Hesari otsikoi tänään omat kyselytuloksensa harhaanjohtavasti. Se väittää, että "Yrityksen yhteiskuntavastuu vaikuttaa ostopäätökseen".
Helsingin Sanomien tänään julkaisema Suomen Gallupilla teetetty kysely on tyypillinen markkinaselvitys. Sen tuottama ns. tieto on jälleen nollan arvoista. Maamme päälehti pusaa vastaavaa pilipalitutkimusta nykyisin jatkuvasti.
Kyselyn tuloksena lehti on saanut selville, että "selkeä enemmistö suomalaisista, 70 prosenttia, sanoo yrityksen yhteiskuntavastuun vaikuttavan paljon tai jonkin verran ostopäätöksiinsä".
Huomaa sitaatista löytyvä sana "sanoo". Juuri tästä syystä jutun otsikko oikoo nurkkia.
Kyselyyn vastanneet sanovat, että yrityksen toiminta vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä.
On sitten aivan toinen asia, että vaikuttaako yrityksen toiminta oikeasti heidän ostokäytökseensä.
Jutun kirjoittaneen Pauliina Pulkkisen kunniaksi on mainittava, että hän ilmeisesti pitää tuloksia itsekin puppuna. Nimittäin hän antaa yritysten yhteiskuntavastuuta tutkivan Minna Halmeen kertoa asioiden todellisen laidan:
"On iso joukko ihmisiä, jotka periaatteellisella tasolla sanovat, että ovat valmiita tekemään ostopäätöksensä hyvien aatteiden perustalla. Se joukko, joka lopulta näin toimii, on huomattavasti pienempi".
Halme jatkaa, että esimerkiksi tuotteen hinta ja saatavuus vaikuttavat niin, että vastuullisen valmistajan tuote jää helposti ostamatta kuitenkin.
Hän osuu naulan kantaan. Ihmiset sanovat yhtä. Sitten he tekevät toista.
Älä tuhlaa rahaasi kyselemällä asiakkaidesi aikeita. Vastauksiin ei ole mitään luottamista. Tarkkaile sen sijaan asiakkaiden toimia aidoissa ostotilanteissa.
Yksi vastaus
Juurikin näin, mutta hesarilla, kuten muilakin lehdillä, on tapana johtaa harhaan, ainakin otsikoissa.