Lehtimies haluaa sata prosenttia nollasta

18.10.2010    Jari Parantainen   13 kommenttia

Apple on keksinyt systeemin, jolla lehtitalot pääsevät vihdoinkin rahastamaan sähköisiä sisältöjään. Mutta sekään ei kelpaa. Mediapomon lasi on puolityhjä.

Puksuttelin tänään junalla Tampesterista Helsinkiin. Käytävän toisella puolen istui heppu, jolla oli iPad hyppysissä.

Juttelin muutaman minuutin hänen kanssaan. Mies totesi olevansa mediatalossa töissä. Päättelin rivien välistä, että firma oli toinen kahdesta suurimmasta Suomessa.

Keskustelukumppani totesi, että Ruotsissa iPad-käyttäjiä on jo arviolta 20 000. Sehän olisi ihan loogista, sillä Suomessa käyttäjiä lienee 10 000.

Hänen mielestään iPad-käyttäjien määrä on säälittävän pieni. Ei sillä lehtibisnestä pelasteta.

Lisäksi hän oli murheissaan siitä, että Apple niistää sisällön hinnasta kolmekymmentä ja mainostuloista neljäkymmentä prosenttia itselleen. Eikä Flash-mainoksiakaan voi käyttää, kun Apple ei niitä tue.

Olin lausunnosta äimänä.

Eihän iPad ole vielä myynnissä sen enempää Suomessa kuin Ruotsissakaan. Lisäksi Apple tekee kaikkensa, että harmaavienti ”vääriin” maihin olisi mahdollisimman vaikeaa.

Lähes kymmenentuhatta suomalaista on käynyt hakemassa laitteensa omin kätösin kuka mistäkin maailmalta. Jos niin suuri joukko jaksaa nähdä niin suuren vaivan, mitä tapahtuu, kun laite rantautuu virallisesti myös tänne Pohjois-Albaniaan?

Olen seuraillut vuosikausia, miten lehtitalojen pomot kiemurtelevat tuskissaan. He eivät ole keksineet 15 vuodessa toimitustensa tuotoksille ensimmäistäkään verkkosovellusta, josta lukijat olisivat suostuneet pulittamaan roposia enempää.

Applen ansiosta päivä on vihdoin alkanut paistaa risukasaan. Käyttäjät haluavat maksaa iPad-sisällöistä. Itsekin alan lukea Suomen Kuvalehteni iPad-versiona huomisesta alkaen.

Nyt luulisi olevan isoissa toimituksissa juhlan paikka. Mutta ei, mikään ei tunnu kelpaavan. Mediapomot taitavat kehittää ongelmansa ihan itse.

Mediatyöläisen lasi on pysyvästi puolityhjä. Ei kelpaa 70 prosenttia huiman nopeasti kasvavasta potista. Sen sijaan pitäisi saada sata prosenttia nollasta.

 (0)



13 kommenttia

  1. Ville Sirkiä kirjoitti:

    iPad ja median tulevaisuus laitteessa on niin vaikea asia arvioida että tulevaisuus voi olla mitä vain. Pelkästään teknisten ratkaisuiden kirjo lehden/kirjan tuottamiseksi iPadille on valtaisa, ja niiden välillä tullaan varmasti näkemään paljon häviäjiä ja voittajia.

    Olet Jari loppukaneetissa mielestäni oikeassa. Apple on luonut helpon ja ennenkaikkea ostajaystävällisen infran (Appstore) tuloutuksineen ja raportteineen jonka kautta kuluttajan on helppo hankkia lehti. Näin kustantajille jää vain lehden vieminen itse laitteeseen, joka tosin sekin on yllättävän monisyinen prosessi. Toisaalta media-ala on niin kilpailtu että kaikki lisäkustannukset ketjussa aiheuttavat voimakasta ärtymystä.

    Lisänsä kaikkeen tuo vielä muiden valmistajien tuottamat laitteet ja niiden tekniset ratkaisut. Tulevaisuudesta tulee kustantajien osalta varmasti mielenkiintoinen sisällön tuottamisen, välittämisen ja rahan kotiuttamisen kannalta.

     (0)
     (0)
  2. Lauri Kosonen kirjoitti:

    Odotan itse mielenkiinnolla näitä kilpailijoita iPadille. Juurikin sen takia, ettei Apple yksinään kaappaa ja sido lehtitaloja itseensä. Siitä taas ei tulisi hyötymään kukaan, paitsi Apple.
    Tällä hetkellä ei tosin taida olla yhtäkään realistisesti otettavaa kilpailijaa tämän vuoden puolella tulossa?

     (0)
     (0)
    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Lauri,

      Kiitos kommentistasi! Moni muukin tuntuu odottelevan kilpailevia laitteita. Mutta kun ne eivät yksin ratkaise mitään ilman Appstoren (tai Amazonin Whispernetin) kaltaista infraa, kuten Ville tuossa totesi.

      Käyttäjien näkökulmasta vaihtoehtoiset järjestelmät eivät kiinnosta. Miksi pitäisi, kun Applen systeemi toimii kuin unelma?

      Odottelun (eli nollatulojen) sijaan kannattaisi ehkä ottaa se 70 prosenttia ja uskoa, että 30 pinnaa on aivan käypä korvaus valtavan laajalle ulottuvasta jakelutiestä.

       (0)
       (0)
    • Koivulahti kirjoitti:

      Mä en pelkää sitomista. Voisihan sitä ensin aloittaa Applen tarjoamalla diilillä ja sitten tingata myöhemmin prosenttia alas... Ne tulevat kilpailijat varmaan suostuvat sellaiseen oikein mielellään!

      Mitä väliä sillä on millä prosentilla homma pilotoidaan. Pääasia että toiminnalle saadaan jatkuvuutta!

       (0)
       (0)
  3. Juho Tunkelo kirjoitti:

    Niin, veikkaan että se 70 prosenttia on todellisuudessa enemmän kuin mitä nykyisellä mallilla jää viivan alle jakeluineen päivineen. Mutta vanhentuneisiin mittareisiin tuijottaminen taitaa olla media-alan pahimpia kompastuskiviä tässä kehitysvaiheessa yleensäkin.

    Selvänä ilonpilkahduksena voidaan kuitenkin noteerata HS-säätiön äskettäin avaama Uutisraivaaja-ideakilpailu (http://uutisraivaaja.fi/) media-alan uusien liiketoimintamallien löytämiseksi. Ei minusta ollenkaan hullumpi aloite, ja nimenomaan näin alan ulkopuolelta katsottuna. 10 vuoden tappiollisen web-"liiketoiminnan" jälkeen on syytä unohtaa "not invented here" -periaate.

    Yleisemmin katsottuna alalla ei oikein tunnuta ymmärtävän, että toimitetussakin sisällössä on eri tasoja, joista joitakin on parasta antaa ilmaiseksi ja toisia on mahdollista ja syytäkin myydä, joko pala palalta tai tilauksena. Seuraavat 5 vuotta taitavat olla hyvin kiintoisaa aikaa media-alan nicheihin keskittyville startupeille.

     (0)
     (0)
  4. Jussi Kari kirjoitti:

    Erittäin tärkeä ja ajankohtainen aihe.

    Olen melkein sitä mieltä, että nykyisenkaltainen tekijänoikeus tulisi lakkauttaa. Se kun nimittäin takaa oikeudenhaltijalle _teoriassa_ oikeuden rahastaa jokaisesta teoskappaleesta. Piratismin takia homma ei tietenkään toimi (onko se "valitettavasti" vai "onneksi", jätän jokaisen henk. koht. harkintaan), mutta kun tekijänoikeus _periaatteessa_ antaa oikeuden, se sokaisee "mulle kuuluu"-ajatteluun.

    Ongelma on tämä: useat pitävät sitä hyvänä, että myyvät esimerkiksi 10 CD-levyä ja saavat jokaisesta 10 euroa - sillä ei väliä, että vain nämä 10 ihmistä kuulevat ja ylipäätään ostavat sen. Se on taas hirveää, jos 1000 ihmistä ostaa levyn 10 eurolla/kpl, jos 9000 ihmistä lataa sen netistä ilmaiseksi.

    Tottakai se kismittää - "olisin voinut myydä 10 000 kpl". Mutta vaikka 9000 ovatkin ladanneet levyn ilmaiseksi, luultavasti laittomasti, tämä on silti myynyt 100 kertaa enemmän.

    Mutta kun se on niin noloa ottaa se 70 pinnaa, koska mullehan kuuluu 100. Sehän on melkein kuin penkoisi tähteitä! Mielummin ollaan sitten tosiaan kokonaan ilman.

    Ehkä kuitenkin kannattaisi niellä ylpeytensä ja keskittyä, no, tienaamaan sitä rahaa.

    (Toivottavasti tuo avatar-kuvakin toimii kun vaihdoin oikeaan nimeen. :)

     (0)
     (0)
    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Jussi, kiitos mainiosta puheenvuorostasi!

      Eräs asiakkaani kertoi isästään, joka myy eläkepäiviensä ratoksi koivuhalkoja. Paikallinen huoltoasemayrittäjä ehdotti, että papparainen alkaisi pussittaa hänelle halkoja jälleenmyytäväksi.

      Eläkeläinen innostui, kun hän kuuli bensiksen tarjouksen. Hän saisi muutamasta pienestä halkonipusta yhtä paljon rahaa kuin siihen saakka koko peräkärryllisestä!

      Mutta sitten hän tuli kysyneeksi, mitä huoltoaseman hintalapuksi tulisi. Kävi ilmi, että yrittäjän perkele aikoi myydä halot autoilijoille ostohintaan nähden moninkertaisella taksalla.

      Pappa perui koko diilin. Hän ei suostunut törkeästi ryöstettäväksi.

       (0)
       (0)
    • Seppo Lukkarinen kirjoitti:

      Hmm.. Miten tuo pitäisi tulkita? Tekikö pappa oikean ratkaisun mielestäsi?

       (0)
       (0)
    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Niin, hänellä oli kaksi vaihtoehtoa. Joko rahaa olisi tullut ovista ja ikkunoista. Tai sitten voisi olla ilmankin.

      Näen vastaavia esimerkkejä vähän väliä. Ikävä kyllä isojenkin johtajien pää toimii usein aivan samoin nurinkurisesti.

      Tässä aiheesta lisää: Miljoona sulle, kaksi mulle

       (0)
       (0)
  5. Lassi Kurkijärvi kirjoitti:

    Helsingin Sanomien kehitystiimin vetäjänä haluaisin sanoa, että ainakin meillä asiaan suhtaudutaan hyvin eri tavalla.

    Esimerkiksi nykyinen, tehokäyttäjille kenties tuskastuttava digilehtemme on merkittävää bisnestä, joka rohkaisee uskomaan uusien päätelaitteiden tuovan lisää maksavia sähköisiä asiakkaita.

    Flashin puutteesta en itke. HTML5 toimii iPad-mainosratkaisuissamme erinomaisesti.

    http://macmaa.com/2010/09/21/talta-helsingin-sanomat-nayttaa-ipadissa-hae-betaohjelmaan/

     (0)
     (0)
    • Jari Parantainen kirjoitti:

      Lassi, kiitos taustatiedoista!

      Laitoin heti vapaamuotoisen hakemukseni beta-ohjelmaanne.

      Tuosta junassa matkustaneesta skeptikosta vielä sen verran, että hän on hiukan hätäinen. Emme nimittäin ole vielä nähneet lainkaan, miten sosiaalinen paine alkaa vaikuttaa.

      Kun iPad-käyttäjiä siunaantuu tuttaviin ja ystäväpiiriin riittävästi, heidän esimerkkinsä tulee tekemään ihmeitä.

      Jos et ole mukana, olet ulkona! Ja sehän on meistä kaikista aina ihan sietämätön ajatus.

       (0)
       (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *