Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Maailman surkein strategia

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Bisneshotelli on joka puolella maailmaa aivan samanlainen. Maailman surkein strategia tuottaa klooneja.

Mikä yhdistää maailman hotelleja? No se, että ne ovat aina aivan samanlaisia.

Toki oikein hienon putiikin ovimies pukeutuu komeammin. Marmoria ja kultauksia riittää. Palveluskunta kumartaa syvempään (käsi ojossa).

Mutta siitä huolimatta erot ovat vain pintaa. Peruskuvio on aina täysin identtinen.

Jokaisessa hotellissa on vastaanottotiski. Sen takana hymyilee aina vastaanottohenkilö. Hän toivottaa tervetulleeksi ja pyytää kirjoittamaan kotiosoitteen lapulle. Tosin hän tietää kaikki tiedot etukäteen, mutta silti.

Suomea edullisemman työnvoiman maissa kantaja tuo (väkisin) laukut huoneeseen ja neuvoo, missä kylpyhuone sijaitsee.

Ikään kuin vieras olisi niin nuija, ettei hän löytäisi pöntölle omin avuin.

TV on valmiiksi päällä, soittaa muzakkia ja toivottaa tervetulleeksi. Parhaimmillaan tyynyltä löytyy karamelli.

Jos et heti äkkää ripustaa kieltolappua ovenripaan, pian huomaat esitteleväsi kalsareitasi huoneeseesi tunkevalle henkilökunnalle.

Työpöytä on täynnä hotellin omaa sälää. Yhtään sähköpistoketta ei ole vapaana edes matkapuhelimen laturille. Tai jos niitä on, ne ovat lattialla jossain huonekalujen takana.

Langaton verkko on ehkä maksuton, mutta sitä ei saa käyttöön. Avainkoodit on haettava erikseen respasta.

Pian saat nauttia kylmästä suihkusta – kunnes keksit, miten millainen perverssi on tällä kertaa suunnitellut ”helppokäyttöiset” hanat. Vesi roiskuu aina lattialle.

WC:n seinässä on puhelin, jota ei kukaan koskaan käytä. Pehmopaperin pää on taitettu nuoleksi.

Matkalaukuille ei ole koskaan riittävästi laskutilaa. Jos jokin taso on olemassa, se on liian lähellä seinää. Pakaasin kansi ei pysy auki.

Tallelokero on aina niin matalalla, että sitä on käytettävä rukousasennossa. Ilmastointia varten on ohjausvärkki seinässä, mutta lämpötilaan se ei näytä vaikuttavan.

Yöpöydän laatikossa on raamattu, jota kukaan ei ole koskaan lukenut.

Idea tuli varmasti selväksi. Jokin yksityiskohta voi olla joskus toisin. Mutta muuten hotellit ovat kuin klooneja keskenään.

Millainen olisi sitten (edes vähän) toisenlainen majoitusliike? Tässä muutamia ajatuksia:

  1. Huoneessa voisi olla valmiina kartta ympäristöstä löytyvistä mielenkiintoisista kävelyreiteistä ja kaupoista.
  2. Kuntosali saisi olla auki vuorokauden ympäri, sillä monen vieraan sisäinen kello on sekaisin.
  3. Pöytävaraukset, golfvuorot sun muut hoidettaisiin verkkokyselyn avulla ennen vierailua.
  4. Oman huoneen sijainnin saisi valita etukäteen verkosta, kuten lentokoneen istuinpaikat yhä useammin.
  5. Minibaarin voisi tyhjentää ”ilmaiseksi” ainakin kertaalleen.
  6. Julkinen langaton verkko olisi heti avoinna koko hotellin alueella.
  7. Huonepalvelun ruokalista löytyisi verkosta niin, että sapuskat olisivat tilattavissa valmiiksi huoneeseen.
  8. Huoneeseen pääsisi heti, vastaanottomuodollisuudet hoidettaisiin joskus myöhemmin.
  9. Aamiaishuoneessa olisi pöytä, josta kaikki halukkaat saisivat ottaa eväspussin mukaansa.
  10. Vastaanotosta saisi pakkauksen paikallista pikkurahaa ensimmäisiä tippejä varten.
  11. Huoneessa olisi rivi pistokkeita eri latureille.
  12. Yöpöydältä löytyisi ajankohtainen pokkari, jonka vieras saisi napata mukaansa.

Keksitkö joukon jatkoksi lisää isoja tai pieniä muutoksia?

Kopiointi on maailman surkein strategia. Toisenlaista hotellia on jo tosi vaikea suunnitella. Olemme kaikki liian tottuneita nykytilaan. Suurin osa omituisuuksistakin on muuttunut täysin itsestäänselvyyksiksi. 

Onko toimialasi yhden sortin hotellibisnes? Mitä jysähtäneempi alasi on, sitä rajummin pystyisit poikkeamaan ruodusta.

PS. Muista lukea tuoreita vinkkejä myös Sissimarkkinointi-blogista!

Lähteet: Daniel Zanetti: Amaze Your Customers – Creative Tips on Winning & Keeping Your Customers, 2003, Tekniikka & Talous 19.9.2008

24 vastausta

  1. Tuolla reseptillä saisi kyllä aika nopeasti uskollisen asiakaskunnan. Ainoastaan kohta 5 (”Minibaarin voisi tyhjentää “ilmaiseksi” ainakin kertaalleen”) on vähän epäilyttävä. 😉

    Se olisi myös kiva, että olisi samperin selkeästi monen aikaan se henkilökunta tulee kolkuttelemaan ovelle (useimmiten tuntuu, että pitää laittaa tuoli kahvan alle, että uskaltaa kömpiä suihkuun).

    Jo yleensä se, että voisi etukäteen _helposti_ tilata huoneeseensa lehden ja jotain syötävää, voisi olla aika hitti.

  2. Ettei asia olisi liian yksinkertainen niin viranomaiset ovat asettaneet kaikenlaisia määräyksiä ja rajoituksia majoituselinkeinolle. Esimerkiksi se majoituskortti johon pitää omat tiedot käsin raapustaa on viranomaisdokumentti. Majoitusyrittäjä ei sitä pysty hyödyntämään kunnolla edes osoitetietojen tarkastamiseen sillä ihmisten käsiala on mitä on.

    Se on kyllä totta että hotellit ovat niin toistensa klooneja että pienelläkin jutulla erottuu helposti edukseen. Itse muistan kymmenen vuoden takaa mukavan hotellin Unkarissa. Henkilökunta kyseli kuulumisia, ja osasi suositella turisteille juuri heitä mahdollisesti kiinnostavia ravintoloita ja tapahtumia.

    1. Jeejee,

      Kiitos kommentistasi! Suomessa enemmistö on vieläkin tsaarin alamaisia ja suhtautuu ryppyotsaisesti esimerkiksi hotellin viranomaislomakkeisiin.

      Itse olen kirjoitellut niihin huvin vuoksi aina mitä sattuu aina Batmanista alkaen. Henkilötunnustani en lapulle paljasta koskaan.

      Hotellin respan väelle asia on aina ollut aivan yhdentekevä – ja niin on kuulemma poliisillekin.

  3. Jepulis. Hyviä ideoita: 1 ja 2 vaativat vain hyvää tahtoa ja hieman vaivaa alussa. Nro 3: toimii, jos osa ajoista varataan myös paikan ex-tempore-varaajille. Nro 4: ei taida toimia – veikkaan, että kadunpuoleisten huoneiden käyttöaste jää matalaksi, mikä näkyy suoraan viivan alla. Nrot 5 ja 6 leivotaan tietysti huoneen hintaan sisään. Nro 7: hyvänen aika, miksi näin ei jo ole – siksi, että no-show’takin on olemassa, mutta tämä on silti järjestelykysymys (esim. ruoka tulee 30 min. kuluttua sisäänkirjautumisesta – vaatisi vähän räätälöintiä sisäänkirjausohjelmaan). Nro 8: viranomaiset eivät tykkää. Nro 9: loistoidea! Nro 11: yhtä tuskaa… ne sähkötyöt on niin vaikeita… Nrot 10 ja 12: Joo, mutta näitä on vaikea leipoa huoneen hintaan sisään, book-crossing-tyyppinen kirjasto aulassa ei kai ole liian vaikeaa…

