Sain tänään sähköpostiini työpaikkahakemuksen. Sen oli lähettänyt kauppatieteiden lisensiaatti, joka totesi heti aluksi olevansa myyntitykki.
Pidän moisesta lähestymisestä!
Mutta sitten pisti silmääni myyjien ja markkinoijien helmasynti. Hakija kirjoittaa koko ajan vain itsestään: minä sitä, minä tätä. Ja sitten minä vielä tuota.
Ei siis sanaakaan siitä, miten hän ajatteli hyödyttävänsä hakemuksen vastaanottajaa, eli mahdollista tulevaa työnantajaansa. Viesti ei siis tunnu kovin hyvän myyntitykin lähettämältä.
Mieti itse, miten kauan viihdyt sellaisen ihmisen kanssa, joka puhuu tunnista toiseen vain itsestään. Hänellä on toki käsiteltävänään maailman mielenkiintoisin aihe. Siitä riittää tarinaa loputtomasti.
Samoin toimivat useimmat markkinoijat. He puhuvat aina vain firmastaan ja tuotteistaan. Sorrun siihen itsekin jatkuvasti. Siksi esimerkiksi verkkosivujemme sisältö on pakko uusia niin pian kuin suinkin.
Totuus on karu: meistä jokainen on eniten kiinnostunut itsestään ja omista asioistaan.
Hyvä myyjä onkin juuri siksi niin harvinainen otus. Hän osaa edes hetkittäin keskittyä johonkin muuhun kuin jatkuvaan minä-minä-vuodatukseen.
Huvittavimmillaan huonon minä-minä-myyjän puhe menee aivan käsittämättömäksi. Hän alkaa jutella pöydän toisella puolella istuvalle ostajalle näin: "Organisaatiomme näkemyksen mukaan asiakkaamme kannattaa ostaa nuo lisävarusteet tässä samalla."
Kuulija ihmettelee siinä, tarkoittaako myyjä asiakkaalla häntä. Vai
puhuuko tämä jostain kolmannesta henkilöstä? Vai jostain aivan toisesta
yrityksestä? Miten organisaatiolla voi olla näkemys?
Kyse on samanlaisesta etäännyttävästä tavasta, jota Mauri Pekkarinen ja hänen kollegansa väläyttelevät televisiossa tuon tuosta. He juttelevat aina haastattelijalleen tyyliin "tuo oli aivan toimittajan oman mielikuvituksen tuotetta".
Puuttuu enää, että myyjä alkaa käyttää itsestään pronominia me. Siis aivan kuten kuningattarella on tapana sanoa, että "meillä on nälkä", kun hänen ylhäisyytensä vatsa kurnii.
Kirjoitatko firmasi kotisivulla vain omasta yrityksestäsi? Lupaatko mitään asiakkaallesi? Mainitsetko kertaakaan esimerkiksi sanoja "sinä" tai "sinun", "yrityksesi", "tilanteesi" tai "hyötysi". Jos et, taidat puhua vain itsestäsi. Ja siitäkin mahdollisimman etäisesti.
2 vastausta
Yritin lukea kirjaa ”Myy paremmin, myy enemmän”. Kirjan nimi imperatiivissa. Sisältö oli kirjoitettu kolmannella persoonalla: ”Myyjän täytyy asiakkaalleen…”
Jaksoin puoleen väliin asti, koska tuttu kirjoittaja. Sinänsä hyvä substanssi jäi saamatta, kun tyyli oli niin tuskainen.
Kuitenkin kyseisen kirjan markkinointiteksti väittää, että opus käsittelee asiakkaan näkökulmaa. Mutta ilmeisesti kirjan lukija ei ole kirjoittajan asiakas?