Search
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Lyhyt vai pitkä myyntipuhe, osa 3

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Usein myyjä puhuu tai markkinoija kirjoittaa liian lyhyesti. Ansaan on helppo ajautua, koska asiakkaat kertovat olevansa kärsimättömiä.

Simputan viikoittain asiantuntijoita, jotta he oppisivat puhumaan ominaisuuksien sijaan tuotteen tai palvelun hyödyistä.

Spesialistien on kuitenkin vaikea päästä tavoistaan. Hehän ovat opetelleet ulkoa ominaisuuslistoja vuosikaudet. Monet kolmikirjaimisilla lyhenteillä asiansa esittävät kuvittelevat, että juuri siitä heille palkkaa maksetaan.

Asiakas ei tietenkään ole kovin kiinnostunut ominaisuuksista. Ei ainakaan silloin, jos hän itse ei ole tekninen asiantuntija. Hän ei edes ymmärrä, mitä ne tarkoittavat. Siksi pelkkien ominaisuuksien luetteleminen menee harakoille.

Esimerkkejä ei tarvitse kaukaa etsiä. Aamulla lehden välistä putosi Acerin tietokoneita mainostava esite. Tässä näytteitä sen sisällöstä:

  1. Suorituskyky on yksityiskohdissa
  2. Parannettu tiedon suojaus DASP
  3. Aito Windows Vista® Business
  4. Biometrinen sormenjälkitunnistin
  5. Intel® Centrino® suoritinteknologia
  6. 4 Mt L2 Cache, 2 GHz, 800MHz FSB, 160 Gt HDD, 2Gt (2x1Gt) DDR2
  7. AcerAdvantage 3 -vuoden on-site

Tällainen jargon saattaa olla kätevää, jos it-insinööri juttelee toiselle. Mutta kun esitteen kannessa lukee ”Ratkaisut ammattilaisille ja pientoimistoihin”, kohderyhmä on selvästi jokin muu.

Esite kertoo vain laatijansa ammattitaidottomuudesta ja välinpitämättömyydestä.

Muiden alojen asiantuntijoiden on turha naureskella. He pudottelevat aivan yhtä käsittämättömiä termejä omille asiakkailleen.

Harvoin ostaja haluaa ilmoittaa, ettei hän ymmärrä. Toisin kuin argumenttejaan yrjöävä guru kuvittelee, kuulija ei siis ole mykkänä ihastuksesta. Hän vain pitää mieluummin ”tyhmyytensä” omana tietonaan.

Acerin esitteessä on kuitenkin yksi esimerkki siitä, miten markkinoijan pitäisi puhua hyödyistä:

Magnesiumverhoilu. Kevyempää kuin muovi ja 20 kertaa vahvempaa.

Tämä on askel oikeaan suuntaan. ”Magnesiumverhoilu” on ominaisuus. Se on hyöty, että magnesium on kevyttä ja vahvaa. Jos kirjoittaja olisi ollut tarkkana, hän olisi voinut vielä jatkaa. Usein kannattaisi kertoa hyötyjen hyödyistä. Siis esimerkiksi näin:

Kannettavan tietokoneesi kuori on tehty 20 kertaa muovia vahvemmasta magnesiumista. Siksi sen näyttö ei pääse vääntymään ja rikkoutumaan ahtaassakaan lentolaukussa.

Tietysti nörtti tuhahtaa, että jokainen tietää sanomattakin, mitä iloa on biometrisestä sormenjälkitunnistimesta. Mutta hän on väärässä.

Jopa toiset asiantuntijat – maallikoista puhumattakaan – ovat erittäin laiskoja päättelemään yhtään mitään omin voimin. Myös ilmiselviltä tuntuvat asiat on avattava vastaanottajalle valmiiksi.

Kauan bisneksessä pärjänneet yritykset kehuskelevat usein vuosirenkaillaan. Mutta mitä hyötyä vanhuudesta on asiakkaalle? Jopa näin yksinkertaiselta tuntuvasta asiasta koituva hyöty kannattaisi selittää erikseen.

Jos puulaaki on puksuttanut pitkään, tilastojen mukaan se jatkaa toimintaansa todennäköisemmin kuin vasta aloittanut firma. Se voi olla asiakkaille hyöty, ikävuosien määrä on vain ominaisuus.

Entä jaksavatko asiakkaat lukea pitkiä hyötyselityksiä?

Kyllä he jaksavat. Se on tiedossa siksi, että taitavat suoramarkkinoijat mittaavat viestiensä tuottamaa kauppaa tarkasti. Mitä enemmän asiakkaalle on kerrottu hänelle tärkeistä hyödyistä, sen enemmän kertyy tilauksia.

Kerro, mitä hyötyä ominaisuudesta seuraa. Kerro myös hyödyn hyöty. Jos tila ei riitä, karsi mieluummin ominaisuuslistoja. Kerro jäljelle jääneet hyödyt niin, että laiskakin lukija ymmärtää ne.

Yksi vastaus

  1. Jep. Tässä ollaan aika lähellä naulan kantaa. Toki koneen keskusmuisti sun muut alkaa olla jo melko tavanomaista perusfaktaa, joita ilman ei koneita oikein voi myydä. Tarkoitan että vaikka kansi olisi kuinka kovaa materiaalia niin ei tekisi mieli ostaa konetta jonka keskusmuisti on maksimissaan 1gt, kun se ei oikein enää oasa käytössä pyörisi.

    Toisinsanoen, asiakas tietää mitä haluaa ja etenkin käyttäjät jotka useimmin koneita hankkivat, ovat hyvin tietoisia siitä kuinka paljon kovalevytilaa ja rammia he tarvitsevat käytössään olevien ohjelmien pyörittämiseen. -Näin etenkin pikkutoimistoissa.

    Tällainen listatieto kannattaa kuitenkin pitää listatietona, koska se joka sitä tietoa tarvitsee osaa myös lukea ne listasta (jopa paremmin kuin leipiksestä). Ja lista muodossa se vie vähiten tilaa.

    ”Päättelykyvyttömyys” ei aina johdu laiskuudesta. Usein lukijalla voi olla myös kiire, jolloin hän ehtii vain skannata ilmoituksen. Tämänkin vuoksi aliotsikot ja listat rulettaa!

    Hyvä leipis taas on sellainen että lukija unohtaa että hänellä oli kiire 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.