Tiistai-iltana olin Lohjalla pärisemässä sadan hengen yrittäjäporukalle. Väitin, että palvelukonsepti on vielä pahasti keskeneräinen, jos myyjän on rustattava tarjoustaan päivätolkulla.
Yleisöstä nousi käsi. Yrittäjä pani hanttiin. Hän totesi, että usein liian nopea vastaus antaa kuvan, ettei tarjousta ole harkittu huolellisesti.
Myönsin, että sellaisia tilanteita on tullut vastaan. Aikanaan eräs lukkoliikkeen vetäjä kertoi kuvaavan esimerkin.
Toisinaan hänen putiikkiinsa marssi hätääntyneitä matkalaukku kourassa. Avain oli kadonnut. Pakaasi oli tukevasti lukossa.
Lukkosepän mukaan tilanne oli ratkaistavissa kahdella tavalla: kannattavasti tai kannattamattomasti.
Kannattamaton tapa oli avata laukku saman tien.
Kannattava tapa oli sellainen, että asiakas luovutti laukkunsa lukkosepälle. Tämä kehoitti tulemaan seuraavana päivänä takaisin.
Molemmissa tapauksissa itse työhön meni noin 15 sekuntia. Mutta jos ammattimies hoiteli hommat saman tien, helpottuneet asiakkaat eivät olleet valmiit maksamaan palvelusta paljon mitään.
Jälkimmäisessä tapauksessa työstä oli helppo laskuttaa kymppi tai jopa muutama.
Joskus asiakas on tyytyväinen, jos toimitat sopivan hitaasti.
3 vastausta
Niin totta, tiedän itsekin useammankin (IT)palvelun, jossa hintalappu on useampi satanen työlle, joka tarkoittaa yhden ruksin laittamista asiakkaan tiliin. En nyt viittaa omaan yritykseen tietenkään.
Jos tällaisen tilauksen toimittaa nanosekunnissa, on asiakkaalla suorastaa huijattu olo. Mutta jos ilmoittaa, että pikatilauksena se voidaan tehdä ylihuomiseksi, on maksuvalmius aivan eri luokkaa.
Ongelmana vain on, että jos sattuu tuntemaan tämän logiikan, on ostajana äärimmäisen hankala pysyä pöksyissään, kun vastauksena tulee sepustus toimenpiteen vaatimasta työmäärästä (sisältäen yleensä tarkoin mietittyä it-jargonia) ja siihen perustuvasta hinnoittelusta. Mukavampaa olisi lukea vastauksessa esim. että ”Kiitos tilauksesta, ominaisuus on nyt teillä päällä ja säästätte sillä vuodessa kolme kertaa tilauksenne hinnan.” En kitise tällaisista vastauksista – itsehän tilasin – mutta kun toimittaja kiertelee ja kaartelee koittaen peitellä toimitusprosessin todellista keveyttä, ei siinä ole mitään järkeä.
Petri
Petri, kiitos osuvasta pohdinnastasi!
Joka tapauksessa toivon, ettei yksikään yrittäjä keksi lukkosepän esimerkistä itselleen tekosyitä veltoilulleen. Hidastelu on äärimmäisen harvoin hyödyllistä.
Monet yritykset turaavat esimerkiksi tarjouksia samoista asioista uudelleen ja uudelleen. Jälkikäteen selviää, että kaikkien niiden loppusummat poikkesivat enintään 10 prosenttia toisistaan. Moisessa lumetyössä ei liene järkeä kenenkään kannalta.
Enimmäkseen nopea ja mutkaton palvelu kyllä voittaa. Vai miten haluatte terveydenhoitopalvelunne tehtävän?
Nykyisellä tavalla missä yksityiselläkin puolella asiakasta pompotellaan palvelusta toiseen ja luukusta kolmanteen tunti- tai päiväkausia?
Sairastuin maailman ärhäikkäimpään vatsapöpöön luksushotellin lounaspöydässä Shanghaissa.
Päivän kärsimysten jälkeen minut opastettiin yksityiselle klinikalle, missä tehtiin heti ovesta tultua vastaanottohaastattelu (perusteellliset perustiedot), ohjattiin 5 minuutin kuluessa skottilääkärille, joka tutki, hoitsu otti verikokeen ja palasi tuloksen kanssa 3 minuutin kuluessa. Lääkäri teki diagnoosin, antoi antibioottipistoksen ja hoito-ohjeet.
Käytävän päässä oli lääkevarasto, josta annettiin lääkepusseihin pakattuna tarvittava jatkokuuri. Ja sen vieressä kassa, johon koko lysti maksettiin.
Olin ulkona talosta 25 minuutissa ja työkuntoinen kolmessa vartissa.