Mikä on markkinointia?

26.7.2012    Jari Parantainen   11 kommenttia

Kouluaikoina ajattelin, että markkinointi tarkoittaa samaa kuin mainonta. Se oli tietysti kovin suppea näkökulma.

Kolmikymppisenä näkemykseni oli jo aavistuksen avarampi. Järkeilin, että markkinointi tarkoittaa samaa kuin markkinointiviestintä.

Aloin kuitenkin ymmärtää vasta reilusti yli nelikymppisenä, mitä amerikkalaiset gurut tarkoittivat markkinoinnilla. He kun väittivät, että markkinointia on kaikki, mitä firma tekee.

Nykyisin lasken markkinoinniksi vielä muutakin. Entinen suosikkikauppani Verkkokauppa.com toimikoon esimerkkinä.

Verkkokauppa.com toivottaa turistit tervetulleeksi Helsingissä jo laivarannassa.

Putiikkihan hankki uudet, hienot tilat Helsingin Jätkäsaaresta viime vuonna. Se harjoittaa ilmeisen tehokasta markkinointiviestintää. Tietotekniikkaa pursuvia mainoslehtisiä tupsahtelee postilaatikkooni kiitettävän taajaan.

Liitän tähän kuvasarjan Jätkäsaaren myymälän ja parkkipaikan välimaastosta puolentoista viikon takaa. Otokseni saat täysikokoisiksi niitä klikkailemalla.

Esimerkkini osoittaa, miksi yksin markkinointiviestintä ei riitä alkuunkaan. Jokainen päätelköön itse, mitä sillä tarkoitan.

Markkinointia on myös kaikki se, mitä yrityksesi ei tee.

Kategorioissa:



11 kommenttia

  1. verkkokauppacom kirjoitti:

    Asiaa kirjoitat ja vaikka tietty suurin osa kuvista ei ole Verkkokauppa.comin aluetta, niin huonon vaikutelman roskat ja epäjärjestys silti aiheuttaa. Kuvissa näkyvät roskat on itseasiassa siivottu ja alueelle hankittu roskikset – vaikka katujen siistiminen ei nyt pitäisi meille edes kuulua.

    t. Samuli Seppälä / Verkkokauppa.com

    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Samuli, kiitos kommentistasi!

      Olen usein nähnyt, miten Mäkkärin työntekijät pyörivät siivoamassa ravintolansa naapurustossa. Ajatus lienee juuri tuo, ettei asiakas tiedä tai välitä tonttien rajoista. Kaatopaikalta näyttävä ympäristö tuskin edistää bisnestä, oli siitä vastuussa kuka tahansa.

      Noin muuten on pakko todeta, että asiallisesta vastauksestasi voisi moni herkkänahkainen yrittäjä tai johtaja ottaa opiksi. Reaktionopeutesikin kelpaisi esimerkiksi kriisiviestinnän käsikirjan sosiaalista mediaa koskevaan lukuun.

  2. verkkokauppacom kirjoitti:

    Meillä on itseasiassa käyty tästä keskustelua myyjien / kioskin henkilökunnan kanssa, että myös myymälän edustan tulee näyttää hyvältä – vaikka ei nyt meidän maata olekaan.

    Ja henkilökunta siivoaakin juuri erityisesti myymälän edustan,
    roskaahan sinne ilmestyy jatkuvasti.

  3. Jiikoo kirjoitti:

    Tilatkaa 1000kpl katuharjoja painatuksella, ja jakakaa ihmisille jossain lähistöllä. Sillä verukkeella, että kun tulevat myymälään, niin jos viitsisivät vähän työnnellä roskia kasaan.

    Harjankanssa heilujalle joku bonus. Homma videolle, ja tonne interverkon syövereihin pyörimään.

    Muuttuu sotku markkinoinniksi…

  4. SeppoR kirjoitti:

    Moi,
    Hyvä ja kiinnostava aihe. Pahoittelen, että kommentoin ”taas” hieman myöhässä, mutta tiedättehän nuo ”halvat lähdöt” eli olin hieman lomailemassa Tukholmassa. Kommenttini on siis siinä mielessä vieläkin aiheellinen, koska liikutaan edelleen satama-alueella. Tosin oma reissuni lähti Turusta :)

    Osittain provosoiden esitän ja väitän, että suomalaisille on aivan sama, miltä ympäristö näyttää kunhan vain saavat tuotteensa halvalla. Tämä on siis ensimmäinen, ns. perusväitteeni. Tällöin siis se osa kuluttajista, joille se viimeinenkin kymmenen sentin alennus todella merkitsee jotakin, tulevat mihin vaan ostoksille. Toinen väitteeni hieman lieventää tätä ensimmäistä siten, että mikäli kyseessä on ravintoon liittyvä hyödyke, tulee ympäristön täyttää ainakin viranomaistason siisteysvaateet. Ja toisaalta ne, joilla on varaa, menevät sitten sinne, missä lattiat on päällystetty marmorilla. Mitä mieltä olette?

    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Kiitos Seppo, taidat olla aivan oikeilla jäljillä! Kommentistasi tuli mieleeni Kyösti Kakkosen viisaus, jonka mukaan halpakaupan täytyy näyttää halpakaupalta. Muuten siellä ei kauppa käy.

      Myös Ikean perustaja Ingvar Kamprad pitää hyvin tärkeänä sitä, että Ikea-tavaratalot ovat riittävän halvalla tehdyn näköisiä.

      Tanskalais-Australialainen Buyology-kirjan kirjoittaja Martin Lindström kertoi muutamia vuosia sitten Suomen vierailullaan, että Kamprad oli purattanut Köpenhaminan uuden tavaratalon. Se nimittäin näytti liian hienolta.

      Köpiksen putiikin vetäjänä toimi tuolloin hänen poikansa, joka ei ilmeisesti ollut vielä täysin omaksunut Ikea-brändin syvintä olemusta.

  5. Jukka Niemelä kirjoitti:

    Vuonna 1990 silloinen työnantajani opetti tämän saman, tärkeän asian. Paistelin hampurilaisia ja makkaraperunoita pudasjärveläisellä grillillä. Kake sanoi, että aamun ensimmäiset asiakkaat tulevat siistille grillille tai menevät muualle.

    Aamuneljältä siivotessani juhlijakavereideni sotkuja en osannut ajatella asiaa osana markkinointia. Nyt yli 20 vuotta myöhemmin olen myös tajunnut juuri saman kuin sinäkin. Markkinointi on kaikki, mitä yritys tekee – tai ei tee.

    Pienilläkin asioilla on valtava merkitys. Joskus täytyy uhrata omaa aikaa ja rahaa asioihin, jotka eivät välttämättä itselle kuulu.

  6. Tommi Honkala kirjoitti:

    Kuten todettu, markkinointia on kaikki mitä yritys työntekijöineen tekee ja ei tee, myös työajan ulkopuolella.

    Tuo ei myöskään rajoitu vain yritykseen itseensä, vaan myös sitä palvelevalla mainostoimistolla on hyvä tilaisuus antaa hyvä kuva itsestään ja asiakkaastaan.

    Noin vuosi sitten kehaisin blogissani HelppoKatsastuksen mainosta (http://www.tommihonkala.fi/2011/08/onnistunut-markkinointi-helppo-katsastus/)

    Erittäin positiivinen yllätys oli, kun kommentteihin ilmaantuivat mainostoimiston projektipäällikkö ja asiakasyrityksen toimitusjohtaja, jotka vastasivat muiden kommentoijien kysymyksiin ja kuittasivat parannusehdotukset tehdyiksi.

    Isot pisteet kotiin myös Verkkokauppa.comille kommenteistaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>