joudun tuottamaan pettymyksen, että ripeydellä emme tällä kertaa yllätä, esitys toimitetaan sinulle nähtäväksi viimeistään tammikuun alussa.

”En tarkoita, että sen pitäisi olla ilmainen”. Ajankohtaista, tästä aiheesta oli juuri marmaissa blogijuttu: https://www.marmai.fi/blogit/vierasblogi/ilmaisten+ideoiden+toimisto/a2215243

Minä laitan hinnan kun esitys on valmis ja kuvituskuvien määrä selvä.

Mukavaa talven jatkoa,

Masi

Sitten taas minun vuoroni:

Moi Masi, kiitos vastauksestasi!

Heidin postaus oli entuudestaan tuttu. Joku herkkänahkaisempi saattaisi jopa kuvitella, että laskit minut hänen tarkoittamiensa saitureiden tai vedättäjien joukkoon.

No, siitä riippumatta ehdotan, että lopetamme neuvottelut tähän. Se lienee aikatauluehdotuksesi tarkoitus.

Kaipaamaani aloitekykyä olisi osoittanut esimerkiksi se, että olisit tehnyt työnäytteestänne tarjouksen. Se olisi vaatinut nelinumeroisen luvun naputtelemista sähköpostiin.

Niin homma ei tietenkään mene, että saisin teiltä jälkikäteen jonkin satunnaisen laskun.

Tsemppiä,

Jari

Tässä vielä Masin vastaus:

Terve Jari,

Harmittavaa, että neuvottelumme päättyivät. Halusin olla enemmänkin avoin ja olisimme suunnitelleet esityksen jonka avulla olisit vakuuttunut tai ollut vakuuttumatta. Esityksen toimituksen yhteydessä olisin hinnoitellut eri osa-alueet sinulle: kuvituskuvat, taitto laajuuden mukaan, tekninen toteutus yms. Syy, että en halunnut tässä vaiheessa laittaa hintaa on se että en halunnut rajata suunnitelijamme käsiä kun kyseessä on kuitenkin kynsien näyttö ja briiffi on varsin vapaa. Päätin että esittelen hinnat kun näet konkreettisesti mistä osa-alueista hinnat koostuu. Tästä olisi voitu edetä että olisit valinnut elementit esityksestä mitkä haluat jatkoon ja päätät mikä on sovellus lopullisesti suunnitellaan.

Reilu kuukausi on mielestäni aivan normaali aika projektin läpi viemiseen, tapani on sanoa suoraan jos emme ole kiinnostuneita jatkamaan yhteistyötä. Menestystä bisneksiin ja ota toki yhteyttä jos haluat jatkossa käyttää palveluitamme.

t. Masi

Tässä vaiheessa olin jo niin hämmentynyt, etten enää viitsinyt viisastella enempää.

Myönnän, että olen kärsimätön. Mutta seitsemän viikkoa on aika pitkä aika odotella maistiaisia. Tällä menolla konkreettiset tulokset ehtisivät tuotantokäyttöön ehkä ensi kesänä.

Missä luurasi energia, into, näyttämisen halu, yllätykset, testosteronit ja muut hormonit? Keskustelusta syntyi mielikuva, että kävin neuvotteluja pakkoyrittäjäksi ajautuneen verovirkailijan kanssa.

Mielestäni tämä(kin) vasta hommansa aloittanut toimisto olisi yhtä hyvin voinut sanoa, että sen vahvuus on keskinkertaisuus. Sitä saisin tuhannesta muustakin paikasta.

En ymmärrä, miksi joku haluaa perustaa vielä yhden puolihaalean bisneksen joukon jatkoksi.

10 vastausta

  1. Hinta pitää esittää, nopeasti, selkeästi ja ytimekkäästi, sen olen oppinut. On pakko olla riskinottokykyä siinä määrin, että kuminauhaprojektille kykenee antamaan hinnan. Kannattaa laittaa riskikatetta mukaan. Hintatietoisuus pakottaa asiakkaan tekemään nopeasti yhden selkeän päätöksen – tehdäänkö vai ei. Siinä säästyy kaikilta paljon aikaa ja turhaa näpräilyä. Paitsi jos ollaan tekemisissä amatööriostajan kanssa, kuten useimmat yritysten mainos/markkinointiosastojen edustajat tuntuvat olevan.

    Puhun kokemuksesta, takana on 26 vuotta yrittäjänä ja näistä 22 vuotta mainostoimistossa. Ja varmaan tuosta maailmasta kumpuaa Masin ”varovainen” ote hinnoitteluun. Kuvio menee ostajan (yrityksen mainososaston) kanssa suunnilleen näin:
    1 aloituspalaveri
    1-4 briiffiä (ei osata päättää)
    1-4 vastabriiffiä (sekava briiffi)
    1-6 tarjousta asiakkaalle (asiakas haluaa tarkan erittelyn ja kun saa, muuttaa toimeksiantoa = briiffiä)
    Ja asiakas ostaa projektin ”hyvältä” kaverilta, joka työskentelee toisessa toimistossa. Hinnasta viis, koko humppa oli lumetta.

    Kuulostan katkeralta ja niin olenkin – meni vuosia hukkaan amatööriostajien kanssa. Markkinointi on paska bisnes nykyään, eritoten b2b -osastolla – kiitos Googlen ja siksi Masi on varovainen – ei ehkä tiedä, että Parantainen saattaisi olla ammattitaitoinen ostaja. Mene ja tiedä.

    1. Markkinointiviestinnän palvelubisnes on tosiaan monin tavoin erittäin vaikeaa. Ostaminen, myyminen ja toimittaminen on yhtä kaaosta. Päätöksiä ohjaavat toinen toistaan älyttömämmät mielipiteet, makuasiat ja arvaukset.

      Voin hyvin kuvitella, että puusta katsottuna homma näyttää helpolta. Turataan vain kivoja leiskoja, web-sivuja, lippuja ja lappuja. Toki tiettyyn rajaan silläkin pärjää. Mutta kannattava liiketoiminta jää haaveeksi.

      Taidankin kirjoittaa tästä aiheesta oman postauksensa. Otsikoksi tulkoon Pitsanpaistajan tragedia.

  2. Öööö……

    Me emme tiedä mitä työmme maksaa. Emme muuten tiedä kauanko siihen menee aikaa. Eli teemme ensin ja laskutamme sitten.

    Miksei voi suoraan sanoa, että käytämme ”prototyypin tekemiseen kymmenen tuntia aikaa, tarvitsemme siihen seuraavanlaiset kuvat:
    1. Henkilökuva
    2. Jne…

    Hinta on xxxxx euroa.

    Eli kyseessä on idea siitä miltä infografiikka voisi näyttää ja miten se skaalaantuu eri medioihin.

    —-
    Peter F. Drucker ihmettelisi tässä kohdassa sitä, että miksi pohditaan tuotetta sen sijaan kun pitäisi pohtia sitä mitä asiakas pitää tärkeänä. Ja jotenkin Jarin postausta lukiessa asiakas pitää tärkeänä infografiikan lisäksi hyvää palvelua, osaavaa hinnoittelua ja nopeata aikataulua. Nämä tiedot löytyvät aika helposti selaamalla tätäkin blogia. Tai ainakin olen ollut ymmärtävinäni niin 🙂

    Eli jotenkin tuntuu, että putiikki myi tuotetta eikä suinkaan sitä mitä asiakas pitää tärkeänä. Eli asiakas muokataan yrityksen muottiin eikä suinkaan toistepäin.

    En osaa avata asiaa paremmin, mutta näin ajattelen. Kari…

    1. Annoin tahallani aika vähän aineistoa etukäteen, koska tosiaan kaikki toimeksiantooni liittyvä taustoitus löytyisi muutamalla Google-haulla.

      Saattaa tietysti olla, että tällainen yhden miehen nakkiputka ei vain ole houkuttava asiakas. Ymmärrän sen ihan hyvin.

      Toisaalta olen maksanut parhaimmillaan yli sata tonnia vuodessa parillekin hyvälle alihankkijalle. Eikä tapani ole ollut tinkiä hinnoista, jos ne nyt ovat yhtään järjen rajoissa.

  3. Jos hinta voi vaihdella suuresti, kannattaisiko ottaa IKEAmainen lähestymistapa ja aloittaa suunnittelemalla hinta? Jos vaikka antaisi asiakkaalle vaihtoehtoja, että X eurolla irtoaa perussetti, Y eurolla upea ja Z eurolla sellainen että naapuri on varmasti kateellinen? Kivempi lähteä sitä varsinaista suunnitteluakin sitten tekemään, kun on yhteisymmärrys siitä, kuinka paljon saa kustantaa.

    1. Kiitos Eeva, hyvä ehdotus! Lähestymisesi selkiyttäisi projektia kummasti.

      Jos esimerkiksi saita asiakas huomaa, ettei hänen niukka budjettinsa riitä, sitten hän tietenkin voi pohtia, kannattaisiko hypätä seuraavaan budjettiluokkaan.

  4. Tuo keskinkertaisuus muuten näkyy hyvin myös vaalituloksissa. Oma veikkaus on, että myös Pisa-menestys on perustunut tähän keskinkertaisuuden tukemiseen.

  5. Olisi mielenkiintoista nähdä millaisia tuloksia tulisi jos heittäisi kolminumeroisen summan Freelancer.comin kilpailumuotoiseksi projektiksi ja katsoisi mitä pojat Intiassa/Pakistanissa/tms tarjoilisivat. Ensimmäiset luonnoksetkin ilmestyisivät varmasti vuorokauden sisällä.

    Toki noissa on omat riskinsä eikä sovi mihin tahansa projektiin, mutta joskus voi varmasti käyttää hyödykseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.