Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Konekauppiaat kilpasilla

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Vain muutaman tunnin seikkailu kodinkoneliikkeiden asiakkaana paljastaa monta mielenkiintoista asiaa. Mitä sinä tekisit toisin?

Viime viikon lopulla pesukoneemme kuoli. ”Lepää rauhassa”, totesimme vaimoni kanssa hartaina. Sitten vietimme minuutin hiljaisen hetken.

Ostimme Miele-merkkisen pesurobottimme 18 vuotta sitten. Se oli aikaa, jolloin puolet nettotuloistamme meni asunto- ja opintolainojen lyhennyksiin. Muistan vieläkin, kuinka hirvitti maksaa puolitoista kertaa tavallisen pesukoneen hinta.

Mutta eipä myyjä kehunut tuotettaan turhaan. Se ehti pakertaa täysi-ikäiseksi ilman ensimmäistäkään vikaa.

Valitsimme viikonloppuna uutta konetta ja kuivausrumpua. Aloitimme etsinnät tietenkin netistä. Kaikki ehdokkaat tuntuivat olevan taloudellisia, luotettavia ja laadukkaita.

Niinpä ostin Työtehoseuran testituloksia. Lueskelin keskustelupalstoilta juupas-eipäs-väittelyitä eri merkkien laadusta. Lopulta pää oli niin pyörällä, että päätös oli tehtävä vaiston varassa.

Kas kummaa, päädyimme jälleen Mieleen.

Tänään aamulla soitin kolmeen kodinkoneliikkeeseen. Ne olivat Musta Pörssi, Gigantti ja Expert. Kerroin kaikille samat terveiset:

Haluaisin ostaa pesukoneen X ja kuivausrummun Y. Lisäksi ne pitäisi kuljettaa kotiini, asentaa paikoilleen ja vanha raato pitäisi viedä kierrätykseen. Tilaisin vielä saman päivän aikana koko paketin sieltä, mistä saan sen halvimmalla.

Mustan Pörssin kauppias oli nopein. Hän palasi asiaan alle varttitunnissa. Hinta oli 3802 euroa. Asentaja tulisi jo ylihuomenna hoitamaan kamat paikoilleen.

Kysyin häneltä, onko hinta nyt varmasti kohdallaan. Keskolainen kertoi olevansa yllättynyt, jos muiden hinnat poikkeaisivat yli 50 euroa hänen tarjouksestaan.

Pian soitti Gigantin myyjä. Hänen hintansa oli 3540 euroa, eli 262 euroa alle Mustan Pörssin ehdotuksen. Mutta hän oli aluksi epävarma, hoituisiko toimitus parissa päivässä.

Kun kerroin, että heidän kilpailijaltaan se ainakin onnistuisi, hän totesi:

”Joo, en yhtään ihmettele, että niillä Mustan Pörssin asentajilla aikaa riittää.”

Myyjä kuitenkin lupasi hoitaa toimituksen kahteen päivään, jos asentajia tarvittaisiin vain yksi. Se edellyttäisi sitä, että suostuisin apupojaksi, kun kuivausrumpu punnerrettaisiin paikalleen.

Koska nyrkkipyykki ei houkuta, lupasin lainata pienen siivun valtavista lihasvoimistani. Tilasin tavarat siltä seisomalta.

Vihdoin iltapäivällä myös Expert-kauppias soitti. Hän olisi myynyt koneet vielä 178 euroa halvemmalla kuin Gigantti. Mutta ei voi mitään, hän myöhästyi ratkaisevat tunnit.

Ajattelin kirjoittaa tähän tiivistelmän, millaisia mielenkiintoisia myyntiin ja markkinointiin liittyviä vinkkejä päivän vaiheista kertyi.

Mutta nyt laiskottaa. Kerro sinä sen sijaan.

Oletetaan, että olet kodinkoneketjun johtaja. Kuulet tarinani. Mikä olisi tärkein havaintosi? Miten kenties muuttaisit bisnestäsi?

Entä mitä asiantuntija voisi ottaa opiksi konekauppiaiden tilanteesta?

16 vastausta

  1. Ensimmäiseksi: tekisin säännön siitä että sähköposteihin ja soittopyyntöihin vastataan välittömästi.

    Toiseksi: lisäisin vaihtoehdoksi pikatoimituksen (jolla olisi tietysti vähän suolaisempi hinta).

    Kolmanneksi: ottaisin kilpailijoiden hinnat selville ja tarjoaisin hitaampaa toimitusta huomattavasti halvemmalla kuin heidän normaalit toimituksensa.

    Neljänneksi: tarjoaisin lainaksi ilmaista peräkärryä niille jotka tarvitsevat vehkeensä heti, mutta eivät ole valmiita maksamaan pikakuljetuksesta.

  2. Koivulahden ehdotukset ovat varsin hyviä. Ehdottomasti pitäisi tietysti valikoimasta löytyä täyden palvelun 24 h ”avaimet käteen”-paketti – vanhojen rotiskojen poisvieminen, uuden toimitus ja asennus tapahtuu saman päivän aikana tai viimeistään seuraavana päivänä, siis 24 tunnin sisällä tilauksesta. Jos ei kykene, niin joku ”lohdutuspalkinto” mukaan.

    Toisin sanoen olisi kallein vaihtoehto tämä 24 h (tai Koivulahden pikatoimitus, varmaan suurin piirtein samaa asiaa haetaan). Sitten ”normaali” toimitus joka olisi vähän hitaampi, mutta taatusti halvempi kuin kilpailijoilla. Ja sitten ”hae itse, lainaa meiltä peräkärryä jos tarvitset”-toimitus, joka olisi halvin. Tietysti kaikkiin voisi vielä ottaa asentajan sopivalla extrahinnalla (24 h:ssa se tietysti kuuluu hintaan).

    Asiantuntija voisi ottaa opiksi sen, että kodinkonekauppiaat sentään osasivat sanoa, mitä ovat tarjoamassa ja paljonko se maksaa. Hinnoitteluperusteet siis ainakin ovat selvillä. Ja liikkeestä jopa ihan oikeasti soitettiin ostajaehdokkaalle!

  3. Kodinkoneketjun johtajana kiinnittäisin huomion myyntitapahtuman erilaisuuteen verrattuna normaaliin myymälämyyntiin. Asiakas tietää haluamansa tuotteen ja varmat kaupat tiedossa, jos vaan hinnasta (ja ehkä myös palvelusta) päästään yksimielisyyteen! Kehittäisin mahdollisen ”viimeinen hinta” -tuotteen, joka kannustaisi asiakasta palaamaan aina vielä viimeiseksi omaan ketjuun, jos sattuu saamaan muualta paremman tarjouksen. No, onhan näitä jo keksittykin kai, mutta joka tapauksessa tappelisin viimeiseen asti tästä varmasta kaupasta, vaikka sitten pienemmällä katteellakin.

    Konekauppiaiden touhuista asiantuntija voi ottaa opiksi ainakin sen, että konekauppiailla on haasteena se, että kaikilla on täsmälleen sama tuote – karmaisevaa! Eli lähestulkoon ainoastaan hinta ratkaisee, mikä olisi kohtuullisen haastava tilanne gurupuolella.

  4. ”Eli lähestulkoon ainoastaan hinta ratkaisee”

    Täysin itse aiheutettua päänsärkyä, joka jo tässäkin käydyssä keskustelussa käy ilmi.

    Kodinkonekauppiaan pitää vain miettiä keinoja, joilla tuotteen hinnan saa yhä merkityksettömämmäksi. Vinkkejä voi lukea riveiltä ja niiden väleistä.

    Halvin ei edes tässä tapauksessa voittanut, koska oli hitain.

    1. Lepistö & Sami, mietiskelin aivan samoja näkökulmia itsekin.

      Suunnittelin vaimoni kanssa aluksi, että menisimme käymään kodinkoneliikkeissä, joita on tässä lähistöllämme sopivasti 4-5 kappaletta. Mutta sitten aloimme miettiä, mitä ihmeen hyötyä visiitistä voisi olla.

      Kannattaako myyjältä mennä kysymään, mikä näistä pesukoneista on hyvä?

      Ostin vuosi sitten äidilleni pesutornin. Sen kokemuksen perusteella tiesin, ettei myyjistä olisi mitään riemua.

      Tuntui siis paljon järkevämmältä heittää arpaa omin nokkinemme. Kauppias vain manipuloisi meidät hankkimaan niitä laitteita, josta maahantuoja antaa hänelle parhaan myyntipalkinnon.

      Luulen, että kodinkonebisnes on nykymallissaan tuhon oma. Ihmettelin itsekin sitä, miten kylmäksi puuhaksi ostamiseni ajautui kuin itsestään.

      Kun yksikään myyjistä ei erotu toisista millään lailla, heidän elämänsä muuttuu tosi raa’aksi. Se on tilanne, jota asiantuntijoiden pitäisi karttaa viimeiseen saakka.

      1. ”Suunnittelin vaimoni kanssa aluksi, että menisimme käymään kodinkoneliikkeissä, joita on tässä lähistöllämme sopivasti 4-5 kappaletta. Mutta sitten aloimme miettiä, mitä ihmeen hyötyä visiitistä voisi olla.”

        Ostimme netistä pesutornin, joka kuljetettiin meille Hämeenlinnasta. Asentaja kysyi, miksi päädyimme heidän kauppaansa, emmekä esim. 100m päässä sijaitsevaan Pamelux-kodinkoneliikkeeseen.

        Miksi olisimme menneet Pameluxiin, koska firman sivuilta ei löydy edes mainintaa edustetuista merkeistä, kuvista ja hinnoista nyt puhumattakaan? Liikkeeseen mennessä olisimme tarvinneet ruutuvihon muistiinpanoja varten, jotta olsiimme voineet tehdä edes alkeellista hintavertailua.
        https://www.pamelux.fi/index.php?/kodinkoneet.html

        Kodinkonekauppojen kannattaisi ottaa oppia Verkkokauppa.comista. Firma on ihan ylivoimainen kooltaan ja tulokseltaan muihin nähden, vaikka toimii todella alalla, jossa raaka hintakilpailu on arkea. Verkkokauppaan tutustuneet varmaan tietävätkin, että putiikin hinnat ovat aina alan halvimmasta päästä, mutta eivät koskaan ne kaikkein halvimmat. Verkkokauppa luottaa vetovoimaansa niin paljon, ettei se ole mukana hintaseurantapalveluissa, kun taas käytännössä kaikki kilpailijat ovat. Verkkokaupan viesti on: olemme eräs halvimmista, mutta emme halvin. Palvelumme ja valikoimamme sen sijaan ovat parempia kuin kilpailijoilla.

        Kodinkoneissa pärjäisi tuolla verkkokaupan kaavalla. Ei pesutornin ostaja jaksaisi tingata sitä viimeistä hintaa, mikäli alan suurimmalta saisi lähes yhtä hyvän hinnan, kunnon palvelun ja laajimman valikoiman. Eli iskekää kiinni:
        – taatusti edulliset hinnat, mutta ei koskaan halvimmat
        – logistiikkakeskus kehä III:selle
        – kaikki toimitusoptiot: nouto, kuljetus, asennus
        – laaja valikoima: keskuksessa esillä vain suosituimmat + testivoittajat, varastossa loput

        1. Sivustahuutaja, kiitos mainiosta kommentistasi!

          Olen kuvitellut, että strategian pitäisi kertoa, miten yritys erottuu toisesta. Jos se on strategian määritelmä, useimmilla kodinkoneketjuilla ei ole strategiaa lainkaan!

          Aikanaan Gigantti sentään sai hetkeksi aikaan sellaisen vaikutelma, että se tosiaan olisi halvin. Mutta kuten esimerkkini osoittaa, se ei enää pidä paikkaansa – jos on pitänyt koskaan. Mikä se sellainen strategia sitten on, joka paljastuu huuhaaksi välittömästi?

          Olen kanssasi Verkkokauppa.comista ihan samaa mieltä. Se on aivan ylivoimainen it-kauppias. Se ei ehkä ole aina kaikessa halvin, mutta hinnat ovat kohtuullisia. Eikä muutamilla lanteilla ole mitään merkitystä, kunhan tavaraa saa nopeasti ja helposti. Pienetkin viiveet ja murheet maksavat helposti satoja tai tuhansia euroja menetettynä työaikana.

          Mainittakoon nyt vielä, että sorruin hiljattain kokeilemaan piiiiitkästä aikaa, miten ns. erikoisliike palvelee. Kävin haaskaamassa muutaman tonnin tietokoneeseen MacPeoplen putiikissa. Kokemus oli niin surkea*, etten enää koskaan lankea samaan loukkuun. Seuraava tilaukseni lähtikin taas Applen verkkokauppaan. MacPeoplen kohtalo näyttää yhtä murheelliselta kuin nykyistä linjaa jatkavien kodinkoneliikkeiden tulevaisuus.

          * Tiivistän tarinan myyjän kommenttiin: ”On se mukavaa, että niin monet ostavat nykyään ensimmäistä Mäkkiänsä. On sitten minullakin jotain kerrottavaa, kun ne asiakkaat eivät tiedä näistä koneista yhtään mitään.”

          No, olin itse ostamassa melkein ensimmäistä Mäkkiäni. Tiesin silti asiasta kymmenen kertaa enemmän kuin tuo talon vakiokalustoon kuuluva ”ammattilainen”. Olin ilmeisesti lukenut Applen verkkosivuja enemmän kuin hän (eli noin tunnin).

  5. Lähtökohtatilannetta voidaan tarkastella monesta näkökulmasta: asiakkaan, myyjän, asentajan, kauppiaan tai kokonaisuuden kannalta.

    Asiakkaalla on oikeus oikeus odottaa nopeata palvelua. Mikä sitten on nopeata palvelua ja kuinka nopean palvelun asiakas kokee hyvänä asiakaspalveluna-se on hyvä kysymys. Hyvä asiakaspalvelu on ehkä sitä, että asiakas saa parempaa palvelua kuin on osannut odottaa. Tätä asiaa on vaikea standardisoida koska me ihmiset olemme odotuksinemme kovin erilaisia.

    Asiakkaan on edullista käydä liikkeissä ja vertailla koneita. Koneiden laadusta ja kestävyydestä kertoo yllättävän paljon se, kun pääsee omin käsin hiplaamaan koneita. Ainakin tarjouksia vertailtaessa kannattaa tarkistaa, että kyseessä ovat täsmälleen samat koneet. Tässä tapauksessa suurella todennäköisyydellä Mustan Pörssin ja Expertin koneet ovat olleet samoja, mutta Gigantin kone on teetetty varta vasten Gigantin omistajalle.

    Jos joku koneenostoa suunnitteleva sattuu lukemaan tätä, niin laadukkaita koneita ovat esimerkiksi Saksassa valmistetut Mielet, Boschit ja Siemensit, tosin Mielen huolto ja varaosat ovat liian kalliita. Hyviä koneita ovat Ruotsissa valmistetut UPO:n ja Cylindan koneet. Valitettavasti Cylindan myynti on lopetettu tammikuun lopussa – sääli.

    Ostajan olisi fiksua kysellä parista huoltoliikkeestä, mitkä koneet ovat hyviä. Huoltoliikkeillä on selkeä käsitys koneiden laadusta ja kestävyydestä. Kannattaa myös selvittää, missä varaosat ovat varastoitu. On vähän eri asia, jos niitä löytyy Lahdesta tai Pekingistä.

    Ostajan kannattaa välttää myyjää, joka ajattelee vain boonuksiaan sekä myyjää, joka ei tiedä koneesta riittävästi esim. missä maassa kone on valmistettu. Ennen vanhaan suomalaisten lautamiesjärki sanoi varsin suoraan, että halpaa ei kannata ostaan. Nykyisin euron käyttöönotto sekä ”hölmöys” ovat sekoittaneet ihmisten päät.

    Ostajan kannattaa myös selvittää, mitä tarjoushinnalla itse asiassa saa. ”Heitetäänkö” koneet sisään ja jätetään pakettiin vai asennetaanko ne paikoilleen asiantuntevasti. Merkitystä on myös sillä, onko asentaja ns. ”sisäsiisti” ja osaako hymyillä saatikka puhua leppoisasti.

    Myyjän kannalta katsottuna voi olla niin, että myyjä ei kerta kaikkiaan ehdi vastata aikaisemmin vaikka haluaisi. En oikein jaksa uskoa, että joku haluaisi tehdä työnsä huonosti. Siis useimmiten kun asiakas ei saa mielestään riittävän nopeasti kaipaamaansa palautetta myyjältä, kysymys on siitä, että myyjällä on muuta tekemistä kuin pasianssin peluu ja kahvin juonti. Hinnoittelua varten myyjän täytyy lisäksi tarkistaa kuljetuksen ja asennuksen hinta ja aikataulu. Ammattimainen kodinkonemyyjä osaa tarjota asiakkaalle oikeanlaista ratkaisua, mikäli asiakas pystyy määrittelemään, mitä tarvitsee. Asiakkaan tarpeen määrittely on monta kertaa yllättävän vaikeata.

    Asentaja on se henkilö, joka roudaa ja asentaa laitteet asiakkaan ja myyjän välisen sopimuksen perusteella. Usein muut osapuolet olettavat, että asentaja istuu autossa stan by moottori käynnissä ja odottaa, koska hälytys tulee. Oikeassa elämässä asentaja on jonkun toisen asiakkaan luona tai korjaamossa töissä. Jos huoltoliike on hyvämaineinen, kaikilla asentajilla on moniksi päiviksi töitä. Asentaja joutuu suurella todennäköisyydellä elättämään perheensä, siksi hän ei voi ilmaiseksi päivystää ympäri vuorokauden, eikä asiakkaat sen paremmin kuin myyjäliikkeet ole valmiita maksamaan päivystyksestä mitään. Hyviä asentajia on vähän ja työ on vaativaa ja raskasta. Kodinkoneasentajat ovat katoava luonnonvara.

    Kauppias tai liikkeen johtaja joutuu ajattelemaan tilannetta rahan näkökulmasta. Hän joutuu koko ajan seuraamaan resurssien riittävyyttä ja kulurakennetta. Hän kantaa yrittäjän riskin, että epäonnistuessaan yritys menee konkurssiin. Jos hän on palkattu johtaja, huonolla menestyksellä hän saa potkut. Tällä tasolla ratkaistaan, kuinka paljon liikkeessä on henkilökuntaa ja mikä on toimintapolitiikka.

    Kokonaisuuden kannalta asiat ovat aivan sekaisin. Suomessa myydään kaikenlaista Kiinassa ja ties missä valmistettua roskaa ja asiakkaat ymmärtämättömyyttään suostuvat ostamaan. Kuka ihan oikesti voi ajatella, että 239,00 euroa maksava pesukone kestää neljähenkisessä perheessä. Sekä asiakkaat että myyjät kiinnittävät huomiota pelkästään hintaan.

    Perinteiset merkit. mm. saksalaiset ovat lopettaneet brandinsä nimen varjelemisen ja niiden halpiskoneet tehdään Espanjassa, Ranskassa ja Tsekissä. Vanhemmat ihmiset suosivat suomalaista työtä ja ostavat Helkaman koneita, joita ei ole enää moneen vuoteen valmistettu Suomessa. Mitä eksoottisemmassa maassa kone on valmistettu, sitä suurempi riski ostajalla on.

    Kaikki markkinoinnin ja jakelun entiset periaatteet ovat unohdettu. Esim. vanha kunnioitettu perheyritys Miele ”luukuttaa” reppuriensa voimilla joka ovella halpismerkkien tyyliin.

    Kuka tahansa keksii ruveta kodinkonekauppiaaksi, saa kaikki edustukset itselleen. Lisäksi villejä liikkeitä kuten Hong Kong ja autotarvikeliikkeet ovat tulleet mukaan kilpailuun nimettömillä koneillaan. Kilpailevissa liikkeissä toimitetaan ”varastojakelua”. Kaikki myyvät kaikkea, eikä kukaan eroa toisista laatu- tai merkkivalikoimallaan. Asiakkaan markkinat! Kun hinta on ainoa argumentti, myyntimiehiä ei enää tarvita – siinä on mahdollisuus huomattaviin säästöihin. Varastomiehet voivat luovuttaa tavarat tiskin takaa ja oppivat varmasti rahastamaan asiakkaat tai joku robotti.

    Onko joku huomannut mainoksista että kodinkoneliike mainostaa: Me myymme laatua ja kestäviä kodinkoneita. Kaikissa muissa yrityksissä on laatupäälliköitä ym. -vastaavia. Kodinkoneliikkeistä heitä on turha etsiä. Myynti on tänä vuonna laskenut huomattavasti ja joulukaupalta odotellaan alalla turhaan kohennusta tilanteeseen. Harvassa ovat alan positiiviset pilkahdukset: laatua ja tyyliä ovat ehkä Gaggenau, Saksassa valmistetut Mielet, Boschit ja Siemensit, italialainen Foster ja Alessi by Foster ja ruotsalaiset UPOt.

    Niin, pitikö tässä kirjoittaa startegiasta? Sitä ei ole!

    1. Konemies, kiitos perinpohjaisesta pohdinnastasi! Puhut ilmiselvästi kokemuksesta.

      Eihän se tosiaankaan myyjäpoloisen vika ole, jos koko bisnesmalli on jämähtänyt jonnekin menneeseen.

      Kuten sivustahuutaja tuossa mainitsi, nyt Verkkokauppa.com on tulossa kodinkonekisaan mukaan. Sillä luultavasti on logistiikka jo niin hyvässä kunnossa, että oksat pois.

      Luulisi, että ketjujen pomot miettisivät jo tuli persuuksissa, miten selvitä hengissä tulevista rytinöistä.

    2. Konemies sanoi: ”Ostajan olisi fiksua kysellä parista huoltoliikkeestä, mitkä koneet ovat hyviä. Huoltoliikkeillä on selkeä käsitys koneiden laadusta ja kestävyydestä.”

      90-luvulla minulla oli tv-vastaanotin, jonka kanssa jouduin useamman kerran vierailemaan huollossa. Sain sitten yhdellä käynnillä päähäni tehdä tuon Konemiehen ehdottaman kyselyn. Mikä mahtaisi olla tv-malli, joka kestää ja jossa ei ole vikoja? Huoltomies vastasi lakonisesti: ”Emminä tiedä. Kaikki ne on rikki jotka tänne tuodaan.”

  6. Tämä kirjoitus ja ostamisen helppous tuli mieleen, kun törmäsin eilen tällaiseen linkkiin: https://iq-store.toyota.fi/ .

    ”iQ on lisäksi markkinoiden ainoa auto, jonka voit ostaa myös verkkokaupan hyllyltä: valitse joko musta tai valkoinen iQ. Lisää ostoskoriisi haluamasi lisävarustepaketit ja siirry maksamaan. Halutessasi voit tilata ensin myös koeajon kohdasta iQ-test.”

    ”Toyota iQ-boutiQue on Suomen ainoa autoverkkokauppa; palvelussa voit maksaa ja tilata oman iQ:n alueesi Toyota-liikkeestä sekä tilata kotiinkuljetuksella tuotteita ja palveluja yhteistyökumppaniemme alati vaihtuvasta valikoimasta.”

    Oho. Siitä vaan auto ostoskoriin ja odottamaan että kärry tiputetaan pihalle ja avaimet lyödään käteen.

    1. Niidel, kiitos taas kerran panoksestasi: tämä on tosi hieno näyte tuotteistamisesta!

      Voin kuvitella heti miljoona vastaväitettä, miksei autoa muka voisi myydä verkkokaupassa.

      Esteitä voi meistä jokainen murehtia vaikka kaiket päivät. Toiset toimivat. Ja käärivät ”typerillä tempuillaan” asiakkaiden rahat.

  7. Oho, nyt paukahti sähköpostiin kovaa tekstiä Veikon Koneelta:

    ”Uuden pesukoneen ostajalle kotiinkuljetus, asennus ja vanhan poisvienti kaupan päälle! Edun arvo 70 e, kuljetus 25 km säteellä myymälästä ja asennus valmiiseen paikkaan (ei sisällä mahdollisia muutostöitä) Tarjous voimassa vain sähköpostirekisterissä oleville kanta-asiakkaille 7.-9.1.2010”

    Aika kova. Ainoa, mikä jäi epäilyttämään, oli ”ei sisällä mahdollisia muutostöitä”. En ainakaan minä osaa arvioida, mitkä ovat ”muutostöitä” ja mitkä ”normaaleja asennustöitä”… mutta väittäisin, että aika kova lupaus silti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Vesihana solmussa
Jari Parantainen

Tieteilijät vinkuvat kuin viljelijät

Tunnustan, etten ymmärrä tieteellisestä julkaisutoiminnasta tuon taivaallista. Mutta se saattaa olla pelkästään hyvä asia. Nimittäin tieteilijöille aihe saattaa olla liiankin läheinen. Ainakin sellainen vaikutelma syntyy,

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?
Jari Parantainen

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?

Jokainen myyjä oppii tunnistamaan vaaran merkit. Itse pelkään erityisesti sellaisia asiakasehdokkaita, jotka viljelevät brändi-sanaa. Brändin määritelmää voi jokainen käydä tankkaamassa vaikkapa Wikipediasta. Luultavasti et tule

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.