Kävin toissailtana pitämässä puheen tilitoimistoyrittäjille. Jälkikäteen kuopiolainen Pentti Hiltunen Protempore Oy:stä otti yhteyttä.

Taloushallinnon ammattilaisemme mainitsi liiketoimintamallistaan pienen, mutta poikkeuksellisen yksityiskohdan.

“Minä liikun, ei asiakas.”

Pentillä on tapana käydä asiakkaidensa luona vähintään kerran kuukaudessa. Samalla hän poimii mukaansa mahdolliset kirjanpitoon kuuluvat liput & laput, vaihtaa kuulumiset ja pitää silmänsä auki.

Usein käy myös niin, että hän saa tilaisuuden tarjota osaamistaan johonkin palkanmaksajansa ongelmaan.

Pentin käytäntö on sikäli veikeä, että teknisesti ottaen hän haaskaa sekä omaa että asiakkaansa aikaa. Molemmat osapuolet nimittäin näkevät Netvisor-järjestelmästä täsmälleen samat dokumentit ja kirjanpidon tilanteen joka tapauksessa.

Silti jokainen ymmärtää heti, että Pentin palvelu on silkkaa luksusta. Puhumattakaan siitä, minkä viestin se antaa hänen asenteestaan.

Minä palvelen. Sinä olet kuningas.

Sattumalta pisti silmään eilisestä Kauppalehdestä lyhyt juttu kotilääkäripalveluita tarjoavasta Doctagon Ab:sta.

On siinäkin firmalla vanhanaikainen bisnesmalli, ajattelin.

Kallispalkkaiset lääkärit harhailevat kaiken maailman lähiöissä kuin pahaiset pitsakuskit. Taitavat poloiset elää vielä jossain 1950-luvun romanttisessa haavemaailmassa.

Tai niinhän sitä luulisi. Viidessä vuodessa Doctagonin liikevaihto on kasvanut 700 000 eurosta yli 11 miljoonaan! Tulostakin tuli 750 tonnia.

Eilen joku nuori neitonen soitti Alexandria-pankkiiriliikkeestä (firman nimi on kirjoitettu tahallaan oikein*).

Mitä buukkaaja ehdotti?

Tietenkin hän kutsui käymään lähimmässä toimipisteessään! Asiakkaan on aina mentävä pankkiirin luo, ei koskaan päinvastoin.

Mikähän siinä mahtaa olla, ettei yksikään pankin myyjä pysty repimään persettään irti penkistä?

Ei taida pönöttävä pankkiiri vieläkään tajuta, millaisen viestin ikiaikainen käytäntö antaa hänen asenteestaan. Puhumattakaan siitä, ettei rahoituksen tai sijoittamisen asiantuntija viitsisi soittaa itse. Hän panee satunnaisen juoksutytön asialleen.

Japanissa autokauppiaskin kiertää ovelta ovelle. Jos joku haluaa koeajaa pirssin, myyjä kärrää sen kiltisti ostajan kotiportaiden eteen. Suomessa moista hulluutta olisi tietenkin aivan turha ehdottaa.

Asiakas maksaa palvelusta. Se tarkoittaa, että sinä teet paskahommat hänen puolestaan. Matkustaminen on yksi niistä.

* Miksi jokainen pankki katsoo asiakseen raiskata suomen kieltä? Onneksi Sampo Pankki sentään vaihtaa nimensä oikeakieliseksi. Pian se on Danske Bank.

5 Responses to Pikaliimaa pankkiirin hanurissa

  1. Minna says:

    Voi että olisi ihana, jos täällä maallakin saisi kotiin lääkärin vrt. rahtaat ripuloivia mukuloita ympäri maakuntaa.

    Itse yritän kotiäitinä pienellä budjetilla elellessä miettiä tarkkaan ruokaostoksia, mutta joka kerta kun ovikelloa soittaa kala- tai lihakauppias, unohdan täysin mitä ruoka maksaa marketissa. Enkä edes siinä vaiheessa kun kauppiaan vanha pakettiautonrämä ei meinaa startata, vaivaudu ajattelemaan onko kylmäketju mahdollisesti ehtinyt jossain vaiheessa katketa…

    Niin ja onhan se kiva vaihtaa päivän aikana muutama sana jonkun aikuisen kanssa… Nyt kaikki kauppiaat siis epätoivoisten kotiäitien oville! He ovat loistavia asiakkaita: tekevät kevyi…nopeita ostopäätöksiä ja käyttävät usein hyvätuloisten miestensä luottokortteja ;)

  2. Ville says:

    Saapuessani Australiaan olin kiinnostunut ostamaan auton ja laitoin eräästä yksilöstä kyselyn liikkeeseen. Seuraavana päivänä myyjä soitti että mistä lähdetään koeajolle. Kaupunkiin bussilla tulleena sovin mäkkärin paikaksi ja kellonajaksi 12. Tismalleen klo 12 oranssi Ford valui mäkkärin eteen. Kysyin että koska ajan ensimmäistä kertaa vasemmalla puolella, niin voiko hän ajaa ulos keskustasta. Onnistui. Pääsin koeajamaan autoa moottoritielle, sademetsäteille ja lähiöihin. Koeajo päätyi liikkeeseen missä myyjä esitteli kaikki ihmiset, sekä myyjät että korjaajat. Lopuksi hän heitti minut kotiovelle ja ilmoitti soittavansa 2 päivän päästä.

    Haaskasin omaa ja myyjän aikaa n. 3h.

    Ostin auton viikkoa myöhemmin.

  3. Minna says:

    Villen tarinasta tuli mieleen, että mehän tosiaan ostettiin talopaketti siltä ainoalta toimittajalta, joka pystyi antamaan (hyvän) tarjouksen sähköpostitse ilman niitä puuduttavia monen tunnin istuntoja, joihin joutui muissa firmoissa menemään ja joissa tarjousta vilautettiin vain vaivihkaa tiskin alta ennen lopullista ostopäätöstä.

    Tosin päästiin me sitten “istuntoihin” keittiökaupoilla senkin edestä, kun ei älytty köökiä Ikeasta hakea…

  4. Säännön vahvistava poikkeus: Takavuosina kun asuntolainaa pankista haettiin, pitkän linjan pankkimies, asiakaspalvelussa harjaantunut, tuli yställisesti kotiin asti lainapapereiden kanssa juuri silloin, kun meille parhaiten sopi (taisi olla pankkimiehen työajan ulkopuolella oleva ajankohta). Asuimme tuolloin eri paikkakunnalla, kuin missä pankin konttori oli, joten ystävällinen pankin mies teki reilun parinsadan kilometrin matkan takiamme. (Toki varmasti hoiti matkallaan myös muita asioitaan.) Sitä kutsuisin palveluksi.

  5. Pasi says:

    Todella mahtava juttu! Olen yhtä mieltä kielellisistä yksityiskohdista. MUTTA… Olen tässä taannoin käynyt läpi eri pankkien asiakaspalvelun ja myynnin palvelua ja laatua. Heikoista en kerro mitään, suotta lyödä lyötyjä. Sampo-Pankista ts Den Danskesta on pakko kertoa.

    Mainitsin eräälle hyvälle kaverilleni yleisellä tasolla havainnoistani pankkien palvelukokemuksessa. Seuraavana päivänä hän soitti ja kysyi voisiko hänen kontaktinsa Sammon puolelta olla yhteydessä, johon luonnollisesti annoin luvan. Sain soiton, sovimme tapaamisen, Sammon hahmo tuli meille, kävimme jutut lävitse ja hän lupasi lähettää tarjouksen seuraavalla viikolla, koska seuraava päivä oli perjantai…menemättä enempää yksityiskohtiin, ettei mene kyseisen neidin ylistyksen puolelle…alustava tarjous tuli perjantaina, eikä se ollut huono, päinvastoin.

    Ymmärrän hieman paremmin mihin Sammon ja Nallen menestys perustuu, vaikka tietysti oikea kiitos kuuluu sille organisaatiolle, joka on omistajaansa viisaampi. Tällä palvelukokemuksella en näe montaa syytä miksen voisi olla myös Tanskalaisten asiakkaana, keksin kyllä varmasti silti jotain, jos tarve niin vaatii:-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>