Vihaa sinäkin kiinteitä kuluja

15.2.2008    Jari Parantainen   4 kommenttia

Kun asiantuntija päättää ryhtyä yrittäjäksi, hän tekee heti aluksi aivan vääriä päätöksiä. Useimmiten hän ajattelee, että ensiksi on "rakennettava" sopiva infra. Siitä alamäki alkaa.

Yleensä kalleimmat – ja samalla turhimmat – firman rakennuspalikat tarkoittavat toimitiloja, it-järjestelmiä ja työntekijöitä. Ne ovat kaikki rasitteita, jotka lisäävät yrittämisen riskiä oleellisesti. 

Entä jos rakentaisitkin yrityksesi niin, ettei sillä ole näistä kolmesta ensimmäistäkään?

Olen itse kokeillut molempia tapoja. Suosittelen jälkimmäistä, eli virtuaalista yritystä. Se on paljon ketterämpi. Ja mikä parasta, se on myös kannattavampi.

Älä hanki toimitiloja

Toimitilat ovat kaiken pahan alku ja juuri. Niistä alkaa heti kertyä kiinteitä kustannuksia, joista kehittyvän yrityksen on tosi vaikea saada koskaan kaikkea hyötyä. Suurimman osan ajasta tilat ovat joko liian pienet tai liian suuret.

Vuokraisännän kanssa on vaikea saada aikaan lyhyitä sopimuksia. Kun nimi on paperissa, pallo on jalassa. Toimistosta ei pääse eroon kolmeen vuoteen, kävi miten kävi. Sen lisäksi monet muut kulut alkavat tikittää aina toimiston kalustuksesta ja siivouksesta alkaen.

Rahaa palaa aivan järjettömiä summia asiaan, jolla ei ole mitään tekemistä asiantuntijapalvelun tuottamisen kanssa. Usein olisi paljon järkevämpää, että asiantuntijat tekevät töitään joko kotitoimistoissaan tai asiakkaidensa luona.

Mikä typerintä, monet yrityshautomot uskottelevat ja kannustavat yrityksen perustajia nimenomaan hankkimaan ensimmäiseksi itselleen toimiston. Se on tietenkin hautomon etu, koska se on usein toimitilabisneksessä. Yrittäjän edun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Jos toimit kasvukeskuksessa, hanki mieluummin toimistohotellista virtuaalinen toimisto. Se tarkoittaa sitä, että maksat esimerkiksi Regukselle runsaat 200 euroa kuukaudessa siitä, että saat hyvän osoitteen ja asialliset vaihdepalvelut.

Noudat sitten postisi päämajasta pari kertaa viikossa. Puhelimeesi vastaa aina ammattinsa osaava vaihteenhoitaja. Saat myös viimeisen päälle edustavat neuvotteluhuoneet, datatykit ja tarjoilut käyttöösi hintaan, joka on omiin tiloihin verrattuna selvästi edullisempi.

Älä hanki työntekijöitä

Älä palkkaa ensimmäistäkään omaa työntekijää, koska siihen ei todellakaan ole mitään lakisääteistä pakkoa. Sen sijaan tuotteista palvelusi niin, että voit käyttää toisia yrittäjiä alihankkijoinasi. Toinen vaihtoehto on kääntyä henkilöstön vuokrausfirman puoleen.

Jos suhdanteet
sukeltavat, monet ovat heti liemessä. Palkkakulut jatkavat juoksemistaan, vaikka tulot loppuvat. Sinä sen sijaan tilaat
vähemmän palveluja muilta, siinä kaikki. Vältyt kassakriisiltä ja
irtisanomisilta kokonaan.

Kun käytät alihankkijoita, myös tilaongelmat ratkeavat saman tien. Hankkikoon toimittajasi ihmisilleen niin hienot ja kalliit palatsit kuin ikinä haluaa. Pääasia on, ettet sinä joudu maksamaan moisesta turhuudesta.

Anna piupaut kaikille työllistämispuheille. Ne ovat vain poliitikkojen höpinöitä, joilla on hyvin harvoin mitään tekemistä järkevän bisnesajattelun kanssa.

Lupaan, että olet onnellinen tästä päätöksestäsi joka ikinen vuosi mm. heinäkuussa, kun Suomi on aivan kuollut. Muut maksavat duunareidensa lomapalkkoja silloinkin. Sinä sen sijaan viheltelet kevein mielin kesälaitumilla ja pidät nekin rahat itse.

Älä hanki it-järjestelmiä

Nykyisin kaikki oleelliset palvelut ovat saatavissa vuokrattavina verkkopalveluina. Näin saat sähköpostit, web-julkaisujärjestelmät, crm-palvelut, projektiohjelmistot, laskutuksen ja kaikki.

Älä hanki yritykseesi ensimmäistäkään serveriä, vaan vuokraa kaikki palvelutarjoajilta. Et tarvitse itsellesi kuin sylimikron ja laajakaistan. Kaikki muu on turhaa.

Jos olet yrittäjä, muista vihata kiinteitä kuluja. Ne ovat aina taakka, jotka tekevät yrityksestäsi kankean. Sen sijaan rakasta muuttuvia kuluja, sillä ne tarkoittavat vain hyviä uutisia: bisneksesi puksuttaa.

 (0)
Aiheet:



4 kommenttia

  1. Tuomo kirjoitti:

    On varmasti totta, että yrityksen kannattaa välttää kaikkia kustannuksia kuten esim. toimitilojen hankkimista. Mutta onko toimitiloista luopuminen todellakin kannattavaa? Olisiko perusteltua vuokrata suuren toimistotilan sijaa pieni katutason liiketila (esim Helsingin Mannerheimintieltä) ja hyödyntää sitä halpana mainostilana. Yleisesti kuvittelisin, että asiakkaat tuntevat turvallisuutta, jos näkevät että yrityksellä on vakituinen toimitila postilokeron tai kotiosoitteen sijaan.

    ----------------------------------------------
    Jari Parantainen vastaa (15.2.2008 klo 21:40)

    Kuten sanottu, olen kokeillut molempia vaihtoehtoja. Olen aikanaan kehittänyt kymmenien tuhansien eurojen turhat kustannukset huonon vuokrasopimuksen takia. Sellainen panee miettimään asioita.

    Virtuaalitoimisto ei tarkoita postilokeroa tai kotiosoitetta. Niitä en suosittele, jos tarkoitus on pyörittää uskottavaa bisnestä.

    Esimerkiksi Nosteen aikaisempi osoite oli Mannerheimintie 12. Nyt se on ollut Keilasatama 3 jo vuosia - eli jotakuinkin niin hieno osoite kuin Suomessa voi olla tarpeen. Molemmat osoitteet ovat saatavissa asiantuntijayritykselle 200 euron kuukausihintaan.

    Suosittelen lämpimästi, jos virtuaalitoimisto vain mitenkään istuu liikeideaan!

     (0)
     (0)
  2. Tuomo kirjoitti:

    No joo...tutustuin Reguksen tarjoamiin palveluihin ja sehän on aivan loistava paikka niille, jotka haluavat näyttää hyvältä käyntikorteissa. Ei taida tosin sopia niille, jotka joutuvat tapaamaan paljonkin asiakkaitaan toimistoissa. Mutta heitä varten taitavat ollakin aivan muut toimitilatarjoajat.

     (0)
     (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *