Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Hesarin uusin nollatutkimus

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Hesari otsikoi tänään omat kyselytuloksensa harhaanjohtavasti. Se väittää, että "Yrityksen yhteiskuntavastuu vaikuttaa ostopäätökseen".

Helsingin Sanomien tänään julkaisema Suomen Gallupilla teetetty kysely on tyypillinen markkinaselvitys. Sen tuottama ns. tieto on jälleen nollan arvoista. Maamme päälehti pusaa vastaavaa pilipalitutkimusta nykyisin jatkuvasti.

Kyselyn tuloksena lehti on saanut selville, että "selkeä enemmistö suomalaisista, 70 prosenttia, sanoo yrityksen yhteiskuntavastuun vaikuttavan paljon tai jonkin verran ostopäätöksiinsä".

Huomaa sitaatista löytyvä sana "sanoo". Juuri tästä syystä jutun otsikko oikoo nurkkia.

Kyselyyn vastanneet sanovat, että yrityksen toiminta vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä.

On sitten aivan toinen asia, että vaikuttaako yrityksen toiminta oikeasti heidän ostokäytökseensä.

Jutun kirjoittaneen Pauliina Pulkkisen kunniaksi on mainittava, että hän ilmeisesti pitää tuloksia itsekin puppuna. Nimittäin hän antaa yritysten yhteiskuntavastuuta tutkivan Minna Halmeen kertoa asioiden todellisen laidan:

"On iso joukko ihmisiä, jotka periaatteellisella tasolla sanovat, että ovat valmiita tekemään ostopäätöksensä hyvien aatteiden perustalla. Se joukko, joka lopulta näin toimii, on huomattavasti pienempi".

Halme jatkaa, että esimerkiksi tuotteen hinta ja saatavuus vaikuttavat niin, että vastuullisen valmistajan tuote jää helposti ostamatta kuitenkin.

Hän osuu naulan kantaan. Ihmiset sanovat yhtä. Sitten he tekevät toista.

Älä tuhlaa rahaasi kyselemällä asiakkaidesi aikeita. Vastauksiin ei ole mitään luottamista. Tarkkaile sen sijaan asiakkaiden toimia aidoissa ostotilanteissa. 

Yksi vastaus

  1. Juurikin näin, mutta hesarilla, kuten muilakin lehdillä, on tapana johtaa harhaan, ainakin otsikoissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.