Asiakkaat jonottavat haukuttaviksi

12.2.2008    Jari Parantainen   2 kommenttia

Parhaiten liikeideasi erottuu tietenkin silloin, kun käännät jonkin vakio-oletuksen kokonaan päälaelleen. Esimerkiksi eräs italialainen ravintola vetää asiakkaita magneetin lailla siksi, että sen palvelu on niin törkeän huonoa.

Luin joitain vuosia sitten jutun italialaisesta ravintolasta, jonka nimeä en valitettavasti enää löydä mistään. Joka tapauksessa paikka on kuuluisa siitä, että sen huipputöykeät tarjoilijat haukkuvat asiakkaansa järjestelmällisesti pystyyn.

Asiakaspalvelu on niin törkeän huonoa, että paikkaan on vuodesta toiseen pitkä jonotuslista. Ihmiset kun haluavat maksaa poikkeuksellisista elämyksistä. Myös aivan käsittämätön kyykyttäminen voi siis olla tavoiteltava kokemus.

Voisitko käyttää yrityksesi asemointiin vastaavaa menetelmää?

Homma etenee kätevästi kolmessa vaiheessa näin:

  1. Ensin hahmottelet alasi tyypillisen yrityksen stereotyypin ominaisuudet.
  2. Toiseksi käännät kaikki ominaisuudet täysin vastakohdikseen.
  3. Kolmanneksi testaat tulosta: erottuisiko se kilpailijoistaan?

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Jos olet esimerkiksi mainostoimistobisneksessä, alallasi toimivan yrityksen stereotyyppi voisi näyttää vaikkapa tältä:

  1. työntekijät ovat snobeja ja pukeutuvat aina mustiin vaatteisiin
  2. toimitilat sijaitsevat kalliilla paikalla kaupungin keskustassa
  3. toimisto on sisustettu huippusuunnittelijoiden design-huonekaluilla
  4. työntekijät suostuvat käyttämään vain Applen tietokoneita
  5. tuntihinnat ovat huimat, samoin palkat
  6. mitään ei ole tuotteistettu, vaan kaikki työ räätälöidään alusta asti
  7. taide ja oman alan palkinnot ovat tärkeämpiä kuin asiakkaan myyntitulokset

Huomaa, että kyseessä on todellakin stereotyyppi. Se kannattaa rakentaa reippaan rasistisesti ja liioitellen.

Toisessa vaiheessa sitten käännät stereotyypin vastakohdakseen:

  1. työntekijät ovat maanläheisiä juntteja ja pukeutuvat värikkäisiin vaatteisiin
  2. toimitilat sijaitsevat maaseudulla
  3. toimiston huonekalut on ostettu Ikeasta
  4. työntekijät suostuvat käyttämään mitä tietokonetta tahansa asiakas haluaakin
  5. tuntihinnat ovat superhalvat – tai niitä ei käytetä
  6. kaikki palvelut on tuotteistettu
  7. myyntitulokset ovat tärkeämpiä kuin taide

En ole ihan varma, osasinko kääntää stereotyyppiä riittävän rajusti. Nimittäin tällä kertaa lopputulos näyttää heti liiankin houkuttavalta vaihtoehdolta.

Ehkä työntekijöiden pitäisi olla kokonaan ilman vaatteita? Tai toimitilat täytyisi viedä puolijoukkuetelttaan keskelle metsää?

Mutta sait tästä varmaankin kopin, miten erottuvaa liikeideaa voisi etsiä ja testata.

Italialainen ravintola on uskaltanut kyseenalaistaa jotain sellaista, mitä kaikki kilpailijat pitävät itsestään selvänä – eli hyvän palvelun. Voisitko itse valita jonkin vastaavan oman alasi itsestäänselvyyden ja kääntää sen vastakohdakseen? Houkuttaisiko tulos tiettyjä asiakasryhmiä?

 (0)
Aiheet:



2 kommenttia

  1. Blogispotti.fi kirjoitti:

    Pölli tästä: Asiakkaat jonottavat haukuttaviksi

    Parhaiten liikeideasi erottuu tietenkin silloin, kun käännät jonkin vakio-oletuksen kokonaan päälaelleen. Esimerkiksi eräs italialainen ravintola vetää asiakkaita magneetin lailla siksi, että sen palvelu on niin törkeän huonoa.

     (0)
     (0)
  2. lounastaja kirjoitti:

    Hyvä esimerkki töykeällä palvelulla saadusta maineesta on pizzeria Mare Chiaro Helsingin Hämeenkadulla.

    Omistaja sättii asiakkaita, jotka tulevat sitten takaisin ihmettelemään ukon töykeyttä ja syömään samalla lisää keskinkertaista sapuskaa.

    Muista varata pöytä etukäteen! "Ei tämä mikään Valintatalo ole!"

     (0)
     (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *