Vaikeat vokaalit

14.1.2008    Jari Parantainen   1 kommentti

Suuri osa yrittäjän tai johtajan ongelmista johtuu siitä, ettei hän uskalla päästää suustaan e- ja i-vokaaleja peräkkäin.

Jos olet yrittäjä, tiedät hyvin, että jotkut kotimaisista vokaaleista ovat vaikeampia lausuttavia kuin jotkin muut. Pahimpia ovat e- ja i-kirjaimet. Erityisen vaikeita ne ovat peräkkäin sanottuna, jolloin niistä muodostuu ei-sana.

Tässä kymmenen esimerkkiä virkkeistä, joissa ei-sana olisi paikallaan huomattavasti nykyistä useammin:

1. Ei, en voi antaa alennusta. Ymmärrätkö, että se syöksee katteeni kuralle? Tuskinpa kannattamaton liiketoiminta on kenenkään etu. Vai haluatko ostaa huonosti menestyvästä yrityksestä? Entä maksatko työntekijöideni työttömyyskorvaukset, kun firmani on mennyt turvalleen?

2. Ei, en suostu räätälöimään tuotettamme. Toimitamme vain vakioituja tuotteita, emme mitään muuta. Silloin ne ovat testattuja ja toimiviksi todettuja. Jos haluat koekaniiniksi, voin suositella useitakin kilpailijoitamme. Ne ovat erikoistuneet säheltämään asiakkaidensa kustannuksella.

3. Ei, en suostu myymään tätä tuotetta. Vaikka et tunnu uskovan, se ei käy teille. Tiedän sen kokemuksesta. Vaikka olisi ihan kiva ottaa rahasi nyt kerran, pettyisit kuitenkin. Sitten et enää koskaan tulisi takaisin. Ehdotankin, että käyt hakemassa paremmin tarpeisiinne sopivan ratkaisun tuosta kadun toiselta puolelta.

4. Ei, sitä ei voi toimittaa aikaisemmin. Kalenterimme on jo täynnä. Muut ovat olleet ripeitä ja ovat tilanneet projektinsa ennen sinua. Vai haluaisitko itse joutua jonossa yhtäkkiä noin vain toisen, muka kiireisemmän asiakkaan syrjäyttämäksi?

5. Ei, et ole meidän asiakkaamme. Olemme erikoistuneet porilaisten ylipainoisten nokikolareiden palvelemiseen. Sinä olet tamperelainen, joten et kuulu kohderyhmäämme. Etkä ole edes kovin tanakka, ylipainoisesta puhumattakaan.

6. Ei, en ehdi nyt jutella niitä näitä. Minulla on nyt tärkeämpää tekemistä. Jos käytän kaikki päivät joutavaan juoruiluun, en ehdi hoitaa tärkeimpiä asiakkaitani, markkinointia ja tuotekehitystehtäviäni ikinä.

7. Ei, et saa neljättä mahdollisuutta. Olet nyt tyrinyt tuon saman homman jo kolme kertaa kahdessa viikossa. Toki virheitä saa jokainen tehdä. Mutta niistä on vähitellen otettava opiksi. On päivänselvää, että asenteesi mättää pahan kerran. Ole ystävällinen, puhdista pöytäsi ja poistu rakennuksesta kassan kautta.

8. Ei, kyllä tämä työpaikkahaastattelu loppuu tähän. Tiedän jo nyt, etten tule koskaan palkkaamaan sinua meille. Siksi on aivan turhaa teeskennellä. Kun näin on, mielestäni on reilua todeta se heti. Pääset nopeammin hakemaan töitä jostain muualta.

9. Ei, emme myy enää Kutvoselle mitään. Hän on huono asiakas. Äijä tinkii aina loputtomasti. Maksut ovat jatkuvasti myöhässä. Hän tuottaa mitätöntä katetta, mutta kuormittaa tukipalveluamme kaikista eniten. Kaikki asiakkaat eivät ole tasa-arvoisia.

10. Ei, en ole kiinnostunut tuosta uudesta liikeideasta. Maailman on täynnä loistavia bisneksiä, joihin meidän ei pidä sekaantua – vaikka kaikenlaista osaisimmekin. Matka asiakkaidemme tunnustamaksi asiantuntijaksi tällä nykyisellä alallamme kestää 10 000 tuntia. Se tarkoittaa yli viittä työvuotta. Olemme vasta puolimatkassa menestykseen.

Oletko sinäkin yrittäjä, joka ei uskalla sanoa ei? Firmasi kate todennäköisesti tuplaantuisi muutamassa kuukaudessa, jos opettelisit kymmenen tärkeintä ei-virkettä.

 (0)
Aiheet:



1 kommentti

  1. http://www.studiohavumaki.fi/ -sivusto kertoo meille:

    Meillä on kalenterit niin täynnä töitä, että pariin vuoteen ei kannata soitella.
    Palataan asiaan myöhemmin...

     (0)
     (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *