Törppö ei testaa

21.4.2008    Jari Parantainen   1 kommentti

Sopivasti vainoharhainen pärjää bisneksessä. Hän ei usko ennen kuin näkee. Siksi hän testaa – ja saa selville totuuden.

Päätin jo etukäteen, että olisin kärsivällinen, kun tanskalaiset kertoivat aikeistaan uusia Sampo-pankin tietojärjestelmät. Mutta niin vain kävi, että mittani tuli muutamassa viikossa täyteen.

On ihan selvää, ettei esimerkiksi verkkopankkia testattu etukäteen. Ei siihen ainakaan ensimmäistäkään aitoa käyttäjää vaivattu. Muuten niin alkeelliset munaukset eivät olisi lipsahtaneet asiakkaiden riesaksi.

Esimieheni näytti aikanaan mallia. Hän ei uskonut ilman muuta, että yrityksemme palvelu toimisi. Niinpä hän testasi sitä. Pari puhelua vain.

Kävi ilmi, että myyntiimme piti jonottaa käsittämättömän pitkään. Kuten arvata saattaa, iso luuta alkoi lakaista. Pian kaikki oli toisin.

Kun olin copywriterina mainostoimistossa, sössimme suorakampanjan oikein kunnolla. Työparini sommitteli tyylikkään kirjeen. Se sisälsi faksattavan palautelomakkeen.

Ikävä kyllä, lappunen oli kauttaaltaan sininen. Kun sen työnsi faksiin, vastaanottajan kone puski ulos lukukelvottoman, pikimustan tulosteen.

Jos olisin vaivautunut testaamaan tuottamamme aineistot käytännössä, markkinointioperaatio olisi sujunut paljon paremmin.

Suomessakin on yrityksiä, joilta voit tilata hyökkäyksen omia tietojärjestelmiäsi vastaan. Esimerkiksi asiakkaamme Nixu Oy on haka sellaisessa. Tapa on erittäin tehokas, kun pitää selvittää, toimiiko firman tietoturva aiotusti.

Stockmann on tunnettu siitä, että se käyttää valeostajia tavaratalojensa testaamiseen vuodesta toiseen. Siten yrityksen johto saa tietää totuuden myyjien todellisesta asenteesta. Se on fakta, joka ei taatusti välity vääristymättä muilla tavoin.

Kävin tänään erään suuren yhtiön vastaanotossa Espoon Keilaniemessä. Olisin halunnut jättää asiakkaalleni pienen kirjapaketin. Kävi ilmi, ettei se onnistunut yhtiön ohjeiden mukaan mitenkään.

Luulen, ettei yrityksen johto ollut tavoitellut moista järjenvastaista tilannetta. Kukaan ei vain ollut testannut, millaiseen umpikujaan sisäiset määräykset olivat johtaneet.

Firmani myi aikanaan palvelua nimeltään Noste-törmäystesti. Sen tilasi yleensä tietotekniikkatalo. Tarkoituksena oli testata ostajan verkkosivut, järjestelmämyyjien asiantuntemus, markkinointimateriaalit sekä tuotteistuksen taso.

Palvelu kävi kohtalaisen hyvin kaupaksi. Mutta jonkin ajan päästä päätin lopettaa sen toimitukset. Testitulokset olivat yleensä niin murskaavia, että tilaajan johtoryhmän jäsenet alkoivat vain riidellä keskenään.

Älä kuvittele, että mikään toimisi niin kuin olit aikonut. Sen sijaan testaa firmasi prosesseja. Yksi puhelinsoitto saattaa riittää. Hämmästyt tuloksista.

 (0)



1 kommentti

  1. Syitä kirjoitti:

    Asiakas/Tilaaja ei halua maksaa testauksesta (eihän se voi olla kuin 5% kustannuksista...)

    Kvartaali-aikataulu on niin kriittinen että hoidetaan reklamaatiot sitten asiakastuella...

    Tekijöille testaaminen ei ole kaikkein hauskinta puuhaa.

    Todellisten asiakkaiden mukaan ottaminen pilottiin hoidettiin sitten parilla (työ)kaverilla.

    Suorituskykytestaustako? Tositilanteen simulointi olisi kallista ja aikaavievää. Kyllä näillä myllyillä onnistuu mikä vaan...

     (0)
     (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *