Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Autotehtaan hieno huti

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Autotehtailija Henry Ford ei ehtinyt odotella, että maailma muuttuu. Hän alkoi remontoida sitä itse.

Ford halusi, että hänen tuotantolinjansa olisivat riippumattomia ulkopuolisista toimittajista. Niinpä hän valmisti itse oman teräksensäkin.

Mutta auto on siitä mielenkiintoinen kapistus, että sen käyttöarvo riippuu paljon muustakin kuin kärrystä itsestään. Pirssi tarvitsee ympärilleen kaikenlaista infrastruktuuria, jotta se olisi hyödyllinen.

Muuten niin itsenäinen Ford olisi ollut liemessä ilman maailman rikkainta miestä John D. Rockefelleriä kollegoineen. He nimittäin tuottivat polttoaineen Fordin kulkimiin.

Auto onkin siitä mielenkiintoinen värkki, että sen arvo riippuu erittäin vahvasti bensan hinnasta.

Muutamia vuosia sitten amerikkalaisen bensasyöpön Hummer-maasturin arvo romahti, kun polttoaineen hinta ampaisi taivaisiin.

Italialaisen Fiatin markkinointipomo on epäilemättä miettinyt jotain tällaista, kun hän on suunnitellut tehtaan uusimman kampanjan.

Fiat tarjoaa uuden auton ostajalle polttoaineen euron kiinteään litrahintaan.

Autoilijan näkökulmasta säästö on merkittävä. Bensa on Italiassa kalliimpaa kuin useimmissa muissa Euroopan maissa. Tällä hetkellä litra ysivitosta maksaa noin 1,80 euroa.

Jos Hummerin arvo aikanaan romahti, vastaavasti Fiatin arvo nyt pompsahti.

Italialaisten idea on mainio esimerkki siitä, miten hinnoittelijan kannattaa joskus ampua ohi aivan tahallaan.

Jos et voi nostaa omia hintojasi, voisitko laskea tuotteesi arvoon vaikuttavien oheistuotteiden hintoja?

Lähde: Taloussanomat 8.6.2012

2 vastausta

  1. Jännä nähdä, että onko Renaultin veto alkaa tarjota sähköautojensa kylkiäisenä maksuttomia latauspisteitä just eikä melkein oikea (ks. esim. TalSa 12.6). Sähköautojen myynnin tiellä on ollut mm. juuri latausinfran puute.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.