Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Tarina teilaa tilastot

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Takaraivoosi on iskostettu jo opiskeluaikoina, että hyvä esitys perustuu vankkaan tietopohjaan. Ikävä kyllä, tilastoihin ja faktoihin perustuvat viestit jäävät kuulijoiden mieleen surkeasti.

Chip Heath on kirjailija* ja opettaja Stanfordin yliopistossa. Hänen kunkin vuoden opiskelijaryhmänsä joutuu yllättäen testiin, joka kertoo eri viestintäkeinojen tehosta. Sen tarkoitus on havainnollistaa, millaiset sanomat jäävät kuulijan mieleen – ja millaiset eivät.

Stanfordin opiskelijat ovat tietysti ikäluokkansa valioita. Tyypillisesti heidän hoksottimensa ovat kunnossa. Myös viestintätaidot ovat hallussa.

Opiskelijat jaetaan pieniin ryhmiin. Kaikki saavat eteensä rikostilastoja.

Puolet joukosta saa pitää minuutin esityksen siitä, miksi muut kuin väkivaltarikokset ovat vakava ongelma. Toinen puolikas saa tehtäväkseen vakuuttaa yleisönsä päinvastaisesta.

Kunkin esityksen jälkeen muut ryhmän opiskelijat saavat arvioida, miten hyvä ja vaikuttava kokonaisuus oli. Kuten arvata saattaa, sujuvimmat ja karismaattisimmat esiintyjät saavat parhaat pisteet.

Opiskelijat luulevat, että nyt harjoitus on ohi.

Lyhyen tauon jälkeen opettaja pyytääkin, että kukin kirjaisi paperille jokaisen mieleensä jääneen idean, jonka joku muista puhujista esitti.

Opiskelijat ovat yleensä ällistyneitä siitä, miten vähän he muistavat toistensa esityksistä. Niistähän on kulunut vain kymmenen minuuttia.

Parhaimmillaan he muistavat ehkä pari kohtaa kustakin puheesta. Monista ei tunnu jääneen mieleen yhtään mitään.

Keskimäärin opiskelijat käyttävät 2,5 kertaa tilastotietoja kunkin puheensa perusteluina. Vain yksi kymmenestä esiintyjästä kertoo tarinan.

Entä miten tämä vaikuttaa kuulijoihin?

Yleisöstä 63 prosenttia muistaa tarinat. Vain 5 prosenttia pystyy palauttamaan mieleensä ensimmäistäkään kuulemaansa tilastofaktaa!

Lisäksi koe tuo lohtua kömpelöille esiintyjille. Esimerkiksi muulla kuin äidinkielellään esiintyvät saavat yleensä heikoimmat arviot esiintymistaidoistaan. Mutta silti heidän ajatuksensa eivät tartu kuulijoiden korvien väliin sen paremmin tai huonommin kuin muidenkaan.

Puhujan esiintymistaidoista riippumatta yleisö muistaa parhaiten ajatukset, jotka a) perustuvat tarinaan, b) vetoavat tunteisiin tai c) painottavat mieluummin yhtä kuin kymmentä asiaa.

Kun markkinoit tai myyt ajatuksiasi, älä yritä tehdä vaikutusta faktoillasi. Kerro sen sijaan tarina.

* Chip Heath on usein siteeramani, mainion Made to Stick -kirjan toinen kirjoittaja.

2 vastausta

  1. Näin se menee.. aina ja ikuisesti Aamen. Aamenesta tuli mieleen että eikö Jessekin aikanaan mainostanut faijaansa nimenomaan hillittömillä stooreilla! ;P

  2. Made to Stick -kirja on aivan ehdoton. Sitä on vaikea jättää kesken.

    Kirjoittajat ovat veljekset, Chip ja Dan Heath.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.