  4. Kartta missä on lähialueen ravintolat jne olisi todella kova. Itse törmäsin loistavaan palveluun viimeksi viime viikolla hostellissa, jossa mukava unkarilainen (onko sattuumaa edellisen kirjoittajan kokemuksen kanssa!) kaveri antoi meille oman kartan ja merkkasi siihen paikkoja, joista olimme kiinnostuneita ja myös muutaman paikallisen erikoisuuden. Näin tiesimme heti mihin suuntaan lähteä kävelemään.
    Palvelu ei maksa hostellille/hotellille mitään extraa koska yleensä respassa on joku antamassa avaimet.

  5. Löysin Pölli tästä-blogin vahingossa, kun etsin jotain tietoa yrityksen perustamisesta. Appelsiinit kyltteineen hertätti huomioini ja aloin lukea.

    En pystynyt lopettamaan, niin vetovoimaisen kirkkaita olivat Parantaisen kirjoitukset. Parasta on, että ideoita voi soveltaa myös opettamiseen, kasvatukseen ja elämään yleensä! Lopulta jouduin laittamaan itselleni aikarajat, jotta voisin nukkua ja käydä töissäkin. Nyt olen lukenut kaikki tekstit ja seuraan blogia reaaliajassa.

    Kiitos!

    1. Hanna,

      Kiitos kannustavasta palautteestasi! Vain uskomattoman vaatimaton luonteeni estää kommentoimasta aihetta (tai edes hedelmien laatua) tämän enempää.

  6. Pokkareita (tai muutakaan lukemista, sanomalehtiä ei lasketa) en ole tainnut nähdä missään hotellissa myynnissä, ellei sitten aulassa ole ollut erillistä kauppaa. Niinpä usein onkin käynyt niin, että ilta on pitänyt viettää ikävästi vailla puuhaa.

    Erityisesti saksankieliset maat saisivat ryhdistäytyä ja hankkia edes päivän lehdet muilla kansainvälisillä. Pieni vaiva – iloisempi asiakas.

  7. Täytyy munkin kommentoida että en tunne kirjoittajaa mutta aina hauskaa luettavaa. Se on harvinaista blogeissa.

  8. Jos puhutaan Suomesta, lomakkeiden täyttämisen syynä on tilastointi. Lomakkeiden avulla tutkitaan, kuinka paljon Suomeen suuntautuu liikematkailua jne. Tylsää viranomaispuuhastelua, jossa pyydetään yöpyjien apua. Kukaan muu ei oikein voi tietää, mistä tulet ja millä asialla olet. Totta myös on, että kukaan ei ole kiinnostunut jos kirjoitat lomakkeeseen Mikki Hiiri. Se, kuinka lomakkeisiin suhtaudutaan, riippuu kirjoittajan kulttuurista. Aasialaiset täyttävät lomakkeen joka ruudun, myös ne, jotka on varattu hotellin omia merkintöjä varten.

    Oman huoneen valinta netin kautta on hyvä idea, mutta teknisesti hieman haastava, sillä hotelleissa on käsittämätön määrä no showta (= ei tulla paikalle, mutta ei myöskään peruta). Jos lentoliputkin voisi maksaa vasta matkan jälkeen, voisi lentojen käyttöasteet olla myös hieman erilaiset. Lisäksi omat haasteensa asettavat matkatoimistot, joilla on kiintiöitä ja erilaiset ryhmät. Joissain hotelleissa yöpyy toisinaan diplomaattiryhmiä, joille suljetaan koko kerros. Tällaisissa tilanteissa hotellin täytyy pystyä siirtelemään varauksia. Mikään ei toki ole mahdotonta. Hotelleissa kuitenkin tapahtuu taustalla paljon sellaista, mikä ei näy. Tämä saattaa vaikuttaa siihen, että hotellien tekemiset vaikuttavat tyhmiltä.

    Mitä tulee ruokaan, sitä taas säätelee elintarvikelainsäädäntö, jonka mukaan ruoan kylmäketju ei saa katketa jne. Toki tämä olisi toteutettavissa. Sen kuin vain laitetaan suuremmat jääkaapit huoneisiin tai jokin vastaava järjestely. Tässä tulee kuitenkin kustannuskysymykset esille. Onko tällaisen palvelun kysyntä niin suurta, että hotellien kannattaa satsata siihen? Hyvä kysymys, jota hotellit voisivat miettiä ja tutkia. Itse käytän minibaaria juuri sen verran, että vierailun alussa tyhjennän minibaarin sisällön pöydälle, jotta saan omat joghurtit ja omenat sinne tilalle. Kenties minibaari alkaa olla jo aikansa elänyt.

    Huoneiden perusvarusteluun vaikuttaa myös paikallinen kulttuuri. Pian kaksi vuotta tulee siitä, kun kurvasin junalla Venäjän halki. Matka päättyi Pekingiin, josta olin matkakumppanini kanssa varannut ennakkoon tasokkaasta business -hotellista huoneen. Takana oli reipas viikko Siperiassa ja Mongoliassa, majoittuminen junassa tai jurtassa. Vastaanotossa passeistamme otettiin valokopiot ja luottokortilta katevaraus. Olimme varmaan hurjemman näköisiä kuin tajusimmekaan… Huoneessa meitä odotti lasiseinäinen WC (siis sellainen, missä sängyllä pötköttävä näkee tuskaiset ilmeesi kun taistelet turistiripulin kanssa) ja erootiikkasetti, jossa oli kyllä ihan kaikkea ja kaikille. Aluksi en tajunnut, mitä ne olivat. Mutta kyllä siinä hieman posket helottivat kun eloveenan aivot alkoivat raksuttaa.

    Ei siis aivan standardia Suomen mittakaavasta, mutta varmasti aivan normaalia Kiinassa. Eikö se ole myös vähän niin, että tarve muokkaa tarjontaa?

    Hotelleissa on paljon hölmöyksiä, jotka saataisiin karsittua pois, jos vain asioita mietittäisiin. Esimerkkinä tässä Jarin mainitsema säilytyslokero, jota käyttääkseen pitää olla käärmenainen/-mies tai matkatavaratasot, jossa ei voi säilyttää laukkuaan. Nämä ovat itsestäänselvyyksiä, jotka ”kuuluvat” olla hotelleissa. Vaikka ne eivät olisi käytännöllisiä.

  9. Tässä vähän toisenlainen hotelli, jossa huonepalvelun menu on mm. lista lähiravintoloiden kotiinkuljetusnumeroista. Lisäksi hotellin kaikki huoneet sijaitsevat eri kaupungeissa (ainakin tulevaisuudessa) https://www.hotelroom.fi/

  10. Hotelleja on tullut koluttua ja niitä on ollut moneen lähtöön.

    Scandic hotelleissa on yleensä respassa myynnissä hedelmiä, Radissoneissa saa ainakin business luokassa lehden oven taakse lehtitelineeseen, Monte Carlossa sain survival kitin hotellihuoneeseen kun ilmoitin matkalaukkujen häviämisestä lentomatkalla. Piti sisällään tarvittavat hygienia tuotteet. Palvelu seuraa näissä standardihotelleissa kanta-asiakaskortin bonusmäärää. Mitä enemmän yöpymisiä, sitä helpommin saa palvelut ilman eri pyyntöjä.

    Yleistyksenä voisin sanoa, että mitä etelämmäksi mennään sitä huonommin toimivat hotellin varustukset mutta sitä henkilökohtaisempi on palvelu. Pohjoismaissa ja pohjois-euroopassa hotellit toimivat teknisesti hyvin, suihkuista tulee lämmintä vettä jne. mutta palvelu on standardin omaista.

    Mustanmeren rannan hotelleissa (enkä puhu nyt turistihotelleista) yritys on kova. Henkilökunta yrittää tosissaa, mutta hotellit on mitä on. Ihan hyvä jos koko illan on sähköt hotellissa, lämmintä vettä aamulla ja hotellin ainoa tietokone toimisi, että saisi laskun tulostettua. Wlaneista ei tietoakaan, kännykkäverkostakaan ei saa data yhteyksiä. Jopa luottokortilla maksaminen on jo iso haaste näissä entisissä itäblokin maissa. Erottuvat kyllä massasta=;-)

    Henkilökunta on avain kaikkeen hotellipalvelussa. Iloinen, palvelualtis henkilökunta saa pienet puutteet unohtumaan. Hyvästäkään hotellista ei jää hyvä mieli jos porukka on penseää ja ylimielistä.

