Vaimoni kertoi alkuviikosta huonoja uutisia. Hän oli soittanut Valiolle ja ihmetellyt, mihin sitruunanmakuinen Bulgarian jogurtti on hävinnyt kaupastamme.

Valion asiakaspalvelu totesi kylmästi, että tuotteen valmistus on lopetettu. Mikä pettymys!

Näyttää siltä, että meitä on muitakin. Monet tuttavani ovat tunnustaneet olevansa koukussa samaan jogurttiin. Taistelu kaupoista löytyvistä viimeisistä purkeista on veristä.

Bulgarian jogurtin sitruunaversion valmistus loppuu

Valio hylkää Bulgarian jogurtin sitruunaversiota himoitsevat faninsa kylmän rauhallisesti. Kuvassa ehkä Suomen viimeinen korkkaamaton purkki?

Jos siis uskoisin omia havaintojani, näyttäisi siltä, että Valio on tehnyt aivan älyttömän päätöksen. Mitä järkeä on lakkauttaa tuote, joka on selvästi varsinainen hitti? Kaikki haluavat ostaa sitä.

Kyse lienee kuitenkin jälleen yhdestä näkökulmaharhasta. Se muistuttaa edellisessä kirjoituksessani mainitsemaani egokaihia.

Ego on tälläkin kertaa osasyyllinen. Mutta asiaan vaikuttavat myös muut ihmiset.

Nykyisin Elisan markkinointijohtajana toimiva Hannu Laakso pohti joskus vuosia sitten siitä, mikä on Suomen yleisin koirarotu.

Jos asiaa kysyttiin Espoossa asuvalta mainostoimistoammattilaiselta, hän vastasi empimättä, että sehän on tietenkin kultainennoutaja.

Todellisuudessa suosituin oli harmaa norjanhirvikoira. Sitä helsinkiläinen snobi ei tunnistaisi, vaikka se purisi hanurista.

Mistä moinen harhapäätelmä syntyy? Tietenkin siitä, että kaikki mainostoimistopellen naapurit näyttivät suosivan kultaisianoutajia.

Luultavasti myös sitruunalta maistuva jogurtti sattuu olemaan vain pienen vähemmistön suosikki. Heitä on vain kertynyt ystäviini ja tuttaviini suhteettoman paljon.

Valion tuotepäällikkö katselee valtakunnallisia tilastoja. Luvut ovat armottomia. Hän eivät piittaa pienestä fanikunnasta pätkän vertaa. Vain parhaiten menestyvät tuotteet saavat jatkaa.

Sinäkin yleistät huomaamattasi, että kaikki ajattelevat kuin lähipiirisi.

6 Responses to Voi Valio, minkä teit!

  1. niidel says:

    Tästä on tietysti se poikkeus, jos nimenomaan yrittää tavoittaa sen pienemmän kohderyhmän (joka on tietysti se tuottoisin, ainakin toivottavasti).

    Toki myynnin seuranta on tässä avainasemassa. Mutta ei kai nyt sellaisia bisnesmiehiä olekaan, jotka eivät seuraa myyntiä – eihän?

    • Yhtiökumppanini Antti (hänkin sitruunajogurtin ystävä) sanoi osuvasti, ettei Valio ilmeisesti välitä pitkästä hännästä, eli vähemmistöistä pätkääkään.

      Lopulta jäljelle jää vain volyymikamaa, joka muistuttaa Valion vaniljajäätelöä. Siis silloin, kun se vielä oli Valion. Moni sitä osti, vaikka/koska se ei maistunut paljon miltään.

  2. Jussi-Pekka says:

    Hei Jari!

    Hyvä uutinen sitruunajogurtin ystäville on se, että Valio on tuonut nyt uutuutena kauppoihin lohkeavan sitruunajogurtin

    Vinkkaa Antillekin :)

    yst.terv. Jussi-Pekka Erkkola, Valio

    • Kiitos Jussi-Pekka! Mainitsemasi uusi jogurtti on jo koemaistettu. Valitettavasti se on maultaan aivan liian pliisu edeltäjäänsä verrattuna.

      Valion sitruunajogurtti jää siis tällä erää historiaan. Ikävä kyllä en voi sitä siis Antillekaan suositella.

  3. Jussi-Pekka says:

    Harmi juttu! Itsekin olin vanhan sitruunajogurtin fani.

  4. Tuulia Timonen says:

    Säntäsin toiveekkaana ostamaan uutta lohkeavaa sitruunajogurttia. Pettymys oli suuri. Jogurtti oli niin laimean makuista, ettei sitä tunnistanut sitruunaksi. Täytyi oikein tarkistaa purkin kyljestä, että olin varmasti ostanut sitruunajogurtin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>