Olen innovatiivinen visionääri

20.7.2013    Jari Parantainen   12 kommenttia

Ryystin mehut väärään kurkkuun, kun lueskelin Kauppalehteä kesäkuussa. Eräs suomalainen johtaja kertoi haastattelijalle vaatimattomasti, että hän on ”myös innovatiivinen visionääri”.

Jutusta ei käynyt ilmi, mitä pomo visionäärillä tarkoitti. Mutta jos saan arvata, hän piti itseään jonkinlaisena ennustajana. Kenties hän näki bisneksensä tulevaisuuden kirkkaammin kuin me tavalliset maan matoset.

Nyt joudun paljastamaan järkyttävän uutisen:

Visionäärejä ei ole olemassakaan. Kyse on joulupukin kaltaisesta satuolennosta.

Koko visionäärimyytti kumpuaa muutamasta ihmisluonnon heikkoudesta:

    1. Kaipaamme guruja, tähtiä, sankareita ja vahvoja johtajia. Olisi niin mukavaa, jos olisi auktoriteetteja ja esikuvia. Useimmat meistä haluavat tulla johdetuiksi. Siitä kumpuaa myös pappien ja uskontojen valta.
    2. Enemmistö (55 prosenttia) maailman ihmisistä uskoo ihmeisiin. Yhdysvalloissa lukema on 78 prosenttia ja skeptisimmässäkin Pohjoismaassa – eli Tanskassa – 24 prosenttia.
    3. Aivomme tehtailevat asiayhteyksiä toisistaan täysin riippumattomien ilmiöiden välille. Tulkitsemme esimerkiksi vastoinkäymiset kohtalon tai jonkin jumalan langettamiksi rangaistuksiksi.

Lisäksi tarvitaan enää ihmisen kyky valikoida todisteista vain mieluisat. Se näkyy vaikkapa niin, että itseään älykkäinä pitävät sijoittajat haluavat epätoivoisesti uskoa sijotusneuvojiin, jotka muka osaavat ennustaa pörssikursseja.

Se vain pääsee unohtumaan, että jokaista (sattumalta oikein ennustanutta) kohden löytyy sata tai tuhat epäonnistunutta sijoitusalan ammattilaista.

Visionäärimyytti syntyykin aina vasta jälkikäteen, jos asiat sattuivat etenemään suotuisasti.

Entä sitten Applen Steve Jobs? Eikö hän ollut elävä todiste päinvastaisesta? Eikö hän nimenomaan vaistonnut uskomattoman hyvin, mitä ihmiset haluavat ostaa?

Valitan, edes Jobs ei ollut visionääri. Hänen menestyksensä ei johtunut jostain kuudennesta aistista. Selitykset ovat paljon maallisempia:

    1. Jobs sattui syntymään sopivaan aikaan ja paikkaan, kuten moni muukin maailman rikkaimmista it-alan ”visionääreistä”. Yksi heistä oli Microsoftin Bill Gates.
    2. Jobsin ei muka tarvinnut kuunnella asiakkaitaan. Todellisuudessa Applen omat vähittäismyymälät ovat laboratorioita, joissa henkilökunta kartoittaa asiakkaiden toiveita ja tarpeita päivät pääksytysten.
    3. Jobs myös epäonnistui surkeasti monta kertaa. Hänen Lisa-tietokoneensa oli viedä Applen konkurssiin. Newton-niminen iPadin esi-isä oli täysi floppi.*

Siitä ei liene kahta kysymystä, että Jobs oli mestari keksimään tarinoita. Kuten on monesti todettu, ne saattoivat olla monin osin silkkaa huuhaata. Hänellä oli kuitenkin miljardeja syitä rakentaa mielikuvaa suuresta visionääristä.

Sitä paitsi monet visionääreiksi ylennetyt ovat maanisen ahkeria ja sinnikkäitä. He etsivät tilaisuuksia jatkuvasti ja joka paikasta. Kun sellaisia löytyy, he tarttuvat toimeen.

Keksijänerona pidetty Thomas Alva Edison** epäonnistui tuhansia kertoja. Mutta kun hän turasi ja kokeili tarpeeksi erilaisia vaihtoehtoja, lopulta osa keksinnöistä osui maaliinsa.

Suurin osa meistä tavallisista ihmisistä ei huomaisi tilaisuutta, vaikka sellainen hutkisi seipäällä selkään.

Jos saan arvata, pian tiedotusvälineet julistavat Rovion perustajat visionääreiksi. Yhä harvempi jaksaa muistaa, että Angry Birds oli keksijöidensä 52. peli.

Roviolaisten esimerkki ei todista niinkään ennustajan lahjoista, vaan ihailtavasta sitkeydestä. Puhumattakaan siitä ripeydestä, jolla he reagoivat, kun hittuote vihdoin löytyi.

Tuntuuko ihan visionääriltä? Yhtä hyvin voisit ylentää itsesi Teräsmieheksi.

* Newton oli Applen toimitusjohtajan John Sculleyn ajama hanke ajalta, jolloin Jobs oli jo saanut potkut firmasta. Sen sijaan Sculleyn palkkaaminen oli yksi Jobsin merkittävistä munauksista.

** Myös Edison oli mestari keksimään tarinoita ja manipuloimaan tiedotusvälineitä: Ei keksintöäkään sitten aamiaisen.

Lähteet:

    1. Talent Is Overrated – What Really Separates World-Class Performers from Everybody Else, Geoff Colvin 2008
    2. The Lean Entrepreneur: How Visionaries Create Products, Innovate with New Ventures, and Disrupt Markets, Brant Cooper & Patrick Vlaskovits 2013
    3. Five of Steve Jobs’s Biggest Mistakes – Peter Sims – Harvard Business Review 21.1.2013
    4. Miksi ihmiset uskovat ihmeisiin? GEO-lehti 4/2013, Mathias Messenhöller



12 kommenttia

  1. Markku Rikola kirjoitti:

    Kannattaa myös muistaa se, että niin Applen kuin Rovion hittituotteet ovat innovatiivisuuden sijaan olleet poikkeuksetta kategoriaa ”joku muu keksi tämän, mutta me myydään sitä vähän kivemmissa kuorissa”.

    Haluaisinkin kysyä Jarilta esimerkkejä tilanteista, joissa oikeasti innovatiivinen tuote on heti tai pian lanseerauksen jälkeen valloittanut markkinat. Onko innovaattorille siis lopulta koskaan jäänyt (tai mahdollista jäädä) keksinnöstään käteen merkittävää hyötyä, vai kannattaako markkinoille aina tulla perässä ja jalostaa jonkun muun ideaa?

    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Näinhän se on, että usein tienraivaaja joutuu vain maksamaan kehityskulut ja kansansivistystyön. Vasta kakkosena tai kolmosena tuleva onnistuu jalostamaan ideasta hittituotteen.

      Taajaan mainittu klassikkoesimerkki on ensimmäinen suihkumoottoreilla varustettu matkustajakone De Havilland Comet, jolle kävi köpelösti. Kolme konetta hajosi metallin väsymisen vuoksi kesken lennon.

      Kilpailijat ottivat opiksi Cometin ongelmista ja tienasivat paljon enemmän kuin alan edelläkävijä. Boeing korjasi potin 707-koneellaan viisi vuotta myöhemmin.

      Uudemman ajan esimerkeistä voisi mainita monille tutun Amazonin. Se ei suinkaan ollut ensimmäinen verkkokirjakauppa, vaikka näin jälkikäteen siltä saattaisi vaikuttaa.

  2. Sani LeIno kirjoitti:

    Myös, tai varsinkin, tiedemaailmassa innovaattoreiden markkinointitaidot ovat eittämättä avainasemassa. Edisonin markkinointihenkisyyden ja voitonhalukkuuden jalkoihin jäi lienee erityisesti keksijä Nikola Tesla, jonka fanit koittavat tähän päiväänkin jakaa tietoisuutta kaverin huikesta edesottamuksista ja tölväistä samalla ”juntti-Edisonin” saavutuksia ja häikäilemättömiäkin keinoja.

    Tässä Tesla-fanien hauska tietopläjäys aiheesta:

    http://theoatmeal.com/comics/tesla

    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Kiitos Sani, olipa aikamoista tykitystä tuo Tesla-tiivistelmä! Se kertoo hyvin, miten epäreilusti maailma kohtelee niitä asiantuntijoita, jotka eivät (syystä tai toisesta) panosta viestintätaitoihinsa.

      Kuten olen aiemminkin usein todennut, se ei ratkaise, miten osaava joku on. Se sen sijaan ratkaisee, miten hyvin hän osaa kertoa, mitä hän osaa.

  3. Juha Ahola kirjoitti:

    Kiitos loistavasta artikkelista! Käytetty verbaliikka ”Visionäärejä ei ole olemassakaan. Kyse on joulupukin kaltaisesta satuolennosta.” nostaa hymynkareen huulille vahvasti, mutta on täyttä totta ja kerrotut perusteet myös. Tulee heti tunne, että tämä artikkeli pitää lähettää juuri tietyille henkilöille pohdittavaksi. :)

    Eikö jokin sellainen sanonta ole, että ”ihminen uskoo helpommin mahdottomaan kuin todennäköiseen”? Eli esim. idealistisesti uskotaan johonkin (vaikkapa äkkirikastumiseen) kuin joulupukkiin ilman kriittistä ajattelua vailla realiteetteja kuin uskoon hurahtaneet konsanaan.

    Aika kultaa muistot. Siksi yrittäjä saattaa vuosien päästä muistella, että kyllähän se aika jouhevasti lähti homma käyntiin, vaikka todellisuudessa homma suttasi pahasti metsikössä alkuvaiheilla. Itse kun katsoin muistiinpanoja 5 vuoden takaa nykyisen oy:n ensimmäisen toimintavuoden osalta, en tiedä pääseekö itku vai nauru siitä kuinka monenlaista sitä yritettiin käynnistää ja kuinka monen yhteistyökumppanin kanssa (ei 10 riitä). Yrityksen ja erehdyksen kautta löytyi jotain järkevää suuntaa sitten. Sarjayrittäjä Taneli Tikka kertoo oheisessa haastattelussa , miten bisneksen rakentaminen usein menee yrityksen ja erehdyksen kautta iteratiivisella prosessilla eteenpäin. Voin todeta, että idealistien ja perfektionistien ”täydelliset bisnesplänit” ovat vain illuusiota. Jos sellaisia jää nysväämään, yritys pysyy pöytälaatikossa.

    Niinkuin Jari kirjoittaa, ei muuta kuin eteenpäin yrityksen ja erehdyksen kautta. Kun ei anna periksi ja oppii kokemuksistaan niin vetävä markkinarako löytyy.

    Oletko, Jari, kertonut näissä blogikirjoituksissasi tarkemmin, millaista ”härväystä” itse olet ollut todistamassa yrittäjänä, kun katsoo asioita jälkiviisaana ja mitkä signaalit oikaisivat suuntaamaan parempaan suuntaan valid/invalid – prosessin avulla? Asiakkaiden sanallinen/sanaton (jaloilla äänestäminen)? Muu feedback, omat oivallukset?

    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Kiitos Juha, huomiosi kultaisista muistoista on niin tosi! Ihmisen muisti toimii valikoivasti. Karmea ryynääminen ja sekoilu alkaa vuosien päästä muistua mieleen rattoisana pioneeriaikana.

      Tässä joitain aiempia huomioita suunnittelemisen kirouksesta: Nokialainen, älä suunnittele

      Tässä puolestaan esimerkki siitä, mitä seurasi viimeksi, kun itse kuvittelin olevani jokin näkijä: Näin poltin sata tonnia

      Ajattelin sopia tällä viikolla erään tuotepäällikön haastattelusta. Hän lupasi kertoa, miten asiakkaat ruttasivat etukäteiskyselyssä heidän nykyisen hittituotteensa maan rakoon. Potaskaa suoltavista asiakkaista tässä blogissa on ollut ja tulee olemaan esimerkkejä usein.

  4. Jussi Kari kirjoitti:

    Väitänpä vastaan, ettei visionäärejä ole. On heitä. Kyse on vain siitä, miten visionääri määritellään.

    Siinä olet varmasti oikeassa, että mitään ennustaja-visionäärejä ei ole, kun tiettävästi kukaan ei vielä osaa nähdä tulevaisuuteen. Sen vuoksi esimerkiksi mainitsemasi Steve Jobs ei myöskään ollut visionääri – tuossa mielessä.

    Itse kuitenkin käsitän visionäärin henkilöksi, jolla on vahvoja näkemyksiä siitä, millainen jonkin asian/tuotteen tulisi olla, ja sellainen Jobs käsittääkseni oli. Usein tällaiset visionäärit ovat myös muuten hyvin… mielenkiintoisia ihmisiä, ts. paskiaisia, kuten Jobsiakin välillä luonnehdittiin – se usein tulee visionääriyden kumppanina, sillä visionääri on henkilö, joka myös ymmärtää, että kaikkia ei voi miellyttää eikä sitä pidä edes yrittää (mikä ei toki tarkoita, että paskanaamaisuus olisi jokin edellytys visionääriydelle, kuten oletkin kirjoittanut).

    Juuri eilen sattui vastaan kirjoitus, joka käsitteli tätä visionääriyden ja mulkerouden yhteyttä peliteollisuudessa: http://www.penny-arcade.com/report/article/why-you-want-assholes-to-make-your-video-games

    Mutta niin – ennustajavisionäärejä ei varmasti ole, mutta sellaisia visionäärejä, joilla on jonkinlaisia vahvoja näkemyksiä, varmasti on. Nämä saattavat toki epäonnistua, mutta tunnetusti hittituotteet ovat sellaisia, että kaikki eivät niistä pidä. Onhan esim. jo mainitun Applen tuotteilla fanaattiset vastustajansa vieläkin. Ja on ihan tuotteesta – ja sattumasta – kiinni, ylittääkö mielipiteitä jakava tuote kriittisen massan.

    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Visionäärimyytti on vain monella tapaa niin vaarallinen. Se ohjaa yrittäjää tai johtajaa ajattelemaan, että ainakin jotkut näyttäisivät osaavan ennustamisen jalon taidon. Niin että miksei sitten itsekin sitä kokeilisi, kun se kerran muiltakin onnistuu.

      Asia on toinen, jos visionäärimme onkin todellisuudessa realisti, joka ymmärtää vain lyövänsä vetoa. Silloin hän tajuaa myös testata ideansa mahdollisimman nopeasti ja edullisesti.

      • Kari Vahtolammi kirjoitti:

        Kyllä ihminen osaa ennustamisen jalon taidon, mutta se tapahtuu erilailla kuin oletetaan. Ennustamista ei tapahdu kristallipallosta vaan omasta menneisyydestä.

        Hyvät ennustajat ovat oppineet lukemaan menneisyyttä ja reagoivat onnistumisiin ja epäonnistumisiin. Huonot eivät ole oppineet mitään.

        Eli hyvällä visiönäärillä on yleensä kokemusta siitä mikä toimii ja mikä ei. Mutta se vaatii kokemusta ja ajanseuraamista eli norsunluutornista ei voi ennustaa vaan maantasalta. Ja kun on pari kertaa onnistunut, niin rahkeet (ja rahapussi) mahdollistaa uudet yritykset ilman elämistä kaurapuurolla ja näkkileivällä.

        Eli ennustaminen taitaa juuri olla tuota vedonlyöntiä ja opittujen asioiden ennakointia. Visiönääri ja hyvä konsultti lienee samaa sukua eli heillä on pidemmät ja herkemmät tuntosarvet kuin muilla. Ja rohketta yrittää vaikka joskus joutuukin suohon :)

        Kuhan pohdin, Kari…

  5. AnneP kirjoitti:

    Strategiat, bisnesplänit, ym. ovat yrityksiä siirtää yrityksen menestyksen tekijät seuraavalle yritykselle ilman menestyksen luoneita ihmisiä.

    Rahoittajat tietävät tämän, ja investoivat sellaisiin uusiin projekteihin, joita vetävät jo ennestään menestyneet ihmiset.

    Menestyvät ihmiset kokeilevat lannistumatta monia eri asioita kunnes jokin toimii, kuin lapsi joka haluaa päästä liikkumaan juosten konttaamisen sijaan. Heitä eivät häiritse pyllähdykset ja nirhaumat, sillä mielessä on juoksemisen ja nopean liikkumisen antama ilo.

    Strategia kertoo miten välttää matonreunat ja kiusaavat sisarukset, tarttua vain turvallisiin kahvoihin, ja miten lopulta pysyä pystyssä niistä tiukasti kiinni pitäen. Juokseminen ei ole strategian tavoite, sillä riskiä kaatumiselle pidetään liian suurena ja mahdottomana hallita. Bisnesplän taas kertoo miten strategia aiotaan toteuttaa vaihe vaiheelta.

    Kumpikaan ei ota huomioon että juoksemisen ilo vetää osaa ihmisistä vastustamattomasti puoleensa ja tuntuu sitten niin upealta että oppivaiheen mustelmat ja haavat unohtuvat heti mielestä.

    Menestyminen on lopulta vain ilon tavoittelemisen ja kokemisen sivutuote.

    Toki puhumalla tiukasti ydinasian ympäriltä voidaan jatkaa pelkkää puhetta loputtoman kauan – sillä aikaa kun taas yksi ihminen nousee ilosta juoksemaan ja nauramaan.

    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Kiitos Anne, mainio näkökulma! Suuri osa johtajille kirjoitetuista opuksista yrittää tosiaan löytää selityksiä, sääntöjä ja kausaliteetteja, joiden avulla menestyksen voisi monistaa, siirtää tai toistaa.

  6. Pentti Lahti kirjoitti:

    Advanced Oxford Dictionary:

    Vision is not only foreseeing the future, but it means also ability to grasp the truth underlying facts.Our 5 senses are sight, hearing, smell, taste and touch; sixth sense: power to aware of things independently of the five senses. ie.. through intuition.

    In America there is two top persons, namely leader and manager. Harvard emeritus professor Abraham Zaleznik lists them as follows: Leader: vision, communicate, create trust, stay positive in changes and Manager: plan, organize, control, co-ordinate.

    Then vision is not to forecast, but to reach the truth, which is deeper than facts.

    Jobs was visionary leader, ie proactive, ie. Jorma Ollila is manager and as London consultants put it he is arrogant and fool as they mean the same.

    And no visit my Tripod page and read and study my pamphlet ”Finland’s Vision” from 1994. Thank you.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>