Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Tyrkytätkö alennuksia rikkaille?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Vaimoni marssi paikalliseen golfkauppaan etsimään uutta mailaa. Myyjä aloitti keskustelun räväkästi:

”Tässä meillä olisi alennuksessa todella edullinen vaihtoehto.”

Ex-tyttöystäväni yritti selittää, että hän haki laatua. Ei entinenkään astalo ollut huono, se oli vain vanhentunut. Toki hinnalla on väliä, muttei se ollut tärkein valintaperuste.

Myyjä oli tyypillinen lajinsa edustaja. Eihän hänen kannattaisi tarjota alennusta ostajalle, joka ei sitä kaipaa. Kauppias saavuttaisi saman tuloksen nopeammin niin, että hän käyttäisi satasia saunan sytykkeinä.

Miten siis toimia niin, että tarjoukset hyödyttäisivät vain kitupiikkejä? Vastaus on useimmille myyjille uutinen.

Ratkaisu on yksinkertainen: rakenna saitureille esterata. Jos joku todella haluaa alennusta, pane hänet ponnistelemaan sen eteen.

Tulokset näkyvät nopeasti. Yllättäen kaikki asiakkaasi eivät olekaan persaukisia. Vain osa heistä jaksaa pinnistellä pennosten perässä.

Esteet ovat meille kaikille tuttuja. Esimerkiksi tarjouskupongit ovat sellaisia. Maksa täysi hinta, jos et viitsi askarrella saksien kanssa.

Säästöpakkaukset kuuluvat samaan sarjaan. Jos haluat vessapaperia halvalla, saat luvan kärrätä kotiisi ison säkin. Eikä siinä ole kädensijoja vahingossakaan. Kotona megapläjäys pyörii jaloissa, koska kaapit ovat muutenkin täynnä.

Viisitoista vuotta sitten olin vielä niin saita yrittäjä, että kävin pesettämässä autoni Shellillä vain keskellä yötä. Pesupoletista irtosi 50 prosentin alennus, mutta sillä oli hintansa: ”Valvo myöhään, jos haluat hyötyä!”

Vaihtotarjous on perinteinen este: ”Jos haluat säästää muutaman euron, roudaa vanha töllösi myymäläämme.”

Pienikin riesa erottelee asiakkaita kahteen jonoon. Huomasin sen hiljattain paikallisen S-marketin kassalla.

Edellisen kuukauden bonukset tuottivat tililleni vain pari euroa. Siksi en enää jaksanut kaivaa vihreää kanta-asiakaskorttia lompakosta.

Pane asiakkaasi kärsimään, jos alennus on hänelle muka niin tärkeä.

4 vastausta

  1. Paluuviite: Aiheita
    1. Tavallisesti poistaisin tällaiset mainoslinkit. Mutta menköön tämän kerran demonstraationa siitä, miten Groupon käyttää blogeja hyväkseen.

      Firmahan otti minuunkin yhteyttä hiljattain sähköpostitse näin:

      Hei
      kiinnostaisiko pollitasta.fi-sivustonne toimitusta tehdä pienimuotoista yhteistyötä Groupon.fi-sivuston kanssa?

      Voisitte kirjoittaa vapaasti sivustonne linjaan sopien, esimerkiksi yleisesti kimppashoppailusta tai nettishoppailusta tai vaikka markkinoinnista yms., tai ehkä mielummin haluaisitte kokeilla jotain tiettyä tuotetta tai palvelua ja kertoa tästä lukijoillenne.

      Voisimme lahjoittaa teille Groupon-lahjakortin, niin pääsisitte tutustumaan sivustoomme paremmin.

      Kuulostaisiko tällainen yhteistyömuoto mahdolliselta?

      Jos mielummin järjestäisitte, esim. lukijakilpailun, voimme toki keskustella siitäkin.

      Ollaan yhteyksissä!

      Ystävällisin terveisin

      Aapo Laaksonen
      PR / Online Marketing
      Groupon

      Puhelin: +49-30-862046-353
      Faxi: +49 (0) 30 69 088 490
      Sähköposti: [email protected]

      Tässä vastaukseni Aapolle:

      Moi Aapo,

      Kiitos viestistäsi! Yhteistyö ei valitettavasti kiinnosta. Pölli tästä -blogin sisältöön ei sponsorointi pääse vaikuttamaan.

      Olen pahoillani. Mukavaa kevään jatkoa siitä huolimatta,

      Jari

      No, Aapo ei vielä tästä lannistunut. Hän yritti vielä toisen kerran:

      Hei Jari,

      kiitos nopeasta vastauksestasi. Ymmärrään toki huolesi blogisi sisällöstä, tarkoituksenamme ei ollut tuotattaa Grouponia kehuvia artikkeleita yms., vaan jätämme aina yhteistyöosapuolelle oikeuden päättää artikkelin sisällöstä ja näkökulmasta.

      Jos tällainen ei kuitenkaan kiinnosta, niin ehkä lukijakilpailu, äänestys tai palautteen keräys voisi sopia blogisi linjaan? Tällaiseen tarkoitukseen voisimme myös antaa lahjakortin.

      Jos tällainen yhteistyö voisi kiinnostaa, niin jatketaan keskutelua,
      muuten toivotan hyvää kevättä!

      Ystävällisin terveisin
      Aapo Laaksonen
      Groupon.fi

      Tähän en enää viitsinyt vastata mitään, koska viesti ei näytä menevän muuten perille.

      Kieltäydyin siksi, etten ensinnäkään tarvitse sponsoreita. Mutta se tärkeämpi syy on se, että mahdolliset sponsorit jättäisivät jälkensä juttujen sisältöön joka tapauksessa. Vastavuoroisuuden laki vaikuttaisi väkisinkin.

  2. Aihetta pahasti sivuten. Kysymyksessä ei liene varsinainen mainoslinkki vaan ns. pingback, jotka on helppo estää automaattisesti WordPressissä tai vaikkapa siirtää oman täbinsä alle.

    1. Juu, pingbackit ovat toki yleensä tervetulleita. Mutta tavallisessa tilanteessa hävittäisin sen, koska en haluasi tukea Grouponin markkinointia edes epäsuoralla tavalla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.