Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Laskusi on myyntikirje

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Yritykselläsi on yksi asiakasrekisteri, joka on aina kunnossa. Se sisältää laskutusosoitteita. Mutta käytätkö tuota pääomaasi markkinointiin lainkaan?

Harva tulee ajatelleeksi, että kuluttajat kustantavat vain 5 prosenttia suomalaisista postipalveluista. Suurin osa maksuista tulee yrityksiltä ja yhteisöiltä. Potti koostuu monenmoisista paketeista, julkaisuista, laskuista, tiliotteista ja markkinointilähetyksistä.

Itellan konsernijohtaja Jukka Alho totesi tammikuussa pitämässään puheessa tiedossa olleen tosiasian: paperille painettuja laskuja tai tiliotteita ei enää kauan kulje. Jos esimerkiksi 30 % nykyisestä ykkösluokan kirjepostista käy turhaksi, se tarkoittaa, että postilta katoaa 4 000 – 6 000 työpaikkaa.

Mutta vielä jonkin aikaa paperille tulostettu lasku on tärkeä postinpalanen – ja sitä paitsi turkasen kallis!

Laskun tuottaminen, lähettäminen ja periminen maksaa keskimäärin jopa kymppejä. Siksi sissi repii investoinnista kaiken irti.

Pankit ja teleoperaattorit alkoivat aikanaan 1990-luvulla tehostaa toimiaan oikein urakalla. Käytännössä se tarkoitti sitä, ettei kuluttajia ollut enää varaa palvella ainakaan nenätysten. Eikä paljon muutenkaan. 

Esimerkiksi Elisa huomasi yhtäkkiä, ettei sillä ollut oikeastaan mitään yhteyttä asiakkaisiinsa. Niinpä se päätti valjastaa markkinointikäyttöön ainoan jäljellä olevan kontaktinsa. Elisan laskusta tuli myyntiviesti. Sen mukana on seurannut jo vuosia pieni tarjouslehtinen.

Aikanaan sissimarkkinoinnin isä Jay Conrad Levinson paukutti yrittäjien päähän samaa asiaa: kaikkialla on käyttämättömiä mahdollisuuksia. Miksi jättää käyntikortin kääntöpuoli tyhjäksi, kun siellä voisi olla mainoskin?

Siksi ilahduin, kun sain Talentumilta aivan uudenlaisen laskun. Aikaisemmin se oli vain tavallisen sekava lomake. Nyt mukana oli myös myyntimateriaalia.

Heti laskun loppusumman alla oli iso, värikäs nuoli ja kehoitus tutustua kääntöpuolen kirjatarjouksiin.

Juuri näin! Kun joku on ostanut yritykseltäsi kerran jotain, hän on hyvin todennäköinen uusintaostaja. Mikset siis yrittäisi myydä lisää heti, kun siihen aukeaa mahdollisuus?

Talentum käyttää aidon sissimarkkinoijan tapaan laskuaan myös markkinointitarkoituksiin.
Tätä sissimarkkinointi on käytännössä. Talentumin laskussa on hyvin tilaa myös näkyvälle myyntiviestille.

Lasku on siitä hyvä markkinointiviesti, että

  1. lähetät sen aina (lopulta) oikeaan osoitteeseen ja
  2. vastaanottaja lukee sen käytännössä aina.

Jos laskusi eivät löydä perille, markkinointi on pian murheistasi pienin joka tapauksessa. Siksi laskutusrekistereillä on taipumusta olla kunnossa.

Miten on oman laskulomakkeesi laita? Sisältääkö se ensimmäistäkään myyntipuheen poikasta? Vai onko se vain tavallisen tyly töksäytys:

Virvon, varvon, anna tonttu tonni. Muuten lähetän virolaiset viikarit perimään saatavani!

Muutenkin laskuttajat voisivat miettiä hiukan, millaisilla sotkuilla he kiusaavat asiakkaitaan. Yleensä viite- ja tilinumerot on kylvetty miten sattuu pitkin arkkia.

Kuitenkin jokainen tajuaa, että laskun tarkastajalle oleelliset tiedot voisivat olla yhtenä kokonaisuutena. Yllättävän usein paperilta puuttuu laskun lähettäjän (siis ihkaelävän henkilön) puhelinnumero, sähköpostiosoitteesta puhumattakaan. Tällaiset pienet yksityiskohdat helpottaisivat kummasti, jos laskun perusteita pitäisi selvittää.

Myös maksamiseen tarvittavat tiedot saisivat olla loogisesti peräkkäin. Se tarkoittaa loppusummaa, tilinumeroa ja viitenumeroa. 

Laskutusohjelmia laativat it-nikkarit ovat olleet tosi uneliaita. Ilmeisesti heillä ei ole käynyt mielessäkään, että lasku voisi olla markkinointiväline.

Viimeksi pari vuotta sitten kahlasin monta kotimaista laskutusohjelmistoa. Yhdessäkään niistä ei ollut toimintoa, jolla olisi voinut lisätä edes tekstimuotoista tarjousta laskulomakkeelle – kuvista nyt puhumattakaan. Niinpä olen tuottanut näihin päiviin saakka kaikki laskuni sitkeästi käsityönä. 

Lasku on helposti vain kulu. Mikset monistaisi sen avulla myyntipuheitasi?

8 vastausta

  1. Laskun käyttäminen myyntikirjeenä sisältää pienen riskin: Se lasku saattaa joutua roskikseen mainosten joukossa.

    Toisaalta jos lasku jää maksamatta ja pitää lähettää muistutuslasku, niin siinä on tietenkin hyvä tilaisuus lähettää lisää mainoksia…

  2. Meinasin laittaa Talentumin uuden laskun roskiin, luullen sitä tarjoukseksi. Onneksi luin tarkemmin ja jäin myös ihastelemaan laskun mahdollisuuksia…

  3. Sähköisestä laskusta on puhuttu jo monta vuotta. Sen avulla voidaan tiputtaa laskutuskuluja, mutta myös siihen voidaan automaattisesti linkittää suora linkki kauppiaan uusimpaan tarjoukseen. Etuna on se että perustiedot maksamisesta on helppo laittaa ja hyväksyä, mutta myös linkki voidaan siirtää suoraan uuteen tilaamiseen.

    1. Tuo linkitysmahdollisuus olisi tosiaan rautaa! Kunpa sähköinen lasku alkaisi vihdoin yleistyä. Kun se jonain päivänä on arkikäytössä, nämä nykyiset paperisulkeiset tuntuvat takuulla aivan naurettavalta muinaisjäänteeltä.

  4. Me olemme jo reilun vuoden ajan käyttäneet verkkolaskut.fi -palvelua ja olemme olleet siihen tosi tyytyväisiä.

    Meidän pienessä organisaatiossamme sekä laskuttaja että myyjä on sama henkilö. 🙂

    Olemme käyttäneet jo reilun vuoden ajan verkkolaskut.fi -palvelua hyvin tuloksin.
    Asiakas saa laskun e-mailitse pdf-tiedostona, käy hyväksymässä sen ja sitten vain odotellaan saatavia. Muistutuksetkin hoituu nopeasti.
    Lisäksi laskumailiin on mahdollista liittää viesti asiakkaalle + nettiosoite. Googlen analyticsillä voikin sitten kätevästi seurata, osuttiinko maaliin.

    Koko laskutusrumba löytyy yhdestä osoitteesta, siihen pääsee käsiksi mistä vain ja milloin vain. Lisäksi maksetusta laskusta lähtee tieto kirjanpitäjälle, koko homma on varsin kivuton ja kätevä.

    Ja ei, tämä ei ole maksettu mainos, vaan kannustava huuto puskaradiosta. 🙂

  5. Niin kauan kuin viitenumeroita syötetään käsin, mahdollisimman yksinkertaisen viitenumeron tarjoaminen asiakkaalle on hyvää palvelua. Tulee luettua ne tarjouksetkin paremmalla tuulella.

    Viitenumeron tarkoitus on identifioida lasku. Kaikki muu laskun informaatio on nykyisin saatavilla järjestelmistä, niitä ei tarvitse koodata viitenumeroon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Noste-energiapakkaus aiheuttaa riippuvuutta

Tiedemiehet selvittivät tuomareiden puolueettomuutta. Koehenkilöiden työ oli arvioida vankien ehdonalaista vankeutta koskevia hakemuksia. Tuomari käytti kunkin tapauksen tutkimiseen keskimäärin 6 minuuttia. Tyypillinen ratkaisu oli kieltävä.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.