Aivosi mittaavat mainoksen tehon

2.3.2010    Jari Parantainen   2 kommenttia

Super Bowlin mainosaika on katteellista kauppatavaraa. Mainokset kiinnostavat lähes yhtä paljon kuin itse peli.

Sands Research julkaisee vuosittain tutkimuksen*, jossa Super Bowlin mainokset asetetaan tehokkuusjärjestykseen. Tutkimus selvittää, miten voimakkaasti katsoja reagoi mainoksen viestiin.

Selväksi voittajaksi nousee Volkswagenin Punch Game –mainos. Sitä katsoessaan on helppo ymmärtää miksi. Mainoksessa toistuva nyrkinisku ehdollistaa katsojankin tuntemaan kipua.

Kakkoseksi kipuaa televisiovalmistaja Vizionin tekele. Äkkiseltään mainos tuntuu sekavalta, mutta yksityiskohtien runsaus imee katsojan mukaansa ja aivot tekevät töitä ylikierroksilla viestiä ratkoessaan.

Kolmanneksi nousee Budweiserin ihmissilta. Siinä vedotaan joukkuehenkeen ja tunteeseen.

Tutkimuksen tulokset eivät tietenkään kerro mainoksen vaikutuksesta tuotteen myyntimääriin. Mainoksia katsoessaan ja tuloksia vertaillessaan on kuitenkin helppo ymmärtää, miksi tehokkaimmat tarinat vetoavat järjen sijasta tunteeseen.

Volkswagenin mainos on poikkeuksellinen, koska se käyttää hyväkseen kipua. Riskinotto on selvästi kannattanut, koska lopputulos syöpyy mieleen. Kun kadulla paahtaa volkkari vastaan, iskun voi melkein tuntea käsivarressaan.

Jos myyntipuheestasi puuttuu tunne, asiakas kiinnittäää huomionsa hintaan ja teknisiin yksityiskohtiin. Ostos jää tekemättä, kun päätöstä ei ohjaa sen enempää hyvän olon tuoma varmuus kuin pelon aiheuttama tuskakaan.

* Sand Reasearchin tutkimustulokset löydät osoitteesta http://www.sandsresearch.com/2010AdRankings.aspx

 (0)



2 kommenttia

  1. Sami Hurme kirjoitti:

    Eniten palstatilaa taisi saada Pepsi, jäämällä pois mainostajien joukosta ja suuntaamalla sen rahan sosiaaliseen mediaan.

    Sissimarkkinointia? Saa mainosta kun ei mainosta.

     (0)
     (0)
  2. Kutinlahti Lauri kirjoitti:

    Hyvä veto Pepsiltä. Takuuvarmasti saa palstatilaa, kun jättäytyy pois. Lisää palstatilaa ois ollu takuulla luvassa, jos oisivat ilmoittaneet antavansa osan Super Bowliin varaamistaan mainosrahoista hyväntekeväisyyteen.

     (0)
     (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *