Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Avoin kirje opetusneuvos Jorma Aholalle

Jorma-ohjelma ei purrut

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Vuonna 2005 firmani Noste Oy:n puhelinvaihteessa kävi kiihtyvä sutina. Sinne soitteli ihmisiä, joita kiinnosti Noste-ohjelma.

Kyse oli monivuotisesta aikuiskoulutuksen konseptista, jonka opetusministeriö oli polkaissut käyntiin. Temppu oli ällistyttävä, koska myös oma putkani on aina toiminut koulutusbisneksessä.

Otin yhteyttä ohjelman pomoon, joka oli opetusneuvos Jorma Ahola. Hän ei ottanut reklamaatioitani kuuleviin korviinsa.

Ajattelin, että ehkä julkisuus auttaisi Jormaa muuttamaan mieltään. Niinpä laadin avoimen kirjeen. Julkaisin sen Helsingin Sanomissa.

Avoin kirje opetusneuvos Jorma Aholalle
Julkaisin opetusneuvos Jorma Aholalle osoittamani avoimen kirjeen Hesarissa marraskuussa 2005.

Ilmoitus oli noin neljännessivun kokoinen, joten se tietysti maksoi mansikoita. Mutta valitettavasti tuloksena oli vain suutari.

Hesari teki aiheesta jutun, mutta eipä juuri muuta. Ahola selitteli asiaa parhain päin. Noste-ohjelma jyräsi entiseen tapaansa.

Aholan puolustus oli se, ettei Noste-ohjelma ole yritys. Se nyt vain muuten meni sekaisin yrityksen kanssa.

OPM:n budjetti oli miljardeja. Heillä olisi varaa ja aikaa käydä oikeutta maailman tappiin. Oli siis vain tyydyttävä koulukiusatun osaan.

Noste-ohjelma oli onneksi määräaikainen. Riesa loppui vuonna 2009. Mutta kuusi vuotta häiriköintiä oli aivan tarpeeksi.

Avoin kirje on sinänsä tehokas ilmoitusmuoto. Sen useimmat lukevat, toisin kuin vastaavan kokoista mainosta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.