R vinkkaa vahvuudesta

9.4.2008    Jari Parantainen   2 kommenttia

Suomen Asiakastieto Oy:n* mukaan tavaramerkki löytyy useimmiten yritykseltä, jonka liiketoiminta on vakiintunut. Tuotteistajan pitäisi käyttää tällaiset pienet vinkit hyväkseen.

Tavaramerkkejä rekisteröineistä suomalaisyrityksistä kolmannes on luottokelpoisuudeltaan erinomaisessa kunnossa, kertoo Suomen Asiakastieto verkkosivuillaan 8.4.2008. Niiden luottoluokitus on AAA tai AA+.

Kaikista suomalaisyrityksistä vain kymmenesosa on yhtä hyvässä kuosissa.

Toisaalta vain joka kymmenes tavaramerkin hankkineista yrityksistä on heikossa jamassa, eli luottoluokitus on kaikkea muuta kuin mairitteleva B tai C.

Mitä tästä pitäisi päätellä?

Ainakin tuotteistaja toteaa löytäneensä taas yhden välineen, jolla hän voi viestiä myönteisistä asioista.

Lienee selvää, että tavaramerkin R-tunnus on vuosien mittaan kytkeytynyt ostajien mielissä nimenomaan hyvin pärjääviin bisneksiin.

Jos omistat tavaramerkin tai useita, firmasi kuuluu todennäköisesti voittajien joukkoon.

Asiakkailla puolestaan on taipumusta antaa rahansa yrityksille, joita he pitävät menestyvinä.

Kirjassani Sissimarkkinointi kuvaan pitkän listan keinoja, joilla tuotteistaja voi poistaa asiakkaansa riskin tunnetta. Se on tärkeää siksi, että epävarmuus on ostamisen pahin este.

Tuotteistajan kannattaa käyttää mahdollisimman monta riskinpoistajaa hyväkseen. Tavaramerkki on selvästi yksi niistä. Se on esimerkki myös siitä, etteivät riskinpoistajat ole välttämättä kalliita. Tavaramerkin myy Patentti- ja rekisterihallitus. Se maksaa vain 165 euroa.

Vaikka tavaramerkin tunnuksena toimivan R-logon ostaminen ei ole kovin hankalaa nytkään, se voisi toki olla helpompaakin.

Olenkin aikaan ehdottanut PRH:n joukoille, että tuotteistaisimme R-merkin oikein kunnolla. Yrittäjät voisivat käydä ostamassa niitä R-kioskeista. Samalla totiselta viranomaiselta kuulostava myyjä voisi kenties virkistää imagoaan uuden jakelutien avulla.

Tuotteistaja käyttää kaikki edulliset riskinpoistajat hyväkseen. Siten hän poistaa asiakkaan mieleen helposti hiipiviä epävarmuuden tunteita, jotka estävät tätä ostamasta.

*Suomen Asiakastiedon toimitusjohtaja Mikko Parjanne oli muuten ensimmäinen, joka aikanaan uskalsi ostaa viiden päivän pituisen Noste-tiistai-pikatuotteistusprojektin vuonna 2005. Siitä kehittyi nykyinen ykköstuotteemme Noste-rynnäkkö, jota on toimitettu jo pian sata kappaletta.
 (0)



2 kommenttia

  1. Matti Espoo kirjoitti:

    Hyvä idea Jari! Jos nakkiputkaasi uhkaa työpula niin ei kun valtionvirastojen kimppuun. Joku valtionpalkinto saattaisi lohjeta, jos tuotteistaisit esim. monet Kelan palvelut. Nykyiselläänhän homma on kauheata räpeltämistä, kun edes virkailijat eivät tiedä mitä tehdä. Vaatimusmäärittelyä kehiin! Ja näitä virastoja (lue viranomaistahoja) tässä maassa riittää.

     (0)
     (0)
  2. Jari Parantainen kirjoitti:

    Aikanaan sanottiin, että kun firma sai Presidentin vientipalkinnon (nykyisin Presidentin kansainvälistymispalkinto), se oli kuoleman suudelma. Firma meni varmasti nurin muutamassa vuodessa.

    Vaikka tuo tarina on osoitettu peräti tutkimuksin urbaaniksi legendaksi, saattaa olla viisasta pysyä kaukana kaikesta, mitä valtio alkaa palkita. Ennakkoluuloni lienee sukua Groucho Marxin tunnetulle lausunnolle, ettei hän missään tapauksessa suostuisi jäseneksi klubiin, joka hyväksyisi hänet riveihinsä.

     (0)
     (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *