Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Olisi edes pyryttänyt

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Viestin tärkein ominaisuus on ymmärrettävyys. Siksi epäolennainen kannattaa karsia. Mutta joskus se saattaa johtaa traagiseen tulokseen.

Jari Tervo on esittänyt mainion esimerkin siitä, miten virkkeestä kannattaa karsia läski. Hän on käyttänyt esimerkkinä lausetta ”Ulkona oli sankka lumipyry”.

Lienee selvää, että lumipyry tekee tepposensa aina ulkona. Vai oletko kuullut, että sellainen olisi riehunut sisällä? Siksi ulkona-sana on tarpeetonta painolastia.

Entä lumipyry? Voiko pyry olla muuta kuin lunta? Ei kai. Siksi lumi-sana on turha.

Oletko joskus törmännyt ohueen pyryyn? Tuskin, sillä pyry on lähtökohtaisesti sankan lumisateen nimi. Siksi myös ”sankka” joutaa roskiin.

Lause typistyy lopulta yhteen sanaan: ”Pyrytti”.

Joitain vuosia sitten erään suuren it-yrityksen toimitusjohtaja halusi, että kirjoittaisin hänen myyntiesityksensä selkokieliseksi. Siis sellaiseksi, että sitä ymmärtäisi joku muukin kuin vain tietotekniikka-ammattilainen.

Tein työtä käskettyä. Kun esittelin lopputuloksen, johtaja oli tyrmistynyt. Hänen mielestään oli mahdoton ajatus, että hän menisi esittämään moista isojen yritysten päättäjille.

Utelin tietysti syytä. Asiakkaani selitti, että viestistä oli kadonnut kaikki mystiikka. Eihän kukaan olisi valmis maksamaan it-toimittajalle isoja rahoja, jos heidän ratkaisunsa alkavat tuntua liian yksinkertaisilta!

Kuten arvata saattaa, en saanut jatkotilauksia.

Uskomatonta kyllä, joskus käy vielä hullummin.

Olin aikanaan vuoden Sitran omistaman yhtiön alihankkijana. Tehtäväni oli arvioida mahdollisesti rahoitettavia liikeideoita. Samalla autoin muutamia yrittäjiä kiteyttämään myyntipuheensa.

Kerran sovelsimme Jari Tervon menetelmää. Aloimme typistää markkinointijorinasta turhia osuuksia. Tavoitteena oli tiivistää viesti niin napakaksi kuin mahdollista.

Lopputulos oli hiukan kiusallinen. Kun kaikki pöhö oli karsittu, jäljelle ei jäänyt sanaakaan.

Kaikki neukkarissamme istuvat pohtivat luultavasti samaa: olisi edes pyryttänyt.

Varmista, että myyntipuheesi koostuu jostain muustakin kuin vain hienoista sivistyssanoista, turhista adjektiiveista ja tyhjänpäiväisestä kerskailusta.

Lähde: Puhevalta, Juhana Torkki 2006

7 vastausta

  1. Onhan se niin, että myyntipuheen pitäisi olla iskeviä ja niillä pitäisi saada asiakkaalle mahdollisimman hyvä kuva tarjotusta palvelusta tai tuotteesta.

    Mutta kuten itsekin olet jo huomannut, ei parasta tulosta aina saada typistämällä ja selkeyttämällä.

    Palveluita markkinoitaessa on aina otettava huomioon se, ettei palvelu ratkaisu kuulosta liian yksinkertaiselta. Tuotteita markkinoitaessa, tilanne on yleensä markkinoinnin kannalta helpompi.

  2. Kiitos kommentistasi!

    Sanoma on tietysti liian lyhyt, jos se ei enää pysty välittämään ajatustakaan. Mutta muuten olen edelleen sitä mieltä, että lyhyin sanoma olisi usein kaikkein selkein.

    Esimerkkini kertoo vain sen, ettei keisarilla ollut vaatteita. Alkuperäinen myyntipuhe oli pelkkää tyhjää sanahelinää. Yrittäjällä ollut mitään sanottavaa – eikä vielä siinä vaiheessa liikeideaakaan.

    Päähäni ei yksinkertaisesti mahdu, miten viesti voisi parantua sitä hämärtämällä.

  3. Tarkoitin tuota IT tapausta 😉

    Pääsee aina välillä unohtumaan, ettei täällä tiedetä millä alalla olen töissä.
    No, oppiipahan tässä itsekin kommunikoimaan paremmin.
    _________

    ”Esimerkkini kertoo vain sen, ettei keisarilla ollut vaatteita. Alkuperäinen myyntipuhe oli pelkkää tyhjää sanahelinää. Yrittäjällä ollut mitään sanottavaa – eikä vielä siinä vaiheessa liikeideaakaan.”

    Tuosta voisi tosiaan itselläkin olla vaikeuksia, saada järkevää myyntipuhetta.

  4. Jep. Maailmassa ei ole yhtään hyvää myyntimiestä jonka pääasiallinen valtti ei olisi asiakkaan ympäri puhuminen. Kun ihminen puhuu, puhuu ja puhuu, syntyy illuusio siitä että on paljon kerrottavaa.

    Myyvä teksti, olipa se sitten puhuttua tai kirjoitettua, on aina ennenkaikkea mukaansa tempaavaa ja hyvin harvoin ihan lyhyttä.

    Vaikka yksi asia on helpompi muistaa kuin monta, on pidettävä mielessä että mitä useampi argumentti puoltaa ostamista, sitä vakuuttavampi myyntipuhe.

    Jopa heikot argumentit myyvät tuotetta jos niitä on monta ja kukaan muu ei niillä myy! Jos argumentteja ei löydy on kyseessä useimmiten vain huono copy tai myyjä. Kaikkein harvimmin vika on tuotteessa.

    Aina viestiä ei tarvitse pelkistää helposti muistettavaksi. Usein tehokkaampaa on viestiä niin että asiakas tekee ostopätöksen siinä paikassa. Puhua pitää niin kauan kuin asiakas haluaa ja niin kauan että asiakas on varmasti ymmärtänyt kaikki ostopäätökseen mahdollisesti vaikuttavat hyvät puolet ;P

  5. Tervolla olisi varmaan vaikeuksia kirjoittaa tekstiä verkkoon kun sitten katsottaisiinkin, että onko pyry, pyrytti, lumipyry vai kenties joku muu se hyödyllisin muoto hakukonenäkyvyyden puolesta, jotta saataisiin edes osa näkyvyydestä ilman mainoksia.

  6. Pyrytti -esimerkki oli jo 1980-luvulla käytössä ainakin Tampereen yliopiston toimittajatutkinnossa. Eli ehkä ei ihan Tervon omaa tuotantoa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?
Jari Parantainen

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?

Jokainen myyjä oppii tunnistamaan vaaran merkit. Itse pelkään erityisesti sellaisia asiakasehdokkaita, jotka viljelevät brändi-sanaa. Brändin määritelmää voi jokainen käydä tankkaamassa vaikkapa Wikipediasta. Luultavasti et tule

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.