Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Johtaja on fiksumpi kuin sinä

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Georgian mekkala osoitti, että jopa pääministerimme ja presidenttimme ovat yhä rähmällään Venäjälle. Onko sitten ihme, että maassamme riittää muitakin tsaarille uskollisia? He uskovat, että ylimykset ovat meitä muita fiksumpia.

Alma Median pomo Kai Telanne kenkäisi tuoreimman päätoimittajansa portaikkoon ennen kuin tämä ehti edes aloittaa. Keskustelupalstat täyttyivät kiihkeistä mielipiteistä Johanna Korhosen puolesta ja vastaan.

Kommentoijien joukosta erottui jälleen kerran alamaisten ryhmä. Siihen kuuluvat eivät voi uskoa, että ison pörssiyhtiön pääpukari voisi olla nuija.

”Eihän kai kukaan ole niin tyhmä, että hän todella erottaisi jonkun hänen seksuaalisen suuntautumisensa takia”, tsaarille uskolliset rauhoittelevat muita.

”Taustalla on pakko olla jokin älykäs strategia. Me maan matoset emme vain tiedä, mikä sen on. Ja vaikka tietäisimmekin, se ylittäisi meidän tavallisten tallaajien käsityskyvyn.”

Korkeimman oikeuden tuomari Eeva Vuori joutui hankalaan tilanteeseen vuonna 1996. Häntä epäiltiin yhdessä puolisonsa Ilkka Vuoren kanssa veronkierrosta.

Lopulta syyttäjä päätti, että Suomessa on ainakin yksi mykkäkoulusta kroonisesti kärsivä perhe. Vaimo ei nimittäin tiennyt, että hänen miehensä otti osan pariskunnan yhteisen kesähuvilan kauppasummasta pimeänä.

Joka tapauksessa Eeva Vuoren kiirastuli herätti aivan vastaavia kommentteja kuin Kai Telanne nyt runsaat 10 vuotta myöhemmin.

Ei maamme ylintä oikeusistuinta edustava tuomari voi olla niin moraaliton. Tai jos se on totta, miten sellainen ihminen on päässyt luikertelemaan niin merkittävään asemaan?

Näin ajattelevien ihmiset uskovat vankasti, että on olemassa kahden kerroksen väkeä.

Alakerran tavallisia ihmisiä riivaavat monet inhottavat piirteet, kuten ahneus ja tyhmyys.

Sen sijaan yläkerrassa majailee fiksumpaa porukkaa. He leijuvat maallisten houkutusten yläpuolella.

Koska eliitti on varakasta, tuskin jokin mitätön veronkierto kiinnostaa. Puhumattakaan, että vintillä vaivaisivat jotkin jonninjoutavat ennakkoluulot.

Mutta miksei Alman Hetero-Telanne olisi saattanut yksinkertaisesti panikoida ja sössiä viimeisen päälle?

Näytteitä johtajien inhimillisistä ominaisuuksista löytyy joka puolelta. Ystäväni ihmetteli tänään, että Utele-instituutti oli muuttanut Oulunsalon lentokentän lähellä entistäkin komeampaan pytinkiin.

Utele on meitä pitkään askarruttanut esimerkki siitä, miten hyvin paketoitu hölynpöly näyttää pitävän firman tavalla tai toisella hengissä vuodesta toiseen.

Firman päähenkilö on vikkelä liikemies Jorma Saarni, joka on kehittänyt (mielestään) mullistavan Utele-teorian.

Mitä mieltä itse olet Utelesta? Sijoittaisitko yritykseen rahojasi?

Taidat kuulua alakerran väkeen, jos epäröit.

Nimittäin Talouselämä-lehti kertoi syyskuussa 2006, että Utelen hallitukseen oli liittynyt Keskon hallintoneuvoston entinen puheenjohtaja, kauppaneuvos Matti Kallio.

Lisäksi hänen seurakseen oli liittynyt entisen Soneran ja kuwaitilaisen Wataniya-operaattorin toimitusjohtaja Harri Koponen.

Talouselämän jutun mukaan nämä bisneseliitin edustajat uskovat Utele-konseptiin siinä määrin, että he ovat sijoittaneet firmaan omia rahojaan.

Isonkin yrityksen johtaja on pohjimmiltaan ihan tavallinen toope. Jos haluat myydä yläkerran nurkkahuoneeseen, se onnistuu periaatteessa samoin kuin kenelle muulle tahansa.

4 vastausta

  1. Tämä menee hieman aiheen sivusta, mutta tuo Utele on kyllä pysynyt hämmästyttävän pitkään pystyssä. Syy on varmaan mielenkiintoisen yritysrakennelman.

    Utele Internationalin bisnes on kiinteistön vuokraaminen. Nettikirjoitusten mukaan Utele todellakin hallinnoi Oulun lähellä kiinteistöä, jossa on vuokralla mm. Tracker Oy. Näin sillä on oikeaa tuottavaa bisnestä, eli toiminta on jatkuvaa ja sillä on luottamusta herättävät toimitilat, logot ja liput.

    Sen sijaan Utele Instituutti Oy ja Utele Energy Oy, jotka myös ovat vuokralla Utele Internationalilla, ovat sitoutuneet tähän Utele humpuukiin. Ne ovat kuitenkin erillisiä yrityksiä – taitavat olla pääosin pöytälaatikossa.

    Utele Energy Oy, joka on kai se yritys, jonka osakkeita ihmiset ovat ostaneet, on osannut varoa antamasta liian positiivisia ja selviä lupauksia tekemisistään ja tuotteistaan, ja varmaan tästä syystä poliisikaan ei ole kiinnostunut tapauksesta. Muuten kohtalo voisi olla kuin nanokemisti Rainer Partasella ikään.

  2. Näin se on. Yläkerran väen kanssa pitää nimenomaan toimia kuten kaikkien muidenkin. Vain silloin he voivat pitää sinua vertaisenaan ja ovat halukkaita tekemään yhteistyötä.

  3. Firmat joissa esim. myyntiluvut ennakoidaan kollektiivisesti, eli vaikka liikkeiden työntekijä tekevät myyntiennusteet ja niistä laaditussa ennusteessa päästää reilusti tarkempaan tulokseen kuin että alan asiantuntijat tekisivät saman ennusteen paremmilla tiedoilla. Esimerkki tuli esille Gary Hamellin Johtamisen tulevaisuus -kirjasta.

    Joka tapauksessa luulisi olevan selvää että kukaan ei osaa toimia virheetömästi ja virheiden riski kasvaa kun päättämässä on vain yksi tai muutama henkilö. Johtajalla on ehkä enemmän tietoa, mutta päätökset tehdään osaltaan suppeasta näkökulmasta. Toisaalta ”laumassa” tyhmyys tiivistyy, mutta sielläkin on aina ”johtaja” joka keksii ne tyhmyydet.

    Kohta selvii mitä lähtölaskenta tarkoittaa…

  4. Ulkoministerimme taitaa olla rähmällään Wall Streetiin ja Brysseliin päin. Onko se yhtään parempi asia?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?
Jari Parantainen

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?

Jokainen myyjä oppii tunnistamaan vaaran merkit. Itse pelkään erityisesti sellaisia asiakasehdokkaita, jotka viljelevät brändi-sanaa. Brändin määritelmää voi jokainen käydä tankkaamassa vaikkapa Wikipediasta. Luultavasti et tule

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.