Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Myytävänä surkea tuote

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Lupaan, etten jatka Huuto.net-aiheisia jorinoitani. Ainakaan kovin kauan. Mutta kun verkkohuutokauppa on niin pirun kiinnostava myynnin laboratorio.

Laitoin omaisuuttani kiertoon jälleen sunnuntaina. Kirjoitin ilmoitukseni otsikoksi ”Surkeat SRAM Avid XX -jarrut”.

Jotta asia tulee varmasti selväksi, kerroin myös leipätekstissä, että tuote on suorastaan törkeän huono. Olen kärsinyt sen tuottamista fyysisistä vammoista pian vuoden.

Kolme tuntia myöhemmin jarruista oli tarjottu 70 euroa. Vuorokaudessa hinta nousi jo 150 euroon.

Haluatko kuulla, miksi joku aikoo maksaa surkeasta tuotteesta satasia?

Sen minäkin haluaisin tietää.

Jospa joskus haukkuisit tuotteesi pataluhaksi.

3 vastausta

  1. Verkkohuutokaupassa on todella outoja ilmiöitä. Pistin vanhan litteän näytön verkkohuutokauppaan ja selvästi ilmoitin sen olevan täysin rikki. Pari viikkoa myöhemmin romu noudettiin kotoani ja siitä jopa maksettiin 30 euroa. En vieläkään ymmärrä miten.

    Jarrujesi suhteen en keksi muuta kuin sen, että joku on lukenut kyseisistä jarruista arvostelun jonka hän koki luotettavammaksi kuin sinun arviosi. Tämän jälkeen hän päätteli että hinnan on pakko olla halpa kun myyjäkin tuotettaan vihaa.

    Tai ehkä tuotteella vain pitää olla tarina…

    1. Tommi, kiitos kommentistasi!

      Mielestäni useimmat verkkohuutokaupan ihmeet toistuvat arkisissa bisneksissä. Esimerkiksi oman tuotteensa haukkuva myyjä alkaa vaikuttaa rehelliseltä kilpailijoihinsa nähden.

      Tässä jarrujeni tapauksessa taustalla vaikuttanee myös se, että tuote on valmistajansa ehdoton huippumalli. Jos saan arvata, sitä tosiasiaa ei tälläinen pulliainen pysty horjuttamaan, vaikka yrittäisikin. Mutta ainakin ilmoituksen otsikko erottuu edukseen.

      Tuosta tarina-asiasta olen kanssasi ihan samaa mieltä. Siihen ilmoitukseni pitkä jorina tietysti tähtää.

  2. Tommi,

    Eräs tuttavani ostaa juuri tuollaisia rikkinäisiä elektroniikkalaitteita, korjaa ne puolen tunnin työllä ja ihmettelee, miksi ihmiset antavat huippulaitteita pois pillkkahintaan. Maailmaan mahtuu kaikenlaisia osaajia.

    Laitteissa saattaa olla myös osia, joita voi hyödyntää uudelleen tai toiseen käyttötarkoitukseen. Autovahinkokeskuksen toiminta perustuu tähän. Kolariautoistakin voi saada erikoistumalla hyvän bisneksen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.