Haluaisit esitellä toimitusjohtajalle tosi hyödyllistä palvelua. Mutta hän väistää heti ja vetoaa kiireeseen. Päädyt esittämään asiasi firman kellarissa työskentelevälle Penalle. Miksei johtaja suostunut kuuntelemaan?
Istun viikoittain kuuntelemassa, miten asiantuntijat tuskailevat toimitusjohtajia. Nuo nurkkahuoneiden valtiaat kun eivät tunnu korvaansa lotkauttavan, vaikka heille kujertaisi kuinka kauniisti.
Totta puhuen on varsin harvinaista, että asiantuntija edes pääsisi toimitusjohtajan juttusille. Ei organisaation kympillä ole aikaa sellaiseen. Hän ohjaa kaikki pakeilleen yrittävät suoraan alaistensa riesaksi.
Yhä useampi palveluaan myyvä on kuitenkin todennut, että hänen on päästävä esittämään tarjouksensa suoraan ylimmälle johdolle. Usein syy piilee palvelun luonteessa. Kyse on tavalla tai toisella ulkoistamisesta. Se on aihe, joka uppoaa huonosti keskijohtoon.
Pikkupomo on tietenkin huolissaan, että hän menettää alaisensa ulkoistuskumppanin leipiin. Esimiehen posti ilman työntekijöitä saattaa jäädä aika lyhytikäiseksi. Niinpä näille ihmisille on turha esittää myyntipuhetta, joka lupaa tehdä kuulijastaan työttömän.
Miksei asiantuntija sitten pääse edes juttelemaan toimitusjohtajalle? Minkä sille mahtaa, jos firman vetäjä on niin kiireinen?
Ensiksi pitäisi ymmärtää, että yhdessä suhteessa olemme kaikki tasa-arvoisia: jokaisella meistä on aikaa tasan 24 tuntia vuorokaudessa. Siksi kiire on aina tekosyy. Se on maailman yleisin valkoinen valhe.
Kun joku sanoo, ettei hänellä ole aikaa sinulle, se tarkoittaa, ettet ole tärkeä.
"Minulla on kiire" on siis kiertoilmaus, jonka viestin voisi tiivistää myös muotoon "fuck off!".
Meistä jokainen pitää yllä pääkopassaan listaa, jossa asiat ovat tärkeysjärjestyksessä. Se on sitten toinen asia, miten pitkä, lyhyt, sekaisin tai oudoin perustein järjestynyt tuo lista on.
Joka tapauksessa toimitusjohtajalla on aikaa yhtä paljon kuin kenellä tahansa muullakin. Myös hän käyttää aikansa asioihin, joita hän pitää tärkeimpinä.
Niipä hänellä olisi aikaa myös sinulle. Se edellyttäisi vain sitä, että ymmärrät, millaisin perustein johtaja järjestää omaa prioriteettilistaansa. Jos osaat puhua pomolle riittävän tärkeästä asiasta, saat taatusti jutella hänen kanssaan vaikka tuntikausia.
Monilla asiantuntijoilla ei näytä olevan aavistustakaan, mikä saa johtajan tikittämään. Ei siis ole lainkaan outoa, että nurkkahuoneen ovi on ja pysyy kiinni. Vain huono johtaja tuhlaisi aikaansa jorinoihin, jotka eivät ole hänelle tärkeitä.
Toimitusjohtaja asettaa tärkeysjärjestyksensä aivan toisin kuin asiantuntija. Jos opettelet puhumaan johtajalle tärkeistä asioista, pääset hänen juttusilleen koska tahansa.