Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Sokea copywriter

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Laskimen keksijä Blaise Pascal kirjoitti aikanaan: ”Anteeksi, että tämä kirje on näin pitkä. Minulla ei ollut aikaa kirjoittaa sitä lyhyesti.” Kuolematon tokaisu tuli mieleeni, kun yritin turata esitettä omasta bisneksestäni.

Perustin syksyllä yritykselleni Noste Oy:lle sisaren, jonka nimi on Ediste Oy. En tiennyt tarkalleen, mitä se alkaisi tehdä. Mutta sen piti olla jotain asiantuntijapalvelujen markkinointiin liittyvää bisnestä.

Houkuttelin firmaan osakkaan ja toimitusjohtajan, johon voin luottaa. Hän on nimeltään Antti Apunen.

Antin kanssa perustimme 1990-luvulla ohjelmistoyrityksen, jonka myimme vuosituhannen vaihteessa. Sen jälkeen olemme pitäneet hiukan lomaa toisistamme. Mutta nyt oli jälleen aika iskeä hynttyyt yhteen.

Ensimmäinen hommamme oli tietenkin keksiä firmalle napakka myyntipuhe. Käärimme hihat ja aloimme töhertää fläppitaululle hienoja liikeideoita.

Lopulta oli pakko ottaa järki käteen.

Jos emme pystyisi nöyrtymään johonkin äärimmäisen yksinkertaiseen, olisi sama sammuttaa neukkarista valot heti, painua kotiin ja vetää peitto pään päälle.

Lopulta päädyimme konseptiin, joka oli ainakin omasta mielestämme simppeli: Ediste alkaa tuottaa kaksi- tai nelisivuisia esitteitä. Lisäksi esitteen pitää syntyä yhdessä työpäivässä.

Jos Ediste myy esitteitä, myös sen oma myyntipuhe kannattaisi tietenkin heti pusertaa sellaiseksi. Kun Apunen haravoi katseellaan vapaaehtoisia copywritereita, hänen tutkaansa osui ainoa muu paikalla ollut.

Koska johtajan sana on laki, avasin iltapuhteiksi taitto-ohjelman.

Esitteen ensimmäinen versio oli aivan liian mutkikas. Onnistuin tunkemaan siihen peräti kolme eri ajatusta:

  1. Selitin, miksi pitäisi ostaa esite.
  2. Lupasin, että Edisteen asiakas saa esitteensä työpäivässä.
  3. Lavertelin vielä, että Ediste on asiantuntijoiden mainostoimisto, joka osaa tehdä esitteitä mutkikkaista tuotteista.

Näytin tulosteen Antille. Häneltä meni noin sekunti havaita, että raapustukseni oli aivan paska. Hän alkoi tykittää suoraan tyyliinsä:

  • Miksi ensinnäkin asiantuntijalle pitäisi selittää, mihin hän tarvitsee esitettä? Jos Edisteen pitäisi tehdä jotain yksinkertaista, sen ei taatusti pidä sotkeutua kansanvalistus- ja kasvatustehtäviin.
  • Sitä paitsi hyvän myyntipuheen näkökulmaksi on valittava yksi asia. Jos viestillä on monta kärkeä, sillä ei ole yhtään kärkeä.
  • Onko Ediste siis jokin insinöörien oma mainostoimisto? Vai onko se nopea mainostoimisto? Ne ovat kuitenkin kaksi aivan eri asiaa, eikö niin?

Kun olin palannut tajuihini, päätimme, että Edisteen ykkösviestiksi valitaan nopeus.

Aloin tehdä toista versiota. Katso lopputulos: Edisteen toinen esite (213 kilotavun pdf).

Painatin esitteestä keskiviikkona 50 kappaleen erän. Torstaina ja perjantaina näytimme tekelettämme asiakkaillemme, kotiväelle ja kaikille muille vastaantulijoille, jotka onnistuimme motittamaan nurkkaan.

Kritiikki on ollut murskaavaa. Esite on edelleen aivan surkea!

Vai mitä mieltä itse olet?

Vaikka bisnestä ei vielä ole edes olemassa, silti huomaan sokeutuvani sille jo nyt. Mainitsen tekstissä esimerkiksi, että toimitamme esitteistämme myös pdf-versiot. Erään testiasiakkaamme kommenteista kävi ilmi, ettei pdf-tiedosto ollut hänelle tuttu käsite.

No eipä tietenkään! Copywritereiden veljeskunnan salainen sääntö #71 sanoo, että hyvä teksti on kirjoitettava sanoilla, jotka 12-vuotias ymmärtää.

Se ei tarkoita, että pitäisi olla alentuva. Mutta on vaarallista olettaa, että joku ymmärtäisi hänelle vieraan alan sanastosta tuon taivaallista.

Kurapalaute on taas kerran muistuttanut, miten vaikea on sanoa edes yksinkertaisia asioita yksinkertaisesti. Mutkikkaista puhumattakaan. Blaise Pascal osui asian ytimeen.

Itseään asiantuntijaksi kuvittelevan luontainen taipumus on sotkea alun perin yksinkertaiset ajatukset mutkikkaaksi mongerrukseksi. Käytä ulkopuolisia apuna, sillä meistä jokainen sokeutuu omille bisneksilleen.

8 vastausta

  1. Edisteen nimi on kiva.

    Mutta jos kerra haukkua sai, niin esitteessä on niin paljon vakuuttelua ja rauhoittelua, että alkaa suorastaan pelottaa. ”Elä siis emmi. Kokeile. Tässä pelissä voit vain voittaa.”

    Lisäksi turkoosinkirjava palkki tuo mieleen halvan PowerPoint-tyylipohjan eikä tyytyväisyystakuuleimakaan oikein iske.

  2. PA, kiitos kommenteistasi!

    Lisään ne (kohta käsivarren mittaisen) kuralistamme jatkoksi. Julkaisen sitten pikapuolin koko roskan.

    Ystävällisin terveisin,

    Jari

  3. Jos se nyt yhtään lohduttaa, tuo esite on huomattavasti parempi kuin itse kirjoittaisin. Toisaalta, se ei paljoa lohduta, koska minä olen www-suunnittelija ja sinä esitteitä kirjoittavan yrityksen perustaja.

    Olethan muuten huomannut, että Edisteen nettisivuilla on eri hinta kuin esitteessä? Ehkä ei myöskään kannata mainita nettisivuilla, ettei kukaan jaksa lukea kahta sivua enempää, jos esitteessä mainostaa myös nelisivuista läpyskää.

    Muutamia maallikon eli tasamaan tallaajan huomioita esitteestä. Vaikka prosessi olisi päivän mittainen eikä vaadi kuin kahden tunnin panostuksen asiaan, miksi se pitää selittää seitsemässä kohdassa? Eikö prosessia voisi puristaa 1-2-3 -malliin, joka loisi mielikuvan jostain vieläkin helpommasta? Toinen juttu on tuo ”ratsastat auringonlaskuun 270e rikkaampana”. Okei, se on hauska lausahdus, mutta samalla hätistelee kärkipaikkaa kilpailusarjassa ”Juustoisin mainoslause”.

  4. Itse toivoisin jotenkin visuaalista esitystä miten ihmeessä homma toimii yhdessä päivässä. Nyt se on yritetty näyttää 7 kohdan listalla.

    Koska se nyt ei kuitenkaan hoidu ihan 24h kuluessa ekasta spostista tai puhelinsoitosta, niin voisiko sitä 7 kohdan pitkän listan erotella vaikka kahteen osaan:
    – ennen tätä yhden päivän meininkiä, ja
    – sen aikana.

    Ja sitten se visuaalinen ilme. Vaikka yhden päivän näkymä kalenterista tms..

    Kun webissä tuota pdf:ää kuitenkin katselin, niin tulee perus webkirjoittamisen kuviot mieleen. Ehkä sieltä listasta voisi jotain avainsanoja boldata? Ja aloittaa sen numerolistan avainsanoilla?

    Älä nyt vedä itseäsi köyden jatkoksi kuitenkaan, ei se esite nyt ihan surkea ollut. Mutta kuten sanoit, teidän esite on teidän paras mainos. Ja takuulla pystyt parempaan. 🙂

  5. Unohdin jo melkein kysyä tätä, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan. Olet puhunut siitä, miten menettämisen pelko on vahvempi kuin saavuttamisen ilo.

    Onko siis tässä tapauksessa projektin viivästyessä asiakkaalle maksettava 270 euroa vain kikka, jolla saatte projektit hoidettua? Keppiä ja porkkanaa?

    Voisin nimittäin kuvitella hyvin, että näin olisi, koska itse en ainakaan saa yhtään mitään tehtyä, mikäli en aseta itselleni ”rangaistuksia” saavutuksesta saatavan palkkion lisäksi.

  6. Samuel,

    Olet ihan oikeilla jäljillä. Sakko konkretisoi tilanteen kaikille Edisteen projekteihin osallistuville työntekijöille ja alihankkijoille.

    Jokaiselle tulee selväksi, että maksamme joka kerta selvää rahaa, kun jälki ei kelpaa tilaajalle.

    Toinen juttu on sitten se, ettei asiakkaamme aika ole koskaan ilmaista.

    Edes sadan prosentin takuu ei siis riitä, koska tilaaja on menettänyt kanssamme myös arvokasta työaikaansa. Ei muutama satanenkaan ole aina tarpeeksi, mutta jotain kuitenkin.

  7. Kirjoitit hienosti sokeudesta omiin virheisiin. Yksi tekstissäsi oleva perusvirhe jäi www-suunnittelijaltakin huomaamatta, ja se on pdf-tiedostoon johtava hyperlinkki.

    Liityn kohta takaisin kirkkoon, että pääsen rukoilemaan tästä, tänne ja täältä -linkkien matkasta ajasta ikuisuuteen.

    Copywriterien veljeskunnan hyökkäyksiltä välttyy käyttämällä tässä ojentamaani 20 sekunnissa tehtyä pikakorjausta, jonkä käyttämättä jättämisestä ei valitettavasti saa minkäänlaista korvausta.

    Aloin tehdä toista versiota. Katso millainen siitä tuli. Edisteen toinen esite (PDF 213 kt).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.