Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Nysse piiputtaa taas

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Aloin naputella Pölli tästä -blogiani puoli vuotta sitten huhtikuussa. Sitä edelsi lähes vuoden radiohiljaisuus.

Postauksia kertyi tällä kertaa hiukan yli sata niin, että niitä on nyt yhteensä tasan 600 kappaletta.

Ryhdyn ensi viikolla käynnistämään Edisteelle jälleen uutta bisnestä. Mutta kuten yleisesti on tiedossa, tällainen jo yli 50-vuotias raakki ei pysty paljon mihinkään.

On siis pakko priorisoida asioita ja jättää kirjoitushommat hetkeksi.

Yleisön pyynnöstä huolimatta saatan palata linjoille jälleen jossain vaiheessa, jos siltä tuntuu.

Kiitos ja kuulemiin teille kaikille lukijoille ja etenkin ahkerille keskustelijoille!

12 vastausta

  1. Äh, päivän huonoin uutinen, mutta kiitoksia kaikesta tähänastisesta! Yksi ainoista blogeista, joista luen samantien joka sanan kun uutta on tarjolla.

  2. Ah ja voi, ikävä juttu, mutta kyllähän tämän näki tulevan – sen kun tietää ettei kaltaisesi suunapäänä ryntäilevä ADHD-hirmu jaksa liian kauaa samaa hommaa tehdä…

    Tosin positiivisena puolena tiedän myös, että palaat linjoille ennen pitkää.

    Sillä välin, onnea uusiin projekteihin!

  3. No voisun harmi. Mutta toisaalta näitä on ollut ilo lukea ja nähdä toimintaakin ihan simulaattorin puikoissa.

    Kiitoksia tämän kertaisesta pläjäyksestä, eiköhän taasen nähdä blogien merkeissä.

    Kari…

  4. ”…jättää kirjoitushommat hetkeksi….”

    Eli viimeistään keväällä voidaan taas ”paluuta” ihastella

  5. Aito tehdä siis töitä, joista saat rahaa. Mutta miksi juuri sinulle pitäisi maksaa? Merkillistä. Kannatat ansaintamallia, jossa valokuvaajien työ otetaan pois heiltä koska he eivät käsitä, että heidän aikansa on ohi. Niinpä minä ajattelin auttaa sinua ja asiakastasi. Haeskelen Suomenlahden eteläpuolelta henkilöitä jotka tekevät työsi aina puoleen hintaan siitä, mitä sinä laskutat. Työn laadullahan ei mielestäsi ole enää väliä, mitä huonompi kuva tahi tuote, sen parempi. Ihan ensimmäiseski otan nyt kuitenkin yhteyttä asiakkaaseesi ja kerron ettei sinua kannattta käyttää jos aiot laskuttaa jotain ja että kannatat huonoa työn jälkeä. Viron suunnasta löytyy alasi ihmisiä, jotka ovat tarpeeksi nälkäisiä tekemään hommasi ilmaiseksi.
    Tämmöistä se on meillä tässä uudessa distruptiivisessä ansaintalogiikassa. Kun tarpeeksi natkuttaa ja avautuu siitä miten turhia esim. valokuvaajat ovat, saataa ampua omaan nilkkaansa.

    Jore Puusa.
    Entinen valokuvaaja joka ei osannut ottaa tarpeeksi huonoja kuvia.

    1. Jore, minulle maksetaan siitä, että autan asiakkaitani ansaitsemaan enemmän rahaa kuin heiltä laskutan. Jos en siinä onnistu, kukaan ei maksa minulle latiakaan – eikä pidä maksaakaan.

      Monien valokuvaajien perusongelma on juuri se, että he jankuttavat kuvien laadusta. Bisnesasiakkaille kuvat taas ovat vain ansainnan välineitä. Niillä ei ole heille mitään itseisarvoa. Kuvaajan näkemä ”laatu” on aivan yhdentekevä asia.

      Törmään toisinaan asiantuntijoihin, joiden mielestä tyhmät asiakkaat eivät ymmärrä heidän nerouttaan. Mutta ei se liene ostajan ongelma, jos myyjä ei osaa selittää tuotteensa konkreettisia hyötyjä.

      Etsitkö tosiaan syyllisiä jostain ulkopuolelta, kuten halpatyövoimasta? Eikö kannattaisi sopeutua tilanteeseen ja miettiä jotain uusia ansaintamalleja sen sijaan?

      1. Älä sure, uskon että virolaisten kontaktieni kautta tässä mainitsemallesi yritykselle löytyy henkilö, joka auttaa asiakastasi ansaitsemaan enemmän -mutta laskuttaa merkittävästi vähemmän kuin sinä tekisit. Itse asiassa tunnen erään sellaisen nuoren henkilön. Uskon että hän tekee ensimmäisen keikan ilmaiseksi tai matkakorvauksilla. Näin sinun ei tarvitse tehdä mitään ja voit alkaa sopeutua tilanteeseen, että jatkossakaan sinua ei enää tarvita alallasi ja voit alkaa hakea uusia ansaintamalleja, esim stadin aseman vessa kassalla. Musta ettet sitten etsi syitä muualta vaan katsot ihan itse peiliin.
        Tunnen myös bisnessmaailmasta ihmisiä jotka jankuttavat tuotteen laadusta. Naurettavaa– paskan tuoteen ostaa aivan yhtä moni kuin hyvänkin, tosin useammin. En käsitä miksi juuri sinun pitäisi hyötyä osaamisestasi? Oma käsityksesi osaamisestasi on täysin yhdentekävä niinkuin se muuten on monien sinut tuntevienkin mielestä, ainakin pikaisen kyselyn tuloksena journalistitovereitteni suuntaan.

  6. Kiitokset rokkaavan asenteellisista kirjoituksistasi. Olen jopa ihastellut painettuja kirjojasi. Välillä tulen tätä blogia lukemaan useampia juttuja kerralla, silloin kun kaipaan tuuletusta. Tämä ei ollut ehkä iloisin postaus, mutta tuossa on kuitenkin kourallinen lukemattomia tekstejä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.