Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Onko Finnairilla strategiaa?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Finnair sitten ulosti osan bisneksestään Flybe Finlandille. Vaimonsa kanssa Espanjasta Suomeen palannut Rauno Uusitalo tylytti eilisessä Hesarissa (23.5.2012) näin:

”Meille se on yksi lysti, millä yhtiöllä lennetään, kunhan saamme aamukahvit juotua ja pääsemme kotiin Tornioon.”

Mitä karu lausunto kertoo Finnairin strategiasta? Onko kansallisella lentoyhtiöllämme sellaista lainkaan?

Itse määrittelen strategian näin:

Hyvä strategia kertoo, millä tavalla yrityksemme on epänormaali.

Lisäksi poikkeavuuden tulisi olla jotain sellaista, että sillä on tärkeimmän asiakasryhmän kannalta merkitystä.

Totta kai strategialle löytyy noin ziljoona muuta määritelmää. Mutta ne ovat yleensä yhtä mitättömiä kuin yritysten tyypilliset strategiatkin.

Ainakin Uusitalojen mielestä Finnair on aivan samanlainen lentoyhtiö kuin kaikki muutkin.

Finnarilla ei siis ole strategiaa, koska se ei poikkea kilpailijoistaan millään tavalla.

Se on sitten toinen asia, kuuluvatko Uusitalot Finnairin tavoittelemaan asiakasryhmään. Vain heidän mielipiteillään pitäisi olla merkitystä.

Oma käsitykseni on kuitenkin se, että Finnarille kelpaa asiakkaaksi jokainen, jolla on pulssi. Vain terroristeista tyhmimmät eivät pääse koneeseen.

On sekin toki mahdollista, että Finskillä on strategia, josta asiakkaat eivät tiedä. Siinä on vain se ongelma, että strategian pitäisi nimenomaan olla viesti.

Viestin tärkein ominaisuus on aina selkeys. Jos asiakas ei ymmärrä viestiä, se ei ole hänen syynsä. Se on aina lähettäjän ongelma.

Ikävä kyllä olen Uusitalojen kanssa samaa mieltä. Finnair on minkä tahansa moitteettomasti hommansa hoitavan kilpailijan klooni.

Yhtiöllä on vain maantieteestä kumpuavia kilpailuetuja. Sokeakin näkee sekunnissa, että putiikin kotikenttä sijaitsee suomalaisten ja Kaukoitään matkustavien kannalta edullisessa paikassa.

Johtajan ei tarvitse olla järjen jättiläinen, jotta hän hoksaa hyödyntää itsestäänselvyyksiä. Mutta entäs kun pitäisi keksiä jokin sellainen kilpailuetu, joka ei putoa syliin kuin taivaan lahjana?

Jos koneista ja vaatteista poistettaisiin logot, mistä erottaisit, että olet juuri Finnarin kyydissä?

6 vastausta

  1. Finnairillahan on ihan selkeä strategia, jota eivät ehkä viestinnässään niin kauheasti toitota, mutta hinnoittelussaan ja palvelussaan sitäkin äänekkäämmin:

    ”Maailman kallein halpalentoyhtiö”

    1. Tommi, tosi hyvin kiteytetty!

      Finnairin johto kyllä puhuu esimerkiksi Kaukoidän strategiastaan paljon. Mielestäni se on kyllä strategiana vähän samaa tasoa kuin jos taksikuski toteaisi, että hän etsii asiakkaita pääasiassa kotipaikkakunnaltaan. Ja jos joku haluaa paluukyydin toiselta kylältä, kyllä sekin sopii.

  2. Fiski näyttää olevan firma, jota kaikki suomalaiset rakastavat vihata – vähän kuin MS Windowsia. SAS on sentään vielä huonommassa hapessa, vaikka väestöpohja on suomeen verratuna nelikertainen ja tulot viisinkertaiset kata(ja)iseen kansaan verrattuna.
    Yli kolmikymppiset saattavat muistaa lauseen ”Illaksi kotiin”, joka ei hassumpi ollutkaan. Empä usko, että Ryanairit ja muut jaksavat kuljettaa kansaa säälllisin aikatauluin jonnekin Jyväskylään, Rovaniemestä puhumattakaan.

  3. Jari kirjoitti ”Jos koneista ja vaatteista poistettaisiin logot, mistä erottaisit, että olet juuri Finnarin kyydissä?”
    Vastaan tähän vanhalla, mutta hieman ilkeällä vitsillä:

    A guy sitting at an airport bar in Atlanta noticed a beautiful woman
    sitting next to him. He thought to himself, ”Wow, she’s so gorgeous she must be a flight attendant. But which airline does she work for?”

    Hoping to pick her up, he leaned towards her and uttered the Delta slogan: ”Love to fly and it shows?”

    She gave him a blank, confused stare and he immediately thought to himself, ”Ooh shit, she doesn’t work for Delta”.

    A moment later, another slogan popped into his head. He leaned
    towards her again, ”Something special in the air?”

    She gave him the same confused look. He mentally kicked himself, and scratched American Airlines off the list.

    Next he tried the United slogan: ”I would really love to fly your friendly skies?”

    This time the woman turned on him, ”What the f**k do you want?”

    The man smiled, then slumped back in his chair, and said… ”Ahhh, Finnair!

  4. Harri Vihriälä: ”Empä usko, että Ryanairit ja muut jaksavat kuljettaa kansaa säälllisin aikatauluin jonnekin Jyväskylään, Rovaniemestä puhumattakaan.”

    Ehkä Suomeen ja pienen kysynnän kotimaan reitteihin eivät markkinavoimat ulotu ihan niinkuin Euroopan sydänmaille, mutta (HS 4.2.12) ”Velkaantunut Malev lopetti toimintansa… Halpalentoyhtiö Ryanair ilmoitti samana päivän aikana avaavansa 26 uutta lentoreittiä Unkariin…”

    Kiusallista, että tämä avautuminen on romuttanut nämä sisäiset ristisubventiot – muistan vielä ajan, kun polttoöljyn kuljetuskustannukset tasattiin samaksi inarilaisille kuin Porvoon maalaiskunnassa asuville.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Vinkit kriisijohtamiseen
Minna Elomaa

Nesteestä nosteeseen – TOP 10 vinkit kriisijohtamiseen

Tuotteistuksen kolme vaihetta on lupaus, lunastus ja paikkaus. Paikkausvaiheeseen päästään, jos jotain menee pieleen. Kokosin omista kokemuksistani vuosien varrelta kriisitilanteen haltuunottoon vinkit, joita olen arjessa

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.