Toimitusjohtaja Stephen Elop joutui tunnustamaan toissapäivänä, että Nokian Windows-puhelimet käyvät kehnosti kaupaksi. Osakkeen hinta romahti 15 prosenttia. Vuodessa putiikin arvosta on haihtunut lähes puolet.

Kauppalehti (12.4.2012) kommentoi, että älypuhelinten hintakilpailu on armotonta: “Kilpailijat tekevät kaikkensa, ettei Nokia nousisi.”

Usein hinnoittelukursseilleni osallistuvat ajattelevat juuri samalla tavalla. Siis että firman rahavaikeudet johtuvat verisestä kilpailusta. Syyt ja seuraukset menevät sekaisin.

Stockmannin myyjä osaa ennustaa. Kun asiakkaat ryntäävät ostamaan sateenvarjoja, pian taivaalta alkaa valua vettä. Mutta kumpi onkaan syy, kumpi seuraus?

Nokialla ei ole hinnoitteluongelmaa. Sillä on tuotekehitysongelma. Enkä suinkaan tarkoita, että Lumiaan pitäisi saada vieläkin parempi kamera.

Tuotteita on vain kahta laatua. Joko asiakkaat haluavat tuotteen. Tai sitten he tarvitsevat sen.

Vapaassa markkinataloudessa molemmat voivat tuottaa kunnon katteen. Mutta vain jos asiakkaat haluavat ostaa, kate voi nousta suorastaan erinomaiseksi.

iPhone on esimerkki tuotteesta, jota asiakkaat ovat ainakin toistaiseksi halunneet. Apple kahmii itselleen 75 prosenttia kahdeksan suurimman matkapuhelinvalmistajan voitoista.

Nokian tuotekehitysongelma tiivistyy siis yhteen kysymykseen: miten saada asiakkaat jälleen haluamaan?

Firmasi kateongelmat eivät ratkea hinnoittelun avulla. Syylliset löytyvät aina tuotekehitysosastolta.

Kategorioissa: Hinnoittelu, Tuotekehitys

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>