Sivuvaikutuksesta myyntikärjeksi

19.2.2008    Jari Parantainen   1 kommentti

Bayer näyttää mallia, miten samasta vanhasta ratkaisusta voi tuotteistaa uusia versioita. Kaikille tuttu särkylääke Aspirin on nyt myynnissä myös Cardio-nimisenä versiona. Sen avulla voit ostaa toivoa.

Sehän on ollut tunnettu tosiasia jo pitkään, että Aspirinin asetyylisalisyylihappo vähentää veren hyytymistä. Niinpä se ehkäisee veritulppia esimerkiksi sydämen ja aivojen verisuonissa.

Kysyin tutulta lääkäriltä, mitä eroa on perinteisellä Aspirinilla ja viime päivinä tv-mainoksiin ilmestyneellä Aspirin Cardiolla. Hän sanoi, ettei itse lääkeaineessa ole mitään eroa.

Niin arvelinkin!

Kyseessä on siis kahdellakin tavalla uudelleen paketoitu vanha ratkaisu.

Ensinnäkin Aspirin Cardio -tabletit on päällystetty kalvolla, joka
ei liukene mahassa. Lääkeaine pääsee siis imeytymään vasta ohutsuolessa. Siksi mömmö ei pääse ärsyttämään mahaa samalla tavalla kuin perinteinen Aspirin joskus tekee.

Toiseksi lääkkeelle on vain annettu uusi nimi ja määritetty uusi sovelluskohde. Ikiaikainen, joillekin ihmisille jopa haitallinen sivuvaikutus on nostettu ykköshyödyksi ja tarinan kärjeksi.

Aspirin on kuin henkivakuutus, jonka avulla 150-kiloiseksi turvonnut Yrjö Yrittäjä voi lykätä kohtalokasta sydänkohtaustaan tai halvaustaan hamaan tulevaisuuteen. Siinä sivussa hän voi vältellä dieettiä ainakin siihen saakka, kunnes diabetes lopulta iskee.

Jokainen voi siis hankkia muutamalla eurolla lisää päiviä ja vuosia.

Näin Bayer voi fiksusti nostaa imagoltaan ehkä hiukan sammaloituneen, Burana-tyyppisten särkylääkkeiden jalkoihin jääneen tuotteensa hintoja.

Onhan ihan selvää, että sydänkohtauksen estäminen on arvokkaampaa kuin satunnaisen säryn poistaminen.

Tai vaikka hinta ei nousisikaan, Aspirin saa joka tapauksessa lisää kuluttajia ja menekkiä. Parhaassa tapauksessa molemmat tavoitteet toteutuvat: kate paranee ja kulutus kasvaa.

Bayerin konsepti on kaunis esimerkki siitä, miten sinänsä hyväksi havaitusta perustuotteesta voi rakentaa hyvin yksinkertaisin keinoin kokonaan uuden ratkaisun.

Jos Lääkelaitos sellaisen sallisi, paketoisin perustableteista seuraavaksi esimerkiksi Aspirin Anoppi -version. Se sopisi puolisoille, jotka saavat sukulaisistaan päänsärkyä.

Bayerin tapaan Apple teki aikanaan iPod Shufflesta menestyksen. Kun tuohon erittäin pieneen MP3-soittimeen ei mahtunut näyttöä, käyttäjän oli tietysti vaikea valita kappaleiden soittojärjestystä.

Niinpä Apple keksi ryhtyä markkinoimaan rakkinettaan sillä, että se osaa soittaa kappaleita satunnaisessa järjestyksessä!

No niin tietysti osaa jokainen muukin soitin. Mutta se ei estänyt Shufflea nousemasta hitiksi.

Steve Jobs osaa siis kääntää tuotteen pahimman puutteen (ei näyttöä) loistavaksi myyntiargumentiksi: elämäsi muuttuu mielenkiintoisemmaksi, koska et koskaan tiedä seuraavaa biisiä etukäteen.

Löytyisikö nykyisestä tuotteestasi tai palvelustasi jokin toistaiseksi huomiotta jäänyt ominaisuus (tai nykyisten asiakaidesi mielestä jopa haitta), jonka voisit kääntää kokonaan uusia kohderyhmiä kiinnostavaksi ykköshyödyksi?

 (0)



1 kommentti

  1. Lasse Rintakumpu kirjoitti:

    En nyt muista tarkkoja tuotemerkkejä, mutta olen aiemminkin ihmetellyt asetyylisalisyylihapon myymistä erityisinä sydänlääkkeinä (reseptillä!).

    Eräässä sydänlääkepaketissa, jota katselin isoäidilläni, ainetta oli 100mg / tabletti.

    Tiedä mitä maksavat, mutta työpöytäni laatikossa olevat puoli-ilmaiset Aspiriinit näyttävät 500mg / tabletti...

     (0)
     (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *