Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Voitko toimittaa liian nopeasti?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Tiistai-iltana olin Lohjalla pärisemässä sadan hengen yrittäjäporukalle. Väitin, että palvelukonsepti on vielä pahasti keskeneräinen, jos myyjän on rustattava tarjoustaan päivätolkulla.

Yleisöstä nousi käsi. Yrittäjä pani hanttiin. Hän totesi, että usein liian nopea vastaus antaa kuvan, ettei tarjousta ole harkittu huolellisesti.

Myönsin, että sellaisia tilanteita on tullut vastaan. Aikanaan eräs lukkoliikkeen vetäjä kertoi kuvaavan esimerkin.

Toisinaan hänen putiikkiinsa marssi hätääntyneitä matkalaukku kourassa. Avain oli kadonnut. Pakaasi oli tukevasti lukossa.

Lukkosepän mukaan tilanne oli ratkaistavissa kahdella tavalla: kannattavasti tai kannattamattomasti.

Kannattamaton tapa oli avata laukku saman tien.

Kannattava tapa oli sellainen, että asiakas luovutti laukkunsa lukkosepälle. Tämä kehoitti tulemaan seuraavana päivänä takaisin.

Molemmissa tapauksissa itse työhön meni noin 15 sekuntia. Mutta jos ammattimies hoiteli hommat saman tien, helpottuneet asiakkaat eivät olleet valmiit maksamaan palvelusta paljon mitään.

Jälkimmäisessä tapauksessa työstä oli helppo laskuttaa kymppi tai jopa muutama.

Joskus asiakas on tyytyväinen, jos toimitat sopivan hitaasti.

3 vastausta

  1. Niin totta, tiedän itsekin useammankin (IT)palvelun, jossa hintalappu on useampi satanen työlle, joka tarkoittaa yhden ruksin laittamista asiakkaan tiliin. En nyt viittaa omaan yritykseen tietenkään.

    Jos tällaisen tilauksen toimittaa nanosekunnissa, on asiakkaalla suorastaa huijattu olo. Mutta jos ilmoittaa, että pikatilauksena se voidaan tehdä ylihuomiseksi, on maksuvalmius aivan eri luokkaa.

    Ongelmana vain on, että jos sattuu tuntemaan tämän logiikan, on ostajana äärimmäisen hankala pysyä pöksyissään, kun vastauksena tulee sepustus toimenpiteen vaatimasta työmäärästä (sisältäen yleensä tarkoin mietittyä it-jargonia) ja siihen perustuvasta hinnoittelusta. Mukavampaa olisi lukea vastauksessa esim. että ”Kiitos tilauksesta, ominaisuus on nyt teillä päällä ja säästätte sillä vuodessa kolme kertaa tilauksenne hinnan.” En kitise tällaisista vastauksista – itsehän tilasin – mutta kun toimittaja kiertelee ja kaartelee koittaen peitellä toimitusprosessin todellista keveyttä, ei siinä ole mitään järkeä.

    Petri

    1. Petri, kiitos osuvasta pohdinnastasi!

      Joka tapauksessa toivon, ettei yksikään yrittäjä keksi lukkosepän esimerkistä itselleen tekosyitä veltoilulleen. Hidastelu on äärimmäisen harvoin hyödyllistä.

      Monet yritykset turaavat esimerkiksi tarjouksia samoista asioista uudelleen ja uudelleen. Jälkikäteen selviää, että kaikkien niiden loppusummat poikkesivat enintään 10 prosenttia toisistaan. Moisessa lumetyössä ei liene järkeä kenenkään kannalta.

  2. Enimmäkseen nopea ja mutkaton palvelu kyllä voittaa. Vai miten haluatte terveydenhoitopalvelunne tehtävän?
    Nykyisellä tavalla missä yksityiselläkin puolella asiakasta pompotellaan palvelusta toiseen ja luukusta kolmanteen tunti- tai päiväkausia?

    Sairastuin maailman ärhäikkäimpään vatsapöpöön luksushotellin lounaspöydässä Shanghaissa.

    Päivän kärsimysten jälkeen minut opastettiin yksityiselle klinikalle, missä tehtiin heti ovesta tultua vastaanottohaastattelu (perusteellliset perustiedot), ohjattiin 5 minuutin kuluessa skottilääkärille, joka tutki, hoitsu otti verikokeen ja palasi tuloksen kanssa 3 minuutin kuluessa. Lääkäri teki diagnoosin, antoi antibioottipistoksen ja hoito-ohjeet.

    Käytävän päässä oli lääkevarasto, josta annettiin lääkepusseihin pakattuna tarvittava jatkokuuri. Ja sen vieressä kassa, johon koko lysti maksettiin.

    Olin ulkona talosta 25 minuutissa ja työkuntoinen kolmessa vartissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.