Sinäkin saatat olla tykinruokaa

4.6.2012    Jari Parantainen   5 kommenttia

Mitä järkeä on kaupata tuhansien eurojen fillaria nollan euron lähtöhintaan? Myyjän riskihän on valtava. Ostajat puolestaan ovat ihan varmoja, että pyörä on varastettu.

Kyse onkin tietoisesta ihmisryhmän hyväksikäytöstä, jota harva tulee ajatelleeksi. Sille on paljon sovelluksia paitsi (netti)huutokaupassa, myös arkisessa markkinointityössä.

Minkä tahansa tuotteen lähtöhinnaksi kannattaa asettaa huutokaupassa nolla euroa siksi, että se houkuttaa paikalle onnenonkijoita. He aloittavat tarjouskilpailun pienillä tarjouksilla.

Nämä ensimmäiset huutajat ovat vain statisteja. Heillä ei ole mitään mahdollisuutta saada tavaraa itselleen.

Nimittäin hyvän tuotteen hinta nousee aina vähintään puoleen uuden vastaavan kilkkeen ostohinnasta.

Pienien summien tehtävä onkin vain houkuttaa paikalle varsinaisia ostajia. Ensimmäiset tarjoajat saavat aikaan pöhinää, joka kiinnittää muiden huomion. Pian myynti-ilmoitus nousee suosituimpien kohteiden listoille. Myönteinen kierre alkaa.

Se huutokaupasta. Mutta vastaava, tykinruokaa hyödyntävä menetelmä kuuluu myös monen kaltaiseni umpikieron markkinoijan pakkiin.

Marko Terviö esitti oivan esimerkin Akateemisessa talousblogissa jutussaan lätkän MM-kisojen lippujen hinnoittelusta. Erilaisten tapahtumien arvo syntyy pitkälti siitä, että paikalla on muitakin – ja paljon.

Terviön mukaan monet englantilaiset fanaattiset jalkapallofanit saavat ostaa lippuja käytännössä alihintaan siksi, että heitä tarvitaan luomaan tunnelmaa.

Myös Sissimarkkinointi-kirjani markkinointikampanja seitsemän vuotta sitten perustui tykinruokaan. Lupasin ostaa lemmikkikoria turkisteollisuuden raaka-aineeksi. Sissiryhmä jakoi karuja lehtisiä pääkaupunkiseudulle.

Turkiskampanja suututti koiranomistajia syksyllä 2005

Turkiskampanja sai koiranomistajat älähtämään syksyllä 2005. Varsinainen kohderyhmä oli kuitenkin aivan toinen.

Seurasi yleinen älämölö. Juttu nousi kaikkiin pääuutisvälineisiin.

Tässäkin tapauksessa tärisevät nutturat ja koirien kovaa kohtaloa taivastelevat olivat vain sivuosassa. Kohu myi kirjaa aivan muille ihmisille. Heitä suuren yleisön reaktio lähinnä nauratti.

Joskus markkinoijalle riittää jopa yhden henkilön apujoukko. Esimerkiksi Benetton on suututtanut paavin laskujeni mukaan jo ainakin kolmesti. Tuorein kampanja löytyy viime vuoden marraskuulta.

Benetton suututti paavin jälleen kerran syksyllä 2011.

Benetton suututti paavin jälleen kerran syksyllä 2011.

Hurtta Collectionin kampanja hyödynsi vastaavalla tavalla julkkista elokuussa 2007. Myymästään firmasta 27 miljoonaa käteistä kuitannut yrittäjä Jari Sarasvuo kertoi Ilta-Sanomille, että hän aikoi viedä vaimonsa Lontooseen koiranvaateostoksille.

Hurtta Collection hyödyntää Sarasvuota

Hurtta Collection reagoi nopeasti Ilta-Sanomien uutiseen. Tämä koko sivun mainos ilmestyi Helsingin Sanomissa 12. syyskuuta 2007.

Tuo yksi ainoa ilmoitus kasvatti Hurtta Collectionin myyntiluvut seuraavan kuukauden aikana 14-kertaiseksi tavanomaiseen verrattuna.

Tykinruokamenetelmä perustuu siihen, että ihmisjoukot vetävät muita muita ihmisiä puoleensa. Jos kadulle on kertynyt kymmeniä töllistelijöitä, kohta kaikki pysähtyvät katsomaan, mitä muut katsovat.

Toisinaan on tehokkainta, että ammut ohi varsinaisesta kohderyhmästäsi.




5 kommenttia

  1. Sami Tainio kirjoitti:

    Ei taida sekään polkupyörän myyntiä haitata, että porukkaa piipahteleen huutosivuilla tämänkin blogin kautta.

  2. Tuomo kirjoitti:

    Tällä hetkellä testissä on sattumoisin osittain aiheeseen sopiva kokeilu: perinteinen työnhakuilmoitus VS. ilmoitus, jota alan ihmiset eivät voi hyväksyä.

    Työntekijän hakeminen tuntuu usein turhauttavalta. Hakijoita kyllä tulee, mutta CV:tä katsomalla voi helposti päätellä, ettei tämän tähden vierailu jää pitkäaikaiseksi. Turhautuneena mietin ja rustasin päinvastaisen ilmoituksen (ajatuksena vain purkaa pöytälaatikkoon turhautumista), jossa haetaankin juuri niitä ominaisuuksia mitä ei toivota. Tavoitteena on aiheuttaa paheksuntaa tapoihinsa juurtuneilta ihmisiltä, jonka seurauksena ehkä joku kohderyhmässä oleva potentiaalinen ehdokas näkee ilmoituksen ja tajuaa jujun. Tai sitten ei.

    http://blackouthair.fi/avoin-paikka-parturi-kampaajalle-vuokratuolille

    Normaalit, perinteisen tylsät ilmoitukset eivät ole aiemmin tuottaneet tulosta. Työvoimatoimisto on yksi pahimmista perinteisiin juurtuneista tahoista. Työkkärin silmien ohi ei nimittäin mene läpi yksikään yhtään erilaisempi ilmoitus. Niillä on kai tekstipohja miltä ”hyvän” ilmoituksen tulee näyttää. Työkkärin ilmoitukset ovat mainiota unilukemista.

    Oisko ideoita hyvään ilmoon?

    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Tuomo, kiitos mainiosta esimerkistä!

      Olet siinä aivan oikeassa, että perinteinen ”hyvä” rekrytointi-ilmoitus toimii säälittävän huonosti. Pienikin poikkeama ryppyotsaisesta kaavasta erottuu kuin pappi porttolassa.

  3. Antti Niittyviita kirjoitti:

    Mainio työpaikkailmoitus Tuomo!

    ”Jos työ ei kiinnosta, niin käytä tilaamme vaikka olohuoneenasi silloin kun oma aviomies/-vaimo ja lapset riivaavat päivääsi”?

    Tähän olisi voinut saada vielä kivasti kärkeä, hyödyntämällä stereotypiaa… Minä nimittäin olin aina kuvitellut, että kaikilla parturikampaajilla puolisona on mies ;)

  4. Tuomo kirjoitti:

    Antti, kuljet liian pieniä polkuja. Et huomioinut, että kampaajattarellasi voi olla kotona odottamassa vaimo… =)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>