  11. Tätä olen itsekin ajatellut, vaikka en mikään hotellien suurkuluttaja olekaan.
    Aivan ehdoton juttu olisi jos asiakas saisi itse räätälöidä hotellipalvelut itselleen etukäteen netissä. Suuret hotelli ketjut voisivat tarjota palvelun jossa asiakas saisi netistä valita itselle sopivat jutut. Tällä voitaisiin karsia turhat asiat pois (kuka tarvitsee seitsemää erikokoista pyyhettä?).
    Omalla varausnumerolla voisi kirjautua palveluun, josta sitten voi eri kategorioista valita palvelut jotka haluaa. Esim. minibaari kategoriasta valitset juomat jotka haluat.
    Sitten valitset maksulliset kanavat, peiton ja tyynyn, valitset tarvitsetko saippuat vai löytyykö itseltä. Varaat vaikka hlökohtaisen saunan ja hieronnan. Merkkaat lempi ruokasi ym ym ym ym. Ja tietysti uutuuskirja valikoimasta valitset minkä kirjan yöpöydälle haluat.
    Ohjelma laskee valmiin hinnan paketille JA TALLENTAA TIEDOT REKISTERIIN. Seuraavalla kerralla kun varaat hotelli yötä taas eripuolelta maailmaa samasta ketjusta sinulle ehdotetaan taas ne kaikki samat palvelut jotka valitsit viime kerralla ja voit muokata niitä tarvittaessa.

    Tämän tyyppinen juttu antaisi varmasti asiakkaalle hyvin ihmisläheisin kuvan hotellista ja valinnan vapaus on aina hyvä juttu.
    Ne kenellä on ylimääräistä rahaa voivat panostaa huoneeseen juuri niin paljon kuin haluaa ja pikkurahalla reissaavat voivat poistaa kaiken ”turhan” paketista. Esim. Pelkkä huone ilman mitään extroja kuitenkin laadukkaasta hotellista on varmasti parempi vaihtoehto kuin pieni epäilyttävä hostelli kaupungin laidalta.

    Samaa juttua voi soveltaa lähes mihin tahansa palveluun.

  12. Mua on jo pitkään mietityttänyt, että mikä taho keksi alunperin, että jokaisen matkailijan unelma on tyhjä hiekkaranta, jossa on palmuja? – sooo boring!

  13. Monessa asiassa olen Jari kanssasi (sen mitä nyt olen kirjoituksiisi ehtinyt tutustua) samaa mieltä. Tälläkin kertaa hihastasi löytyi nippu varsin innovatiivisia ja käyttökelpoisia tapoja hotelliyrittäjille erottautua massasta.

    Mutta kun kirjoitat ”Mikä yhdistää maailman hotelleja? No se, että ne ovat aina aivan samanlaisia.”, olet mielestäni väärässä. Asian todetaksesi ei sinun tarvitse lähteä edes ulkomaille. Riittää kun kävelet seuraavan kerran Stockalla vieraillessasi muutaman korttelin Lönkkaa Ruoholahden suuntaan. Vastaasi tulee yksi Omenahotellin majoituslaitos. Heidän konseptinsa on tavallisista hotlista varsin poikkeava.

    Kandee käydä tsekkaamassa: http://www.omenahotels.com

  14. Lisää hyviä muutoksia business-hotelleihin?

    – työpöydän yläpuolelle kunnon rivi *eri maiden mallisia* sähköpistokkeita – ettei tarvitsisi etsiä konverttereita. Hotellien käyttäjät kuitenkin ovat usein vierailla mailla, eikö?

    – sänky pedattuna niin että lakanoita ei ole taiteltu painijan voimin sängyn uumeniin. En ole koskaan ymmärtänyt miksi sängyt pedataan niin tiukkaan että niitä saa aukomalla aukoa.

    – vessoihin ja suihkuihin järkevät hanat. Britit näemmä vieläkin pitävät järkevänä annostella kuuman ja kylmän veden eri putkista?

    – huoneessa oleviin hotellispekseihin selkeät infot: kuvat hotellin ravintoloista, ehkä jopa parista annoksesta? Kunnon neuvot siitä missä varustuksessa kannattaa marssia hotellin uima-altaalle jne.

    Ja minibaarista vielä sen verran, että jos käy paljon Inter-Continentaleissa ja Holiday Inneissä, kannattaa hankkia heidän kanta-asiakaskorttinsa. Korkeimmalla tasolla (”Royal Ambassador” ) on nimittäin tällainen etu:

    ”Complimentary beverages from the mini bar in the Royal Ambassador’s personal room”

  15. Kun Jari postauksessa oikein erikseen mainostit toista blogiasi (joka sekin on mainio, kiitos vain), niin annan samalla lukijapalautetta:

    Sissimarkkinointi-blogin lukeminen kännykällä on nautinnollista.

    Pölli Tästä -blogin lukeminen kännykällä on täyttä tuskaa.

    Näin siis Nokia E90:n vakiona mukana tulevalla RSS-readerillä (selaimen ”Web Feeds”).

    Kokeile itse niin huomaat eron.

  16. Hotellit voisivat myös aloittaa ihan perusasioista:

    – Rekisteröityessä olisi helppoa myydä upgrade, pitkän lennon jälkeen ”Mikään summa ei tunnu missään” jos hintaan sisältyy esim. Club-tilan käyttö ja ekstra hyvä patjatyyny yhdistelmä. Kertaakaan näin ei ole kuitenkaan käynyt. Sama muuten koskee lento-yhtiöitä…

    – Non-smoking hotelleissa ja -huoneissa on lähes poikkeuksetta tarjolla tuhkakupit ja tikut. WTF?

    – Hotellia varatessa voisivat kysyä myös halua kyyditykseen lentokentältä hotellille. Ottaisin. Esimerkiksi Pulkovon kentältä Nevskille hotelliin voi olla yllättävän kettumainen keikka. Ei ole helppo tingata. Ei ole ei. Sama koskee myös muita maita.

    – Raamatun lisäksi hotellissa voisi tosiaan olla myös tarjolla vaikka akuankkaa tai vaikkapa Wilbur Smithiä. Raamattu kun on tullut jo loppuunkaluttua:)

    – Vessapaperi on yllättävän huonoa/ohutta/karkeaa, mitä kauemmaksi UPM-Kymmenen päämajasta mennään. Ei se voi olla niin vaikeata.

  17. Itse haluaisin kirjaston! …Joo, okei, aika mahdoton ajatus.

    Mutta olisi mahtavaa, jos voisin käydä toisessa maassa ekana iltana lainaamassa kirjoja paikallisesta kirjastosta ilman kirjastokortin tekemistä jada jada, tai joku kävisi hakemassa sen englanninkielisen teoksen jota kaipaan. Ei tarvitsisi Suomesta asti raahata tekemistä mukaansa ja pelätä, että kirja unohtuu jälkeen. Kirjan voisi sitten vain jättää huoneeseen ja joku kävisi sen palauttamassa – ja jos kirja katoaisi asiakkaan mukaan, laskun voi lähettää perässä.

    Tai saisin tietokoneen ja pelejä pelattavaksi yöllä: vähentäisi muuten muutenkin nuorison riekkumista hotellin käytävillä häiritsemässä muita asiakkaita. Näin nuoren ja tietokoneriippuvaisen näkökulmasta.

  18. Yksi tärkeä asia, joka on jäänyt pois, on työpöytä, jonka ääressä voi ihan oikesti tehdä töitä eli siihen mahtuu kunnolla kone ja muut tykötarpeet, kuten hiiri. Samoin arvostaisin mahdollisuutta saada lainaan näyttö ja kaiuttimet.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

TV anchor training for telling news
Jari Parantainen

Asiakkaasi kamera pimeänä? Laadi neuvotteluetiketti.

Videoneuvottelu on raivostuttava, jos joku pitää kameransa pimeänä. Miltä kasvonsa peittävä vastapuoli tuntuisi perinteisessä palaverissa? Tee asialle jotain. Lähetä neuvotteluetiketti etukäteen.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.