Loistavia surkeita asuntoja

1.4.2009    Jari Parantainen   2 kommenttia

Arabianrannan loft-talon rakennusprojekti on ollut yhtä tuskaa. Silti tuote on upea esimerkki erilaisen voimasta.

Helsingin Sanomat kertoi 28. maaliskuuta, että Arabianrantaan rakennettu loft-asuintalo on huonosti rakennettu. Kaupungin viranomaiset ovat turvautuneet tavallista kovempiin otteisiin, jotta Sato Oy hoitaisi kämppänsä kuntoon.

Neljä ostajaa on jo purkanut kaupat. Rakennuksesta löytyy koko ajan uusia virheitä, kun edellisiä yritetään korjata. Tarina on tuttu useimmille taloprojekteihin sotkeutuneille. Suomalaisten rakentajien jälki on ikävän usein aivan luokatonta.

Olen kuitenkin seuraillut hanketta sen julkistuksesta saakka. Se on nimittäin upea esimerkki siitä, miten erilaisuus vetää puoleensa.

Loft-idea todella poikkeaa tavanomaisesta. Rakentaja luovuttaa kämpät ostajille 5 metriä korkeina viimeistelemättöminä raakatiloina. Asukas vastaa itse siitä, että hän ”sisustaa” asuntonsa.

Laiskempi luulisi, ettei nykyihmistä kiinnosta vähääkään nikkaroida väliseiniä ja sutia sisäkattoja. Mutta vetelä on väärässä.

Kun Sato Oy julkisti hankkeensa joitain vuosia sitten, tarjolla olevista 39 kämpästä taisteli noin 2000 ostajaehdokasta!

Juu, silloin oli vielä nousukausi ja asunnot kävivät kaupaksi. Mutta ei se selitä hurjasta kysynnästä kuin murto-osan.

Jälkikäteen on helppo viisastella, että Sato Oy teki karkean hinnoitteluvirheen. Kun imu ylitti kaikki odotukset, alun perin alle 2000 euroksi arvioitu neliöhinta oli aivan liian alhainen. Ehkä jälkikin olisi ollut parempaa, jollei taksasta olisi tingitty.

Rakennustekniikka koskettaa meistä jokaista, asuimmepa millaisissa hökkeleissä tahansa. Silti se ei ole tämän juttuni aihe.

Kiinnitä sen sijaan huomiota siihen, miten erilainen viehättää ostajia. Erilainen on myös myyjälle mannaa. Yhtäkkiä ostajat jättävät tinkimisen sikseen. Erilaiselle kun on mahdoton määrittää juuri ”oikeaa” hintaa.

Sato Oy:n esimerkki kertoo myös siitä, että riittävän hyvä (eli erilainen) tuote todella myy itse itsensä. Tuotekehittäjien on turha kivittää munattomia markkinoijia, jos he itse suunnittelevat mitätöntä bulkkia. Mikään maailman markkinointi ei tee Ladasta Mersua.

Jollei tuote tai palvelu muuten ole erilainen, sissi ainakin yrittää tuotteistaa siitä sellaisen. Vain erilaisesta saa kunnon katteen.

 (0)



2 kommenttia

  1. Setä Mäkelä kirjoitti:

    Hyvä artikkeli, kiitos. Todettakoon vielä, että Ladakin oli ja on "erilainen". Nissan, Toyota, Ford, VW jne. ovat ehkä enemmän "tavallisia" :)

     (0)
     (0)
  2. Marko kirjoitti:

    Niin ehkä nykyaikana kun tuntuu että auton renkaidenkin vaihtoon tarvitaan ammattilainen, joku voisi rakentaa 'yksinkertaisen' auton josta löytyy vain tarpeellinen, vähän Lada-/miniläppäri-tyyliin. Auto voisi olla hieman edullisempi kuin nuo isoveljensä joista löytyy jos jonkinlaista 'tarpeellista' lisävarustetta. Moduulipäivitettävä auto, johon kuluttaja voisi ostaa lisäosia ja nikkaroida niitä siihen itse kuni harrastuksena. :D

     (0)
     (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *