Search
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kiitokset eivät Nokiaa pelasta

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Perjantain Kauppalehti käsitteli Nokian kriisiä laajasti. Sivuilta pisti silmään pari merkillistä hokemaa:

”Myös peruspuhelimet ovat tänä vuonna sakanneet, vaikka [peruspuhelinbisneksen johtaja Mary] McDowell synnytti kiitellyn Asha-puhelinsarjan.”

”Myös Lumiat ovat saaneet positiivista palautetta, mutta myynti ei näytä lähteneen lentoon toisellakaan neljänneksellä.”

Sama höpinä on jatkunut suomalaisissa tiedotusvälineissä pitkin kevättä. Lumia on kuulemma niin älyttömän hieno puhelin.

Olkoon sitten niin. Mutta kenen näkökulmasta?

Ei ainakaan puhelimia ostavien ihmisten mielestä.

Myin ensimmäistä kämppäämme 1990-luvun alussa. Asunnossa pyöri erittäin iloisia ja myönteisiä ihmisiä pilvin pimein.

”Voi miten iiihana asunto. Ja miten kiiiva piha. Onpa sauna hyyyvässä kunnossa!”

Porukasta erottui yksi ostajaehdokas, joka jaksoi narista kaikesta. Oli liian ahdasta. Klinkkerin värisävy oli väärä. Yläkerran portaatkin kitisivät inhasti.

Tuo tyytymättömin osti asuntomme muutamia päiviä myöhemmin. Eikä hän tinkinyt hinnasta pennin jeniä.

Kauppalehden kommentit tiivistävät hienosti sen, miten markkinatutkimuksetkin aina toimivat. Sillä ei ole mitään todistusvoimaa, että joku kiittää tuotetta.

Kehuminen kun on helppoa. Ei siitä joudu vastuuseen. Tuote on hyvä vasta sitten, kun joku / moni on valmis maksamaan siitä jotain.

Ainoa aito gallupvastaus on tilaus.

3 vastausta

  1. Tämä oli hyvä! Yhä useammin tuntuu siltä – Nokian touhu on siitä esimerkki – että sekoitetaan se miltä asia näyttää siihen miten asia on. Niinpä on ”kiiteltyjä” ja ”positiivista palautetta saaneita” tuotteita, joita kukaan ei tarvitse.

    Ja jos joku sattuisi esimerkiksi valmistamaan iskunkestävän, vedenpitävän ja kuukauden akunkestolla varustetun kännykän, kuka sitä hehkuttaisi? Miksi siis tällaista tuotetta kannattaisi kehittääkään?

    1. Muistan elävästi, kun Apple oli juuri julkistanut ekan iPhonensa vuonna 2007. Istuimme Tampereen junassa ja luimme Kauppalehteä. Aviisi ryttäsi empimättä Applen mitättömän kännykkäbisneksen lähtökuoppiinsa.

      Pohdiskelimme silloin, että ilmeisesti ylimieliset kommentit tulivat suoraan Nokialta. Toimittaja vain toisti vähättelevää viestiä kuin papukaija.

      Saattaa olla, että tiedotusvälineiden hehkuttelu on vieläkin lähtöisin nokialaisten omista myyntipuheista. Totta kai he paukuttavat joka käänteessä, että ”uutta mallia on kiitetty”.

      Mutta olet siis siinä aivan oikeassa, että maailma on puollollaan tosi hienoja tuotteita, joita kukaan ei tarvitse.

  2. Eikö se ollut vuonna 2007 kun Nokia totesi Applen tuotteisiin viitaten ”we copy with pride”? Ehkä olisi voinut kopioida nöyremminkin…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

shutterstock_52067119
Jari Parantainen

Prompteri auttaa, koska haluat katsoa silmiin

Prompteri on läpinäkyvä näyttö, jonka avulla voit pitää katseesi kamerassa. Siitä on hyötyä sekä videoneuvotteluissa että webinaareissa. Pääset eroon häiritsevästä vaikutelmasta, että vilkuilet jatkuvasti jonnekin katsojan ohitse.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.