Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Varo, ammattimies paiskii hommia

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Ensimmäisen Pölli tästä -kirjani ostanut Santeri Vidal lähetti sähköpostia*. Hän oli vienyt pyöränsä huollettavaksi Helsingin Lauttasaareen. Seinältä hän äkkäsi hinnaston.

Asiakas katsoo: 60 euroa tunti

Asiakas neuvoo: 80 euroa tunti

Asiakas auttaa: 100 euroa tunti

Tietenkin dokumentin tarkoitus on kertoa, mitä mieltä ammattimies on asiakkaidensa hyvistä aikomuksista. Se ei jää kenellekään epäselväksi.

Samalla yrittäjä on huomaamattaan julkaissut liiketoimintasuunnitelman, joka saattaisi hyvinkin tuplata – tai jopa triplata – hänen katteensa.

Jos nimittäin haluaisin tehdä pyörähuollolla rahaa, muuttaisin sen koulutusbisnekseksi. Täyttäisin alkukevään luppopäivät tee se itse -huoltokursseilla.

Selvähän se, ettei palvelu sopisi läheskään kaikille. Toisaalta se saattaisi johtaa uskolliseen yhteisöön, joka ostaisi pyöriä ja varusteita aivan eri periaattein kuin perinteinen, aina tinkivä pyöräliikkeen asiakas.

Mitä katteillesi tapahtuisi, jos muuttaisit asiantuntijapalvelusi koulutus- tai valmennuspalveluksi?

* Tuhannet kiitokset Santerille mainiosta esimerkistä!

2 vastausta

  1. Samantyyppinen idea löytyy rapakon takaa Vancouverista, jossa Motomethod -moottoripyöräpaja tarjoaa huoltoa, huoltotilaa ja -välineitä sekä opastusta. Ilmeisen toimiva kokonaisuus – mukaan on tietenin ripoteltu hieman klubimaisuutta ja yhteisöllisyyttä.

    Motomethod: https://motomethod.com/

    Esittelyvideo: https://vimeo.com/35403052

    1. Kiitos, tämähän oli oiva esimerkki siitä, mitä ajoin takaa!

      Ymmärrän hyvin, ettei moinen liikeidea sovi useimmille suomalaisille ammattimiehille. Viimeiseksi he haluavat maallikoita sotkemaan selviä asioita. Samalla rasvakourat pitävät asiakkaisiinsa etäisyyttä juuri sopivasti niin, että he menettävät valtavasti myyntimahdollisuuksia.

      Monella muulla alalla myyjät antaisivat oikean kätensä, jos he saisivat yhtä luontevan tilaisuuden seurustella luontevasti palkanmaksajiensa kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.