Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Aspirinin hinta 14-kertaiseksi

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Kävin Asipirin-koeostoksilla apteekissa. Farmaseutin kommentit olivat mielenkiintoisia.

Kirjoitin jonkin aikaa sitten siitä, miten Bayer on tuotteistanut vanhan hyvän Aspirininsa uudelleen (Sivuvaikutuksesta myyntikärjeksi 19.2.2008).

Vanha särkylääke on saanut uuden elämän. Niin on saanut moni asiakaskin, sillä asetosalisyylihappo ohentaa verta ja ehkäisee veritulppia.

Juttelin viikolla tuosta Bayerin ideasta erään asiakkaani kanssa. Hän naureskeli isänsä todennäköisesti eläneen 10 ylimääräistä vuotta pelkästään Aspirinin ansiosta.

En aio ryhtyä popsimaan päivittäisiä särkylääkkeitä – ainakaan ihan vielä. Mutta kun satuin eilen apteekin kohdalle, päätin tehdä hintojen tarkkailuiskun. Marssin tiskille. Pyysin perinteistä Aspiriinia ja paketin uutta Aspirin Cardiota.

Kysyin farmaseutilta, meneekö Cardio kaupaksi. Hän sanoi, että ihmiset käyvät hakemassa sitä todella paljon. Totesimme yhdessä, että markkinointiviesti on siis purrut ilmeisen hyvin.

Sain 500 milligramman paketin tavallista Aspirinia, joka maksoi 3,57 euroa. Aspirin Cardiota otin 100 milligramman boksin, jonka hinta oli 9,77 euroa.

Pieni laskutoimitus kertoo, että uudelleen tuotteistettu Aspirin maksaa 48,85 euroa per sata milligrammaa.

Saman vanhan perustavaran hinta on siis noussut vaatimattomasti 14-kertaiseksi!

Tästä kannattaa jokaisen tuotteistajan ottaa oppia.

Tuotteista sinäkin vanhasta bulkista virkeä uusi tuote. Parhaimmillaan nostat katteesi moninkertaiseksi, mutta silti kysyntä vain kasvaa.

7 vastausta

  1. Paitsi että myyntihinnasta ei voi päätellä tuotteesta tulevaa voittoa yritykselle. Enterotabletin valmistus on kalliimpaa, ja lisäksi pitäisi ottaa huomioon muut kulut, kuten uuden myyntiluvan hakeminen jne.

  2. Veikkaan, ettei hinnoittelussa ole käytetty perinteistä kustannuspohjaista hinnoittelumenetelmää. Ja miksi olisikaan? On selvää, että lääkkeen tuottamien lisäelinvuosien arvo on tuotteen käyttäjille hyvin suuri.

  3. Laskutoimitus on ollut aika pieni.
    Minusta tuntuu, ettei hintaero ole ollut 14-kertainen vaan 3-kertainen.
    Cardio maksaa siis noin kympin ja siinä on 100 sadan milligramman tablettia eli 10 grammaa asetosalisyylihappoa.
    Aspirin 500 maksaa reilut 3 euroa ja siinä on 20 viidensadan milligramman tablettia eli myöskin 10 grammaa asetosalisyylihappoa.

    Oliko laskuvirhe vai panitko tahallasi? Eikkö kukaan muu lukijoista ole kyseenalaistanut, ei edes nimimerkki farmaseutti, jonka pitäisi koulutuksensa perusteella asian päälle ymmärtää.

    Tämä kuuluu varmaan sarjaa ”törkeä lupaus” – pannaan tekstiin niin munakkaasti voimaa, että asian ihmettely vie kaiken energian niiltä kuulijoilta, joille vastuu siirtyy.

    Bayerin brandin hintaa voi arvioida vertaamalla heidän tuotteidensa hintaa esim. Ratiopharmin vastaaviin. Eroa on parisen euroa. Per paketti.

    1. Moi T.K. Lääkäri,

      Kiitos oikaisustasi! Laskin aikanaan tuon hinnan sen perusteella, mitä farmaseutti sanoi laatikoiden sisältävän. Kuvittelin siis, että vanhassa pakkauksessa olisi ollut 500 milligrammaa vaikuttavaa ainetta ja Cardio-boksissa vain 100 milligrammaa.

      Silloin perinteinen lääkegramma olisi maksanut 7,10 euroa ja Cardio-gramma 97,70 euroa. Tuosta laskettuna Cardion hinta olisi ollut 13,68-kertainen perinteiseen versioon verrattuna.

      Mutta olen siis alun perin käsittänyt väärin jo lähtöarvot. Mielenkiintoista kyllä, olen kertonut väärät luvut ainakin noin sadalle proviisorille ja farmaseutille eri tilaisuuksissa. Yksikään heistä ei ole väittänyt vastaan, vaikka suuruusluokkakin meni dekadilla pieleen. Näin siitä huolimatta, että olen usein pyytänyt kuulijoita tarkistamaan, että olen laskenut kertoimen varmasti oikein.

      No, oma munaukseni tuo on joka tapauksessa. Olisi pitänyt tarkistaa asia itse. Turha kylvämästäni disinformaatiosta on syyttää ketään muuta.

      Onneksi idea sentään säilyy: sama lääkeaine on myytävissä yli kolminkertaiseen hintaan, kun siihen liittyvä tarina vaihtuu!

  4. Samaa olin tulossa ihmettelemään kuin edeltävä kollega. Onpas noloa, etteivät proviisorit ja farmaseutit ole väärinkäsitystäsi huomanneet tai ovat päättäneet olla siihen takertumatta ja sitä korjaamatta. En tiedä kertooko tämä ihmisten surkeasta keskittymis- ja kuuntelukyvystä, huonosta itsetunnosta (kukaan muu ei sano mitään joten tässä on varmaan vaan jokin juttu jota en itse ymmärrä enkä kehtaa asiasta mitään sanoa koska ammattini puolesta minun pitäisi ymmärtää) vai toisen ihmisen noloon tilanteeseen saattamisen epämiellyttävyydestä.

    Oli miten oli, kiitokset loistavasta blogista! On ollut tosi ajatuksiaherättävää ja mukavaa luettavaa, pitänee hankkia perheen isännälle ihan painettu versio isänpäivän kunniaksi 🙂

  5. Laskussasi paketti Cardiota sisältää 100 mg lääkeainetta.
    Oikeasti paketissa on 10 000 mg lääkeainetta.

    Eihän tuossa laskuissa ole kuin 100 kertainen virhe 😀

    Tuo 100 kertainen hinta laskemallesi lääkeaineelle on ihan mieletön virhe. Ei aspiriini maksa tuolla kalliimmalla pakkauksellakaan kuin 1 euron/g lääkeainetta.

  6. Onhan siinä tuotteessakin eroa. Tavallisella aspiriinilla saa samaan hintaan vatsavaivat siihen käytetyn laktoosin ansiosta. Cardio on laktoositon. tavan terveyskeskuslääkäri ei tuota noteeraa vaikka sanoisi kärsivänsä laktoosi-intoleranssista. Minullekin syöttivät Primaspania 10 vuotta kunnes huomasin jatkuvien vatsavaivojen syyn. Siinä meni halvan aspiriinin kylkiäisenä paljon kalliita lactrase tabletteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.