Palautteen kanssa kiville

5.3.2008    Jari Parantainen   4 kommenttia

Suunnittele esite. Näytä se asiakkaillesi, kollegoillesi, puolisollesi ja koirallesi. Laadi mielipiteiden perusteella uusi versio. Nyt kourassasi on testatusti erinomainen viesti – vai onko sittenkään?

Kirjoitin pari päivää sitten siitä, miten suunnittelin Edisteelle uuden esitteen (Lue juttu ”Sokea copywriter”).

Esittelin tulosta (katso 214 kilotavun pdf-versio tästä) ja kysyin palautetta asiakkailtamme, yhteistyökumppaneiltamme ja monilta muilta. Myös tämän blogin lukijat lähettivät kommentteja.

Tässä yleisimpiä otteita saamastani kritiikistä:

  1. Esitteen kansikuvapoika oli naisten mielestä kammottava. He suosittelivat, että hänet pitäisi korvata naisella.
  2. Takuulupaus herätti hämminkiä: ”Miten takuu voi muka olla 110 prosenttia? Mitä se tarkoittaa käytännössä?”
  3. Takuu veti joidenkin kommentoijien huomion niin, että itse esitteen lupaus (”saat esitteen päivässä”) jäi kokonaan noteeraamatta.
  4. Erityisesti etusivun alareunassa oleva maastoväritys ärsytti monia. Sitä pidettiin turhana ja rumana.
  5. Kakkossivun ingressissä selitettiin, mihin esitettä voisi tarvita. Sitä kommentoijat pitivät itsestään selvänä ja turhana.
  6. Kakkossivulla oli useimpien mielestä aivan liikaa tekstiä. Etenkin seitsenkohtainen projektivaiheiden kuvaus oli aivan liian sekava ja vaikea.
  7. Vaikka osa lukijoista naureskeli takuulupauksen ”ratsastat rikkaampana auringonlaskuun” -murjaisulle, jotkut taas eivät pitäneet siitä lainkaan.
  8. Takasivun lopussa takuun ja riskittömyyden vakuuttelut menivät jo överiksi.
  9. Viimeisillä riveillä oli siis-sanan toistoa.

Kommenttien perusteella muutin esitettä näin:

  1. Vaihdoin rumaksi haukutun äijän naiseen, joka ei useimpien mielestä liene lainkaan pöllömmän näköinen.
  2. Maastoväritys etusivun alareunasta sai kenkää.
  3. Nostin etusivulle tuotteiden hinnat selvästi näkyviin.
  4. Vaihdoin pyöreän takuumerkin helpommin luettavaksi leimaksi.
  5. Supistin seitsenvaiheisen projektikuvauksen kolmeen. Lisäsin kellotaulut vaiheiden kohdalle.
  6. Heitin suurimman osan leipätekstistä pois. Jäljelle jäi vain yhteydenottokehoitus ja takuulupaus, josta poistin vitsailut.

Lähetin testitulosten perusteella jalostetun tuotokseni Edisteen toimitusjohtajalle Antti Apuselle katsottavaksi. Ei aikaakaan, kun hän jo vastasi täyslaidallisella.

Ei voi mitään, huomasin olevani Antin kanssa täysin samaa mieltä: nyt esite vasta säälittävä onkin!

Millainen uudesta versiosta sitten tuli?

Katso esitettä tästä. Se on 336 kilotavun kokoinen pdf-tiedosto.

Mitä itse sanot? Miksi palaute ohjasi suoraan kiville?

Jos pyydät markkinoinnistasi muiden näkemyksiä, tulokset saattavat ohjata aivan väärään suuntaan. Erityisen vaarallista on kuunnella niiden mielipiteitä, jotka eivät a) ole kohderyhmääsi tai b) eivät edes kysy / tiedä, kenelle viestisi on tarkoitettu.

 (0)
Aiheet:



4 kommenttia

  1. Niin, siinäpä se ongelma asiakaspalautteessa - se ohjaa keskimääräiseen, tuttuun, sellaiseen mitä on ennenkin nähty. Mutta kun yksi sinun blogisi johtoidea on ainutlaatuisuus, niin miksi ei voisi tehdä ainutlaatuiselle palvelulle ainutlaatuista esitettä? En osaa sanoa miten se tehdään ;-), mutta eipä se lähdekään minun ajatuksistani vaan teidän Edisteen väen ajatuksista.

     (0)
     (0)
  2. shovi kirjoitti:

    Epäilen, etten todellakaan kuulu kohderyhmäänne ja ehkä juuri sen takia mielestäni tuon on erittäin hyvä. Jos tarvitsisin esitettä, voisin sen tuon perusteella ostaa. Kerrothan vielä, mikä on kohderyhmänne?

     (0)
     (0)
  3. Jari Parantainen kirjoitti:

    Gentlemen, kiitos kommenteistanne!

    Laitan pikapuolin näytille kolmatta esiteversiota, jota olen ehtinyt testata pari päivää käytännön myyntityössä. Kerron sitten myös siitä, mihin kohderyhmään olemme päättäneet iskeä ensimmäiseksi.

     (0)
     (0)
  4. Jarkko Kurvinen kirjoitti:

    Herättelet mielestäni väärillä argumenteilla mielenkiintoa, minusta lupaamasi nopeus on vain lisäarvo eikä pääpointti.

    Yleensäkin insinööritoimistoilla/vastaavilla, mille suuntaat tuotteesi, on ongelmana kiteyttää selkokielinen myyntipuhe, jonka kohdeasiakas jaksaisi jopa lukea läpi. Insinöörin myyntiräppi on yleensä ominaisuusmeri. Entä, jos lähestyisit asiakkaasi ongelmaa sillä, että kiteytätte esitteeseen asiakkaan tuotteen myyntipuheen selkeäksi ja annatte esitepohjan asiakkaan käyttöön / painettavaksi – vaikka toimituksenne sisältäisikin sen 100kpl esitteitä? Se, että teette tuon vielä nopeasti, varmasti herättää asiakkaan mielenkiinnon.

    Kuvamaailmasta, palaute rumasta miehestä ehkä oli paikkansapitävää, mutta tuollaista peruskuvapankkinaista en tuohon siltikään laittaisi. Kuvamaailmalla voisit linkittää esitteen siihen hirveään pohdintaprosessiin mitä myyntiesitteen laatiminen yleensä on, kääntelyä ja vääntelyä ja sitten tyydytään siihen tilanteeseen mistä ei enää jaksettu jatkaa hieromista ja kiehnäämistä. Suosi siis kuitenkin puhuttelevia kuvia.

    Eli tiivistettynä, herätä insinöörit todellisuuteen myyntipuheen kiteyttämisen vaikeudella, korosta helpotusta asiakkaiden kohtaamiseen ja kerro päälle, että ette aikaile turhia. Takuu on hyvä, Suomessa ei vaan ole totuttu noin rohkeisiin takuisiin ja kuten varmasti olette laskeskelleetkin, ei niitä suomalaiset kuitenkaan kehtaisi käyttää, takuu kuulostaa nykymuodossaan vain liian hyvältä ollakseen totta.

     (0)
     (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *