Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kuka nyt nokialaisen haluaisi?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Toimitusjohtaja Stephen Elop joutui tunnustamaan toissapäivänä, että Nokian Windows-puhelimet käyvät kehnosti kaupaksi. Osakkeen hinta romahti 15 prosenttia. Vuodessa putiikin arvosta on haihtunut lähes puolet.

Kauppalehti (12.4.2012) kommentoi, että älypuhelinten hintakilpailu on armotonta: ”Kilpailijat tekevät kaikkensa, ettei Nokia nousisi.”

Usein hinnoittelukursseilleni osallistuvat ajattelevat juuri samalla tavalla. Siis että firman rahavaikeudet johtuvat verisestä kilpailusta. Syyt ja seuraukset menevät sekaisin.

Stockmannin myyjä osaa ennustaa. Kun asiakkaat ryntäävät ostamaan sateenvarjoja, pian taivaalta alkaa valua vettä. Mutta kumpi onkaan syy, kumpi seuraus?

Nokialla ei ole hinnoitteluongelmaa. Sillä on tuotekehitysongelma. Enkä suinkaan tarkoita, että Lumiaan pitäisi saada vieläkin parempi kamera.

Tuotteita on vain kahta laatua. Joko asiakkaat haluavat tuotteen. Tai sitten he tarvitsevat sen.

Vapaassa markkinataloudessa molemmat voivat tuottaa kunnon katteen. Mutta vain jos asiakkaat haluavat ostaa, kate voi nousta suorastaan erinomaiseksi.

iPhone on esimerkki tuotteesta, jota asiakkaat ovat ainakin toistaiseksi halunneet. Apple kahmii itselleen 75 prosenttia kahdeksan suurimman matkapuhelinvalmistajan voitoista.

Nokian tuotekehitysongelma tiivistyy siis yhteen kysymykseen: miten saada asiakkaat jälleen haluamaan?

Firmasi kateongelmat eivät ratkea hinnoittelun avulla. Syylliset löytyvät aina tuotekehitysosastolta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.