Pyöräkauppias iskee kadulle

20.4.2008    Jari Parantainen   2 kommenttia

Göteborgilainen mainostoimisto Goss Reklambyrå kehitti vuonna 2004 paikalliselle Cykelspec-polkupyöräliikkeelle kampanjan, joka oli malliesimerkki onnistuneesta sissimarkkinoinnista.

Pyöräliikkeen asentajat lähtivät keväällä 2004 Göteborgin kaduille. Jokaisen vastaan tulleen, kaupungille pysäköidyn mankelin ohjaustankoon ilmestyi minigrip-pussiin suljettu kuntoraportti.

Samalla pyörän omistaja sai tarjouksen, joka lupasi 20 prosenttia alennusta huollosta tai varaosista. Kokonaan uudesta pyörästä liike oli valmis antamaan kymmenen prosentin rabatin.

Sykelspecin myynti nousi 24 prosenttia kampanjan ansiosta. Lisäksi operaatio palkittiin vuonna 2005 Cannesin mainosfestivaalien pronssileijonalla.

Mikä sitten teki tästä sissikirjanikin ensimmäiseksi esimerkiksi nostamastani iskusta niin mainion?

Sissimarkkinoija investoi ensisijaisesti aikaansa, energiaansa ja mielikuvitustaan. Juuri näin pyöräliikkeen väki päätti tehdä. Samalla he hyödynsivät kesäsesonkia edeltävää hiljaista aikaa.

Asentajat olisivat voineet jäädä pyörittelemään peukaloitaan ja siivoilemaan verstaansa nurkkia. Sen sijaan he käärivät hihansa ja lähtivät hankkimaan töitä firmalleen.

Perinteinen markkinoija perustaa toimensa pitkälti kokemukseensa ja arvauksiin. Väärät arvaukset ovat kuitenkin liian kalliita sissimarkkinoijalle. Hänen on ymmärrettävä asiakkaidensa ostokäyttäytymistä.

Pyörämyyjä ei jäänyt itkemään, että laiskat ihmiset eivät koskaan ymmärrä tuoda ruosteisia kulkimiaan ajoissa huoltoon. Tarjous sysäsi useat pyöränomistajat toimintaan, joka olisi muuten jäänyt jokakeväiseen tapaan pelkiksi hyviksi aikeiksi.

Sissimarkkinoija välttää rönsyilyä. Hän keskittyy pieniin kohderyhmiin, oli kaikkien mahdollisten asiakkaiden joukko miten laaja tahansa. Hän valitsee usein asiakkaansa jo etukäteen.

Cykelspecin operaatio toimi juurin näin. Se keskittyi tarkasti täysin asiakaskohtaisesti räätälöityyn markkinointiin, joka keskittyi yrityksen ydinosaamiseen: huoltoon ja uusien pyörien myyntiin.

Perinteinen markkinoija käyttää varsin harvoja menetelmiä, jotka ovat lisäksi kalliita. Sissimarkkinoijan valikoimaan kuuluu lukuisia keinoja, joista suuri osa on täysin ilmaisia.

Jos Cyckelspecin huoltokampanjan suunnittelu jotain maksoikin, seuraavilla kerroilla sen hinnaksi kertyy enää asentajien palkkakulu.

Perinteiseen markkinointiin liittyvä salaperäisyys ja mutkikkuus pelottaa aivan syystä pienyrittäjiä. Sissimarkkinointi paljastaa, mistä markkinoinnissa on kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse.

Sissimarkkinoija ilmaisee asiansa selkeästi ja kiertelemättä. Hän ei yritä voittaa arvoituksellisen, ärsyttävän, hauskan, tunteellisen, pelottavan, omituisen, mahtipontisen tai minkään muunkaan markkinointilajin taitajia.

Cykelspecin kampanja on liikuttavan suoraviivainen ja yksinkertainen – ja siksi niin nerokas. Ihmetyttää vain, miksei yksikään suomalainen yrittäjä ole edelleenkään edes yrittänyt kopioida samaa konseptia.

Sissimarkkinoijan tunnusmerkeistä tärkein on se, että hän käyttää enemmän järkeään kuin raakaa rahaa. Sissimarkkinointi tarkoittaakin epätyypillisiä markkinoinnin keinoja, jotka tuottavat hyviä tuloksia pienin panoksin.

Lähteet: AdForum.com 10.9.2005
 (0)



2 kommenttia

  1. Lukija kirjoitti:

    Investoin hieman viitsimistä ja tilasin juuri Sissimarkkinoinnin eräästä verkkokaupasta 13,90 euroa edullisemmin kuin millä hinnalla sen olisi saanut kahdesta muusta verkkokaupasta. Hintahaarukkaa siis löytyy sen mukaan, mitä kirjasta haluaa maksaa. Ykkösvaihtoehto oli lainata kirja kirjastosta "ilmaiseksi", mutta kun siellä on ko. teosta vain yksi kappale ja siihen useamman varauksen (varauksen hinta 80 snt) jono! Tästä päättelin, että kertaalleen luetulla opuksellani tulee olemaan vielä jälleenmyyntiarvoa ja päädyin sen ostamaan ;) Tällainen tarina ostopäätöksellä tällä kertaa.

     (0)
     (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *