Bilian ruoska laulaa

20.10.2010    Jari Parantainen   9 kommenttia

Bilia näyttää esimerkkiä, kuinka asiakkaita kuuluu käskyttää. Kuulostaako pahalta? Todellisuudessa se on loistavaa palvelua.

Sain hetki sitten ällistyttävän puhelun. Tomera nainen kertoi soittavansa Biliasta. On kuulemma aika vaihtaa talvirenkaat alle.

Minä: Aha! Oho! Jaa!

Bilia: Teillä on täällä talvirenkaat säilytyksessä. Otetaanko sitten kesärenkaatkin meille talteen?

Minä: Joo, otetaan!

Bilia: Mikä olisi kannaltanne kätevin paras toimipiste, Herttoniemi, Kaivoksela vai Olari?

Minä: Olari olisi paras!

Bilia: Tässä olisi tarjolla täsmäaikoja perjantaista 29. lokakuuta alkaen.

Minä: Paljonko menee aikaa?

Bilia: Operaatio kestää 30 minuuttia.

Minä: Öö, ää, onko aamuaikoja?

Bilia: Aamuaika löytyy 2. marraskuuta klo 8. Otetaanko siihen?

Minä: Joo!

Bilia: Kiitos, lähetän täältä vielä tekstiviestinä vahvistuksen. Tervetuloa!

Minä: Kiitos, näkemiin!

Noin 8 sekuntia myöhemmin puhelimeen pätkähtävät varaukseni tiedot.

Siis jummijammi ja elämän käsi! Näin määrätietoista asiakasjohtamista en ole eläessäni tavannut. Olin täydellisen vietävänä.

Se tuntui ihanalta!

Bilialla on kaksi vaihtoehtoa. Joko kaikki heidän asiakkaansa änkeävät paniikissa rengaspajalle sinä samana päivänä, kun lumi laskee maahan. Seuraukset arvaa jokainen.

Palvelu ruuhkautuu. Asiakkaiden kulmakarvat kasvavat yhteen. Valitus kuuluu taivaaseen asti.

Tai sitten firma voi ottaa homman haltuun. Kukin tulee vuorollaan. Etenkin kitkarenkaiden käyttäjälle on se ja sama, miten aikaisin syksyllä läskit vaihdetaan.

Älä pelkää käskyttää asiakastasi. Hän rakastaa ruoskaasi.

 (0)



9 kommenttia

  1. Timo Nisula kirjoitti:

    Kuulostaa tosi ihanalta! Moni myyntimies ei usko, ettei asiakas suutu aktiivisesta yhteydenotosta. Päinvastoin, se on niin harvinaista herkkua, että aktiivinen kaveri tuntuu heti osaavalta ja asiaansa paneutuneelta ammattilaiselta. Pisteet Bilialle.

     (0)
     (0)
  2. SakkeK kirjoitti:

    Täsmälleen!

    Suurta osaa myyjiä vaivaa liiallinen pehmeys, ei uskalleta ottaa kontrollia tilanteesta ja ehdottaa rohkeasti asiakkaan elämää helpottavaa ratkaisua.

    Loppujen lopuksi, kun myyjä luovuttaa kontrollin, niin mitä hänelle jää?

     (0)
     (0)
  3. JanneJ kirjoitti:

    Oho, toimivaa! Soittakaas joku nyt tännekin, tarttis saada nimittäin talvirenkaat alle!

     (0)
     (0)
  4. :mikko kirjoitti:

    Käypi kateeks. Yritin soitella Vianorin suuntaan muutamaan otteeseen saadakseni sovittua vaihto-operaatiolle jonkun (aamu)ajan, ilman ruuhkaa tietenkin. Nakit on siellä hotellin hoteissa. Eivät vastanneet. Ei mennyt edes vastaajaan. Ei toimi. Ensi vuonna Biliaan!

     (0)
     (0)
  5. Juha Tuomi kirjoitti:

    Saisipa samanlaista palvelua muihinkin asioihin, jotka aina tuppaavat siirtymään "ensi viikolle". Esimerkiksi parturi voisi soittaa, että edellisestä hiusten trimmauksesta on nyt kulunut kuusi viikkoa ja voitaisiin varata aika uuteen parturointiin päivälle x aikaan y. Nyt kun yleensä tulee mentyä parturiin vasta siinä vaiheessa, kun säikähtää peilikuvaansa ja ulkoinen habitus muistuttaa enemmänkin vuorenpeikkoa.

     (0)
     (0)
  6. timo nisula kirjoitti:

    Minulla oli sama ongelma parturin kanssa, kunnes olen sopinut tammikuussa koko vuoden parturiajat. Suosittelen!

     (0)
     (0)
  7. Otso Jukarainen kirjoitti:

    Eikö tämä toisen asiantuntemuksen ja huolenpidon varaan heittäytyminen olekin ihannetilanne lähes kaikissa palveluissa? Miksi emme siis aina tee niin? Koska emme luota riittävästi heittäytyäksemme. Kun lääkäri sanoo, että "otat tätä lääkettä niin paranet", emme useinkaan jätä lääkettä ostamatta. Luotamme asiantuntijaan. Miksi muu asiantuntijatyö poikkeaisi tästä? Ja toisaalta, liian harva asiantuntija käyttää asiantuntemustaan proaktiivisesti tai - sama rumemmin sanottuna - oikeasti välittää asiakkaansa hyvinvoinnista riittävästi.

     (0)
     (0)
  8. Pasi Peltola kirjoitti:

    Bilialla on käynyt onni kun ovat löytänyt osaavan puhelinmyyjän.

    Tämä mainittu tomera nainen oli selkästi osannut asenneoitua puheluun oikein: Itsestään selvää on, että kumit laitetaan alle ja kesärenkaat otetaan talteen. Ainoa varsinainen selvitettävä asia on ajankohta.

    Otso mainitsi lääkärit esimerkkinä. Lääkärinä on toki hieman hankalaa toimia mikäli ei luota ammattitaitoonsa. Mutta mikäli potilaan asemassa oleva huomaa että lääkäri rupeaa arpomaan ja jossittelemaan niin herkemmin myös kyseenalaistetaan lääkärin ohjeet ja mennään käymään yksityisellä.

    Pointtina se, että homma voi mennä hukkaan, ellei soittajalta löydy "auktoriteettia" käskyttää asiakasta.

    Asiantuntija on asiakkaan korvissa niin hyvä tai huono kuin miltä kuulostaa olevan. Sillä kuinka hyvin asiantuntija oikeasti asiansa osaa ei myyntitilanteessa ole merkitystä, koska sitähän asiakas ei voi arvioida kuin jälkikäteen.

    Tästä esimerkkinä puhelinmyyntiyritykset jotka myyvät ilmaista Google Maps profiilia yrityksille hintaan 395 € + alv.

     (0)
     (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *