Tukevassa tuiskeessa?

13.4.2008    Jari Parantainen   3 kommenttia

Dilbertin isä Scott Adams on joskus sanonut, ettei hän voi käyttää läheskään kaikkia tositarinoita, joita hänen sarjakuviensa lukijat lähettävät. Ne ovat liian absurdeja, että niitä voisi höydyntää edes sarjakuvissa.

Ihmiset pusaavat organisaatioidensa syövereissä melko järjettömiä juttuja. Välillä ihmettelen, voiko moista edes tuottaa muuten kuin tukevassa tuiskeessa?

Hyvä ystäväni Seppo Laukasto lähetti näytteen siitä, mitä hän oli löytänyt ostamansa tuotteen takuupykälistä:

Toshiba tarjoaa oheiset tiedot sellaisenaan ilman mitään nimenomaista tai konkludenttista takuuta, mukaan lukien, mutta ei yksinomaan, konkludenttinen takuu myyntikelpoisuudesta tai soveltuvuus tiettyyn tarkoitukseen. Toshiba ei ole vastuussa oheisten tietojen ajanmukaisuudesta, paikkansapitävyydestä, täydellisyydestä tai laadusta. Toshiba ei ole vastuussa oheisten tietojen (mukaan luettuina epätäydellisten tai paikkansapitämättömien tietojen) käytöstä aiheutuvista vahingoista.

Nyt asiakas on sitten ilmeisesti sivistynyt ilman konkludenttista takuuta viisastumisesta tai jotain?

Olli Lehtinen Anjalankoskelta kertoi saaneensa parikin identtistä tarjousta Valittujen Palojen tilauksista. Ne olivat sikäli hassuja, että hän on jo lehden tilaaja. Ei liene kovin todennäköistä, että useille numeroille olisi käyttöä.

Olli lähetti palautetta. Tässä Anna-Leenan vastaus:

Kiitos yhteydenotostasi ja tärkeästä palautteestasi. Toimintamme perustuu hyvän ja luotettavan palvelun periaatteelle, ja tavoitteenamme on tarjota korkealaatuisia tuotteita, joihin asiakkaamme ovat tyytyväisiä. On tärkeää, että myös toiminnassamme esiintyvät huomauttamisen aiheet tulevat tietoomme, ja pystymme vastaisuudessa parantamaan palveluamme toivomallanne tavalla.

Lämmin kiitos palautteestasi.
Ystävällisin terveisin
Valitut Palat – Asiakaspalvelu
Anna-Leena

Hienoa tuo viestistä huokuva, asiakkaan ongelmaan paneutuva täsmänäkökulma, eikö totta? Tulee ikävä Kaarina Mäkelän aikoja. Vaikka hän oli keksitty henkilö, viesteissä oli sentään vielä jokin ajatus.

Näytä kirjoittamasi teksti vaikka äidillesi. Jos hän ei sitä ymmärrä, ota sata punnerrusta ja kirjoita turinasi uudelleen.

 (0)



3 kommenttia

  1. Samuel Hovi kirjoitti:

    Myös tuon "täsmänäkökulman" voi mokata. Tiedustelin jokin aika sitten, miksi AdWords-kuponkini ei ole päivittynyt tiliini. Copypeistauksen haju tuli hyvin vahvana, kun valmiiden I understand that you... fraasien perään kopioidut sepustukset olivat täsmälleen samoja kuin lähettämässäni tukipyynnössä. Viesti muuttui todella koomiseksi vasta siinä vaiheessa, kun tajusin, että muutamassa kohdassa minä-muoto oli unohtunut vaihtaa sinä-muodoksi. Varsinaiseen ongelmaan ei tietysti annettu vastausta, vaan paste-linjalla jatkaen aloituksen perään oli kopioitu kupongin käyttöehdot.

     (0)
     (0)
  2. Juha Söderholm kirjoitti:

    Google on kyllä ihan legendaarinen tuossa kasvottomien copy-paste -mailien lähettämisessä.

    Jossei sulla ole omaa yhteyshenkilöä Googlella niin hankalaksi menee.

     (0)
     (0)
  3. sanaseppo kirjoitti:

    Ei hemmetti.. Tuo jälkimmäinen lainaus kirvoitti kahvit tyrskähtäen näppikselle. Onneksi olen juuri nyt kotona enkä duunissa :P

     (0)
     (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *