Norjalainen ryöstöpaketti

6.2.2008    Jari Parantainen   3 kommenttia

Sellaista bisnestä ei ole olemassakaan, jota ei voisi tuotteistaa. Jos norjalainen rikollinen osaa konseptoida, pitäisi sen kaiken järjen mukaan onnistua myös suomalaiselta asiantuntijalta.

Perustuuko kilpailuetusi vankkaan asiantuntemukseesi? No hyvä, silloin se on aina konseptoitavissa myös tuotteeksi. Mutta on aivan luonnollista, jos ensimmäinen ajatuksesi kulkee jotenkin tähän tapaan:

"Tuotteistaminen kuulostaa tosi hyvältä ajatukselta. Harmi vain, että asiantuntemukseni on niin ainutlaatuista, ettei sitä ole mahdollista tuotteistaa."

Väitän kuitenkin, ettei mikään ole maailmassa niin ainutlaatuista tai valmista, ettei sitä muka voisi paketoida ja monistaa.

Naapurimaassamme Norjassa luettiin Nosteen Tuotteistajan pikaopas ennakkoluulottomasti jo aikoja sitten. Tulokset kirjaimellisesti räjäyttivät pankin.

Nimittäin vuonna 2004 norjalaiset ihmettelivät röyhkeitä ryöstöjä, joiden kohteena olivat arvokuljetukset, taidemuseot, pankit ja muut rahalaitokset. Naamioidut ryöstäjät käyttivät varsin hanakasti aseitaan työtehtävissään.

Sitten syyskuussa poliisi sai verekseltään kiinni kaksi ryöstäjää kesken rahankuljetusauton ryöstön Oslossa. Toinen miehistä kuului moottoripyöräjengiin ja toinen uusnatseihin.

(Rikoksen tutkintaa helpotti se, että lähistöllä pornoa purkittanut filmiryhmä oli vaihtanut joustavasti kuvaustensa aihetta kesken kaiken.)

Norjan poliisi huomasi mielenkiintoisen asian. Kiinni saatujen miesten keikka noudatti pitkälti samaa ammattimaista kaavaa kuin monet aikaisemmatkin rikokset. Syykin selvisi: roistot olivat lisenssoineet valmiiksi tuotteistetun ryöstöpaketin!

Tuntemattomaksi jääneet tuotteistajat tekivät ensin taustatyöt. He selvittävät kohteen turvajärjestelyt, aikataulut ja ympäristön riskit. Paketin tilaaja sai täydellisen ryöstöreseptin, joka sisälsi yksityiskohtaiset toimintaohjeet, osanottajaluettelon, varusteet ja pakoreitit.

Mikä hienointa, konsepti oli aina sovitettu ostajan taitojen ja kokemuksen mukaiseksi. Se todisti jälleen kerran sen, että tuotteistamisen tuloksena voi aivan hyvin syntyä asiakaskohtaisia ratkaisuja.

Norjan poliisi joutuikin vain toteamaan, että Oslon ryöstössä käytetyn kaltaisista valmiista "ryöstöpaketeista" oli tullut kuumaa kauppatavaraa alamaailman markkinoilla.

Myös tuotteen hinnoittelumenetelmä oli sovitettu kohderyhmän tarpeisiin. Etenkin aloittelevat asiakkaat olivat tietysti persaukisia. Siksi ryöstöpaketin myyjä sopi provisiosta niin, että hän sai palkkiokseen osan ryöstösaaliista.

Voisiko liiketoimintasi lähteä laajentumaan lisenssimallin tai franchising-bisneksen keinoin? Erityisesti asiantuntijapalvelujen markkinoilla on vielä paljon tilaa tuotteistetuille paketeille.

Lähde: HS 9.9.2004

 (0)



3 kommenttia

  1. shovi kirjoitti:

    Tässä tuotteistuksessa mua vähän kaihertaa se, että eikö joskus asiakkaalle ole helpompaa myydä uniikkia kamaa, eikä tuotetta joka on kustomoitu, vaikka lopputulos olisi sama? Näin yksinkertaisella analogialla asia vaikuttaisi olevan näin, mutta en sitten tiedä.

     (0)
     (0)
  2. Jari Parantainen kirjoitti:

    Olet ihan oikeassa! Monet asiakkaat edellyttävät, että he saavat täysin räätälöidyn ratkaisun. Kannattaa siis myydä heille sellaisia. Tuotteistaja voi pitää visusti omana tietonaan sen, että hänen ratkaisunsa perustuu kuitenkin valmiiksi mietittyyn, monistuvaan konseptiin. Joku voi ajatella, että kyse on vain semantiikasta. Mutta ero voi olla ostajan näkökulmasta ratkaiseva.

     (0)
     (0)
  3. Ismo Ruotsalainen kirjoitti:

    Vaikka asiakkaiden vaatimukset on monesti yksi yhteen tuotteistetun palvelumme kanssa, niin he haluavat räätälöidyn ratkaisun.

    Siinä missä asiantuntijat pitävät palveluaan liian vaikeana tuotteistettavana, asiakkaat pitävät omia ongelmiaan niin erikoisina että ne vaativat "räätälöityä" ratkaisua.

    Asennevamma?

    ------------------------
    Jari Parantainen vastaa (6.1.2008 klo 10:20):

    Jokainen myyjä / asiantuntija / konsultti taitaa törmätä tähän ilmiöön vähän väliä. Asiakas suorastaan loukkaantuu väitteestä, että hänen ongelmansa olisi muka täsmälleen samanlainen kuin sadoilla muilla ostajilla.

    Me kaikki haluamme uskotella itsellemme, että olemme joka suhteessa ainutlaatuisia. Niinpä voi olla järkevää, että tuotteistaja pitää konseptinsa hienoudet omana tietonaan. Sen sijaan hän korostaa asiakaskohtaisia tuloksia, joita hänen sinänsä täysin monistuva formaattinsa on saanut aikaan.

     (0)
     (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *