Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Osutko ostoikkunaan?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Moni kokematon markkinoija jahtaa pikavoittoja. Mutta kun asiakkaan ostoikkuna ei ole auki, tempoilu ei auta. Miten varmistat, että osut ostajan tutkaan oikeaan aikaan?

Saan usein kyselyjä ihmisiltä, jotka haluaisivat tilata ihmeen. Heille pitäisi järjestää vaikkapa sissimarkkinoinnin keinoin paljon asiakkaita. Mielellään ostajat saisivat tulvia sisään ehkä kahden tai kolmen viikon sisällä.

Joskus aikoinaan olin vielä nykyistäkin tyhmempi. Saatoin siis lupautua yrittämään jotain tuollaista. Mutta siperia on sittemmin opettanut. Yrityspäättäjät ostava aika harvoin mitään arvokasta hetken mielijohteesta.

Ikävä kyllä muutamat harvat poikkeukset saavat ihmiset uskomaan muuta. Mutta yleensä silloin on kyse yksittäisestä hauskasta kampanjasta, joka on saanut tiedotusvälineet hereille. Kukaan ei kuitenkaan muista kysyä, tuliko tulokseksi kestäviä asiakassuhteita ja kannattavaa bisnestä.

Hyvin usein tuntuu käyvän niin, että puhetta ja pöhinää riittää enemmän kuin myyntikatetta.

Se johtuu yleensä siitä, että asiakkaan ostoikkuna on auki aniharvoin. Siksi on ihan samantekevää, miten hieno kampanjasi oli viime keväänä. Jos et osu kohdalle sopivaan aikaan, asiakas ei osta, vaikka viestisi olisi joskus ollut maailman ihmeellisin.

Samasta syystä tilauksia ei yleensä ole mahdollista hankkia kovin nopeasti. Ostoikkunat ovat auki silloin, kun ne ovat.

Esimerkiksi liisattu auto menee vaihtoon kolmen vuoden välein. Ohjelmistopäivitys on vuorossa ensi vuonna. Firman vessapaperia kuluu sen verran kuin sitä kuluu. Markkinointi ei muuta tuota rytmiä sinne taikka tänne.

Siksi hötkyilevän markkinoijan kannattaisi pikemminkin käyttää energiansa pitkäaikaisiin, jopa vuosia tasaisen tappavasti jauhaviin markkinointiohjelmiin. Sellaiset sitä paitsi osoittavat käytännössä, ettei bisneksesi ole vain sattumaa tai päiväperho.

Viestisi on osuttava ostajan tutkaan riittävän usein, jotta se sattuisi olemaan muistissa, kun ostoikkuna syystä tai toisesta aukeaa. Kun asiakas sitten eräänä päivänä päättää tilata, hän tietää, mihin soittaa.

Tiedän, että tämä voi kuulostaa tuskallisen hitaalta – etenkin, jos kassanpohja jo häämöttää. Mutta toisaalta jokainen lykätty päivä vain siirtää tuloksia tulevaisuuteen.

Sillä ei ole muuten mitään merkitystä, että asiakas löi luurin korvaasi juuri eilen. Hän voi olla yllättäen ostoksilla jo huomenna siitä huolimatta.

Rakenna jatkuvasti ja tasaisesti hyötyjäsi asiakkaille kertova markkinoinnin moottori. Se on varmin keino osua kohdalle, kun asiakkaasi ostoikkuna aukeaa.

2 vastausta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.